• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61339
+
-

آب در هاون

چهره روز
آب در هاون


قاسم تقی‌زاده خامسی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به ایجاد صنایع آب بر، در برخی از استان‌های کم آب، گفت: تقاضای ما این است که این صنایع به‌جای این استان‌ها به سواحل مکران و چابهار انتقال یابد. تقی‌زاده‌خامسی دیروز در یک نشست خبری با طرح این پرسش که چرا باید صنایع آب‌بر و خودروسازی در اصفهان یا خراسان رضوی ایجاد شود، پیشنهاد تقبل هزینه طرح‌های انتقال آب توسط صنایع مستقر در استان‌های خشک را مطرح کرد و افزود: درخواست‌هایی برای ما ارسال شده است که از دریای عمان به خراسان رضوی و جنوبی و سیستان و بلوچستان آب انتقال دهیم و هزینه‌ای که برای ۷۰۰‌میلیون مترمکعب آب پیشنهاد شده عددی بالغ‌بر ۱۰۰‌میلیارد تومان است؛ اگر صنایع، هزینه‌های آن را متقبل شود ایرادی ندارد؛ زیرا دولت نمی‌تواند خرید تضمینی آب را انجام دهد. حرف‌های معاون وزیر نیرو از جنس همان حرف‌هایی است که بارها دانشگاهیان، کارشناسان و حتی مردم عادی زده‌اند و گوشی بدهکار آن نبوده است. اینکه صنایع آب‌بر باید به سواحل منتقل شود و اینکه انتقال آب از دریا به دشت‌های مرکزی ایران زدن سرنا از سر گشاد آن است، حرف تازه‌ای نیست.

در همه اینها دولت و خصوصاً وزارتخانه‌های نیرو، صنعت و کشاورزی مخاطب بوده‌اند اما حالا معاون وزیر نیرو، به‌عنوان یکی از اعضای بدنه دولت همین پرسش‌ها را مطرح می‌کند.

مخاطب این سؤال‌ها کیست؟ مردم یا دولت؟ اگر دستگاهی خارج از دولت موظف به انتقال صنایع آب بر به سواحل است آن را به مردم معرفی کنید تا شاید با پادرمیانی عده‌ای خارج از دولت، مجوز ساخت یا توسعه جدید به این صنایع داده نشود و حوزه آب استان‌های کم بارش بیش از این طعم بحران نگیرد. دقیقاً سال گذشته بود که یکی از نمایندگان اصفهان در مجلس از وجود صنایع آب در اصفهان گلایه کرد و خواستار تأمین آب کشاورزان شرق اصفهان شد، اما یک هفته بعد، همین نماینده در معیت اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، فاز توسعه‌ای فولاد مبارکه اصفهان را افتتاح کرد. خوب است معاون وزیر نیرو به‌جای بیان موضوعات در گوش رسانه‌ها و مردم، راهکارهای کلان اصلاح الگوی مصرف آب در کشور را در دولت و در گوش مسئولان بخواند؛ البته اگر آب در هاون کوبیدن نباشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :