• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61337
+
-

عرضه گوشی‌های وارداتی تا هفته‌آینده

بخش نخست محموله گوشی‌های ثبت‌سفارش‌شده تلفن‌همراه حداکثر تا هفته آینده در بازار عرضه می‌شود


علی ابراهیمی/ روزنامه‌نگار
کاهش شدید عرضه گوشی تلفن‌همراه زمینه کمبود و افزایش قیمت 2 تا 3میلیون تومانی قیمت گوشی وارداتی برخی برندهای مشهور در بازار را فراهم کرده است. از ابتدای خرداد‌ماه امسال با توقف واردات گوشی‌های مسافری، واردات این کالا به واردکنندگان رسمی محدود شده است. با ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی، تصویری، تلفن‌همراه و لوازم جانبی و نماینده وزیر صنعت و عضو هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

با توقف رجیستری گوشی موبایل مسافری، آخرین وضعیت تامین و عرضه گوشی‌های وارداتی چیست؟
ثبت سفارش گوشی‌های تلفن‌همراه وارداتی، صورت گرفته و همانطور که قبلا نیز اعلام کردیم، اگر واردکنندگان رسمی بتوانند سهم مورد نیاز بازار از این کالا را تامین کنند، ما نیز رضایت داریم. واحدهای صنفی خواستار آن هستند تا گوشی‌های تلفن‌همراه شناسنامه‌دار را دریافت کرده و براساس ضوابط مشخص اتحادیه به بازار عرضه کنند. اگر این کار صورت گیرد، نیازی به واردات گوشی‌های قاچاق یا مسافری نیست. اگر قبلا بر تداوم واردات گوشی‌های مسافری اصرار داشتیم، به این دلیل بود که نیاز بازار به این کالا از طریق واردات رسمی تامین نمی‌شد.

واردکنندگان رسمی چه تعداد گوشی تلفن‌همراه را ثبت‌سفارش کرده‌اند؟
68شرکت واردکننده رسمی برای 550هزار دستگاه گوشی تلفن‌همراه ثبت‌سفارش کرده‌اند اما این میزان ثبت‌سفارش به‌معنای واردات این تعداد گوشی نیست و ثبت‌سفارش با واردات و تامین گوشی یا هر کالای دیگری متفاوت است. درصورتی‌که با گوشی‌های وارداتی، عرضه و نیاز بازار تامین شود، ما نیز از این طرح حمایت خواهیم کرد زیرا اصناف به هیچ‌وجه خواستار تامین نیاز بازار گوشی موبایل از طریق قاچاق نیستند.

اما اکنون کمبود شدید عرضه و افزایش بی‌رویه‌ قیمت‌ها، بازار گوشی موبایل را آشفته کرده است، علت چیست؟
شرایط کنونی بازار گوشی موبایل خوب است اما قیمت گوشی موبایل تابع نرخ ارز است و واردکنندگان با محاسبه نرخ روز ارز، گوشی‌های وارداتی را قیمت‌گذاری کرده و با تبدیل آن به ریال از فروشندگان پول این گوشی‌ها را دریافت می‌کنند.

چرا با وجود تثبیت و کاهش نسبی نرخ دلار در چند هفته گذشته، باز هم شاهد کمبود عرضه و افزایش 2میلیون و 500هزار تومانی قیمت گوشی برخی ‌برندهای مشهور هستیم؟
درمورد گوشی هیچ برند خاصی صحبت نمی‌کنم اما در نشستی که اخیرا با واردکنندگان گوشی داشته‌ایم، این واردکنندگان بر تأثیر‌پذیری قیمت گوشی موبایل از نوسان نرخ ارز تأکید داشتند. برخی از این واردکنندگان با دلار بیش از 14هزارو500تومانی نسبت به ثبت‌سفارش و واردات این کالا اقدام کرده‌اند اما اکنون مشخص نیست با کاهش نرخ دلار به 13هزارو200تومان باید گوشی‌های وارداتی را با چه قیمتی به بازار عرضه کنند. نوسان قیمت و گرانی گوشی تلفن‌همراه ریشه در نوسان نرخ ارز دارد و امیدواریم با ثبات نسبی نرخ ارز، تسهیل روند و کوتاه‌شدن فرایند ثبت‌سفارش در گمرک، استاندارد و... تامین و تخصیص ارز نیمایی مورد نیاز واردات این کالا، تجار نیز بتوانند گوشی تلفن‌همراه مورد نیاز بازار را تامین کنند. از همه وزارتخانه‌های ذیربط می‌خواهیم تا به فرایند‌ ثبت‌سفارش و واردات گوشی تلفن‌همراه سرعت بدهند.

آیا ارز نیمایی مورد نیاز واردات گوشی تلفن‌همراه تامین و تخصیص یافته است؟
فعلا در زمینه تامین ارز واردات گوشی تلفن‌همراه مشکل آنچنانی وجود ندارد و بسیاری از وارد‌کنندگان رسمی علاوه بر تخصیص و تامین، سهمیه ارز مورد نیاز برای واردات این کالا را دریافت کرده‌اند. حتی هفته گذشته برخی واردکنندگان اعلام کردند که گوشی‌های وارداتی آنها به گمرک وارد شده است.

به‌نظر شما گوشی‌های تلفن‌همراه وارداتی تا چه زمانی به بازار عرضه خواهد شد؟
با توجه به ورود بخشی از گوشی‌های ثبت‌سفارش‌شده جدید به گمرک به‌نظر می‌رسد بخش نخست گوشی‌های ثبت سفارش‌شده تا پایان هفته جاری یا اوایل هفته آینده به بازار عرضه شود.

   ضرورت نظارت بر عرضه گوشی‌های وارداتی

حاکمیت نباید اجازه دهد تا برخی واردکنندگان با دریافت ارز دولتی نسبت به فروش گوشی‌های وارداتی با قیمت ارز آزاد اقدام کنند. حتما باید نظارت‌های جامع بر فرایند واردات و عرضه گوشی موبایل وجود داشته باشد. گرچه واردکنندگان نیز با درنظر‌گرفتن سرانجام واردکنندگان متخلف قبلی، خطای دوباره آزمودن رویه نادرست قبلی را مرتکب نخواهند شد. با این‌وجود، نباید پیشاپیش در این زمینه قضاوت کنیم. سعی شده است ارز نیمایی مورد نیاز واردات گوشی موبایل به یک قیمت تامین شود تا بهانه‌ای برای عرضه چند‌نرخی گوشی‌های وارداتی وجود نداشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید