• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61330
+
-

ترافیک‌ مقطعی تجربه نخستین روز

در نخستین روز اجرای طرح کنترل، هوای تهران وضعیت سالم را تجربه کرد

گزارش
ترافیک‌ مقطعی تجربه نخستین روز


 دیگر مهم نیست امروز چندشنبه است یا رقم آخر پلاک‌تان چیست. براساس سهمیه‌ای که به شما تعلق می‌گیرد در محدوده‌های مرکزی شهر تردد کنید.

ترافیک در روز نخست چگونه بود؟
به گزارش همشهری، شرایط روز نخست همه طرح‌های ترافیکی سال‌های اخیر تهران، دیروز بار دیگر تکرار شد. براساس گفته‌های محسن پورسیدآقایی، معاون شهردار تهران بیش از یک میلیون نفر در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کردند و طرح، روی ریل اجرا افتاده، اما در70هزار ثبت‌نامی که در این سامانه صورت گرفته تنها مشخصات شخصی افراد ثبت شده و مشخصات خودرو را وارد نکرده‌اند و این افراد باید هرچه زودتر ثبت‌نام خود را تکمیل کنند. روز نخست اجرای طرح جدید تهران با ترافیک‌های معابر بزرگراهی مرکز شهر و در میان سردرگمی شهروندان دقیقه نودی گذشت. اگرچه روند اطلاع‌رسانی طرح جایگزین زوج و فرد، از آذر سال گذشته در رسانه‌های جمعی آغاز شده، هنوز برخی نمی‌دانند طرح جدید چیست و چگونه باید سهمیه 20روز تردد رایگان را دریافت کنند. مشاهدات خبرنگار همشهری نشان داد دیروز بزرگراه‌های امام علی (مرز شرقی)، همت(مرز شمالی)، چمران (مرز غربی) و بعثت(مرز جنوبی) اگرچه نسبت به گذشته بار ترافیکی کمتری داشتند اما به‌رغم وجود انبوهی از تابلوهای اختصاص یافته، کلیپ‌های ساخته شده، خبرها و گزارش‌های منتشر شده، بار دیگر مردم غافلگیر شدند تا همچنان حضور تهرانی‌ها در دقیقه نود در محدوده طرح کنترل دیده شود. دیروز صبح، خروجی‌های طرح نیز در معابر اصلی با ترافیک نیمه‌سنگین مواجه بود که برخی از جزئیات ساعت خروج(8و30) خبر نداشتند.

در مورد نتیجه به زمان نیاز است
فروش عوارض در طرح جدید به‌صورت روزانه صورت می‌گیرد و مبلغ آن در حدود ۵۰ درصد مبلغ عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک است. عمار سعیدیان‌فر، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیک در این‌باره به همشهری می‌گوید: طرح کنترل آلودگی هوا از ساعت ۶:۳۰ صبح آغاز و در ساعت ۱۹ تمام می‌شود. همچنین ساکنان منطقه طرح می‌توانند از ۲۵ درصد خرید عوارض برای یک خودرو استفاده کنند. بنابراین اظهارنظر در مورد نتیجه طرح جدید به زمان بیشتری نیاز دارد.

طرح قبلی اثری نداشت
عمده دلیلی که باعث شد تجدید نظر اساسی در اجرای طرح زوج و فرد در محدوده مرکزی شهر تهران انجام شود، این بود که براساس نظر متخصصان، این طرح کارایی خود را از دست داده و نتوانسته بود به اهداف موردنظر خود دست یابد. علی پیرحسین‌لو، مشاور معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران به همشهری می‌گوید: این طرح عوارض و کج کارکردهایی پیدا کرده که ادامه آن زیان‌بخش بود. طرح زوج و فرد موجب ترغیب بخشی از جامعه به خرید خودروی دوم شد که بعضاً غالب خودروهای دوم خانواده‌ها ارزان‌تر، کهنه‌تر و در نهایت آلاینده‌تر بودند. همچنین طرح زوج و فرد سبب ترغیب بخشی از جامعه به نقض قانون، تردد غیرمجاز، فرار از کنترل و نظارت دوربینی با مخدوش کردن پلاک شد.

 بررسی سایر شهرهای دنیا نیز نشان‌دهنده این است که طرح تردد نوبتی اگر در مقاطع کم و در محدوده‌های کوچک انجام شود، پاسخگو است اما اگر محدوده بزرگ‌تر و دوره زمانی آن از موقت به دائم تبدیل می‌شود، رفتار مصرف‌کننده و شهروندان میل به این سمت دارد که یا این ممنوعیت را دور بزنند و یا از آن فرار کنند. بدین‌ترتیب عملاً شاهد آن هستیم که با گذشت ۱۴ سال از اجرای طرح نوبتی تردد یا همان زوج یا فرد، تعداد خودروهای شهر تهران به دو برابر افزایش یافته و این طرح نه‌تنها هیچ تأثیری بر کاهش آلودگی هوای و ترافیک در محدوده مرکزی شهر ندارد، بلکه معکوس عمل کرده و موجب افزایش آلودگی هوا شده است.

هوا چگونه بود؟
دیروز شاخص کیفیت هوای تهران عدد 92و هوای سالم بود. براساس پیش‌بینی‌ها قرار بود هوای تهران در آستانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گیرد که این مهم محقق شد، اما هوا به شرایط ناسالم و آلوده نرسید. حسین شهبازی، مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوا در این‌باره به همشهری گفت: دیروز اول تیر هوای تهران طی برخی ساعات امروز برای گروه‌های حساس ناسالم شد. علت این پدیده با ازدیاد تردد خودروها در سطح شهر موجب شد شرایط برای تجمع موقتی آلاینده‌های هوا فراهم شود. حتی در ساعت 16شاخص به 131رسید، اما از ساعت 18روند ناپایداری جوی آغاز شد. با افزایش میزان ناپایداری جوی طی عصر امروز ۲ تیر هوا بهبود نسبی خواهد یافت، اما در برخی مناطق پرتردد همچنان هوا آلوده خواهد بود. از سوی دیگر بررسی شرایط کیفیت هوا در 3‌ماه نخست سال98 نشان از بهبود قابل ملاحظه کیفیت آلودگی هوا به‌ویژه در مورد آلاینده ذرات معلق کوچک‌تراز 2.5میکرون دارد. حسین شهید‌زاده سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این‌باره گفت: در بهار سال‌جاری، هوا 25روز پاک، 61روز سالم و 7روز نیز ناسالم برای گروه‌های حساس بوده‌ که این شرایط در مدت مشابه سال گذشته به‌ترتیب در 8، 71 و 14روز رخ داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید