• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61320
+
-

علیرضا رحیمی، عضو هیات رئیسه مجلس در روزهایی که صحبت از طرح استیضاح زنگنه در مجلس است از دیدار نمایندگان با بابک زنجانی خبر داده است

استیضاح زنگنه روی میز زنجانی

وکیل زنجانی در گفت وگو با همشهری: دیدار با زنجانی 5 ماه پیش و به درخواست قوه قضاییه برای رفع برخی ابهامات در مسیر پرونده وی صورت گرفته است

حقوقی
استیضاح زنگنه روی میز زنجانی


دوقطبی زنجانی - زنگنه هر روز پیچیده‌تر می‌شود. ماجرای دیدار برخی از نمایندگان مجلس با بابک زنجانی سرنخ‌های جدیدی به‌دست داد که نشان می‌دهد طرح حمله به وزیر نفت در جای دیگری نوشته و در بهارستان اجرا می‌شود. نشان به آن نشان که در جلسه‌ای که برخی نمایندگان دستگاه‌های پیگیر پرونده فساد نفتی چهارشنبه ابتدای خرداد با بابک زنجانی داشتند، وی گفته بود: به‌زودی استیضاح زنگنه در مجلس رأی می‌آورد و من آزاد و شما زندانی می‌شوید. این روایت را اصغر هندی، نماینده حقوقی وزارت نفت مطرح کرده و گفته است که زنجانی از وزیر نفت به‌دلیل اخلال در نظام اقتصادی شکایت کرده است.

فرزانه آیینی/ خبر‌نگار
خبر دیدار جمعی از نمایندگان با زنجانی را، صبح دیروز علیرضا رحیمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس در حساب شخصی‌اش در توییتر منتشرکرد و نوشت: «از یکی از وزیران شنیدم که به تازگی برخی نمایندگان مجلس چند نوبت با آقای بابک زنجانی در زندان دیدار داشته‌اند. خوب است قوه قضاییه گزارشی از این دیدارهای پرابهام به هیأت‌رئیسه مجلس ارائه دهد و نظارت بیشتری بر عدم‌تبعیض دراجرای ضوابط دیدار با زندانیان داشته باشد.»

ادعای رحیمی خیلی زود از فضای غیررسمی توییتر به رسانه‌های رسمی کشور منتقل شد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در دیگر شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای کشور دست به‌دست شد؛ اهمیت موضوع نه ملاقات مجلسی‌ها با یک زندانی بود و نه گلایه او از قوه قضاییه. اهمیت ماجرا در تشدید رودررویی تفکر بی‍ن زنگنه، سکاندار وزارت نفت و بابک زنجانی متهم نفتی کشور است که به سمبل دور زدن تحریم‌های نفتی در اقتصاد غیررسمی و شاید به تعبیر حامیانش اقتصاد تحریمی بدل شده است.

اولین واکنش به توییت رحیمی از سوی رسول کوهپایه‌زاده، وکیل بابک زنجانی بود که بلافاصله وارد میدان شد و آن را تکذیب کرد. کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با همشهری با تأکید بر اینکه دیدار جمعی نمایندگان با زنجانی آن هم به تازگی صحت ندارد، گفت: این دیدار 5‌ماه پیش و به درخواست قوه قضاییه برای رفع برخی ابهامات در مسیر عدم‌تسویه بدهی بابک زنجانی صورت گرفته است. او با بیان اینکه در این دیدار نمایندگان وزارت اطلاعات و نفت، معاون دادستان و نماینده کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، ادامه داد: انتخاب حضار در این جلسه که در زندان اوین برگزار شد با قوه قضاییه بوده است و سعی شده بود از نهادهای مرتبط و پیگیر امر دعوت شود.

کوهپایه‌زاده در حالی ادعای رحیمی را تکذیب کرد که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه به اظهار بی‌اطلاعی در این زمینه بسنده کرده است و در پاسخ به همشهری گفت: بهتر بود رحیمی صحت ادعای مورد نظرش را از چند نماینده دیگر جویا می‌شد.

نماینده حاضر در دیدار با زنجانی که بود؟
 براساس پیگیری‌های خبرنگار همشهری، نماینده حاضر در این دیدار که حالا خبری شده است، محمد دهقان، نماینده چناران در بهارستان است. دهقان از مجلس هشتم تا‌کنون در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس حضور دارد و در سال‌های اخیر به عضو فعال جبهه پایداری در بهارستان بدل شده است و در حلقه مرکز و تأثیر‌گذار فراکسیون ولایی در پیشبرد برنامه‌های طیف سیاسی‌اش گام برداشته است. نماینده طرقبه و چناران که سابقه ریاست ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف را در کارنامه‌اش دارد از طراحان طرح اصلاح رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان بود، اما در روزهای اخیر به یک چهره ضد‌زنگنه تبدیل شده است.

دیروز در پی انتشار خبر دیدار برخی از نمایندگان با بابک زنجانی با او تماس گرفتیم تا از صحت و چند و چون این دیدار با خبر شویم، اما او با تأکید بر اینکه در جلسه‌ای است و امکان صحبت ندارد تماس همشهری را بی‌پاسخ گذاشت و حاضر به تعیین وقتی برای انجام یک گفت‌وگوی اجمالی نشد.

دهقان دیروز در مصاحبه‌ای که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرد با حمله به وزیر نفت گفت: تداوم وزارت زنگنه با وجود عملکردش در کرسنت صحیح نیست. او افزود: اخبار رسیده حکایت از این دارد که باب پرداخت پورسانت و رشوه‌گیری در فروش نفت افزایش پیدا کرده و افرادی که خود را شایسته و قادر به خرید نفت می‌دانند مدعی هستندکه آنها کنار گذاشته می‌شوند، اما برخی افرادی که ناشایست‌ بوده و فقط اهل رشوه‌‌دهی هستـند، به رشوه‌گیرندگان وزارت نـفت خود را نزدیک کرده‌اند. پیش‌تر نیز هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس و از گردانندگان طرح استیضاح وزیر نفت به فارس گفت: به‌دلیل ضعف عملکرد زنگنه، طرح استیضاح وی را آماده کرده‌ایم زیرا معتقدیم وی مرد روزهای سخت در وزارت نفت نیست و توان آرایش جنگی در هنگام تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران را ندارد.

مکث

مصاف حامیان زنجانی با زنگنه بر سرچیست‌؟

در این سوی میدان اما وزیر نفت معتقد است که زبان گویا، جیب بسته و کمربند محکمش، ریشه همه حملات بروزیافته به سبک وزارتی اوست. او اظهار کرد: آتش توپخانه رفقای زنجانی شدید است و وزارت نفت نیز در حد توان خود می‌تواند به این حملات پاسخ دهد. زنگنه چندی پیش در گفت‌وگو با خانه ملت تأکید کرده بود حرف و حدیث‌هایی همچون اینکه بیژن زنگنه اهل رفیق‌بازی و باندبازی است را تهمت و افترا از سوی افرادی می‌داند که نسبت به پول وزارت نفت طمع دارند و او دستشان را از خرید و فروش نفت کوتاه کرده است. او گفته بود که من فضا را باز نمی‌کنم که یکسری بیایند دوباره بابک زنجانی درست کنند. حتما چنین اجازه‌ای نمی‌دهم، بارها گفته‌ام تا زمانی که این امانت دست من است با همه وجود تلاش می‌کنم که از این امانت مردم حفاظت کنم؛ حتی به قیمت جانم که هیچ، به قیمت آبرویم هم، ان‌شاءالله نمی‌گذارم از پول ملت ببرند. دو قطبی نفتی زنجانی و زنگنه با عضو‌گیری جبهه موافقان و مخالفانشان پر و بال بیشتری می‌یابد؛ چنان که یک روز بعد از خبری شدن نقدهای سعید جلیلی، چهره جریان پایداری علیه زنگنه، دیروز علیرضا رحیمی دست به قلم شد و ماجرای دیدار ناگفته آنها را فاش کرد. از روند ماجرا عیان است که مخالفان زنگنه در قبال این امر سکوت نخواهند کرد و دست به حرکتی جدید خواهند زد؛ حرکتی که حداقل می‌تواند وزارت نفت را درگیر حواشی کند و سرعت حرکت تیم زنگنه را تحت‌تأثیر قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید