• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61286
+
-

مطالبه بدون مشارکت معنی ندارد

اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران مهمان همشهری بودند

مطبوعات
مطالبه بدون مشارکت معنی ندارد


اعضای هیأت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران روز گذشته مهمان تحریریه روزنامه همشهری بودند و علاوه بر شنیدن درددل‌های جمعی از خبرنگاران با مدیرعامل، مدیر مسئول و مدیران ارشد هم جلسه داشتند و به بررسی چالش‌های بزرگ‌ترین مؤسسه مطبوعاتی کشور پرداختند.
عباس عبدی، رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران در نشست با اعضای تحریریه ضمن اشاره به اینکه انجمن‌های صنفی باید کاملا مستقل از دولت باشند، گفت: هیچ دولتی در دنیا نیست که به‌دنبال تشکیل انجمن صنفی باشد؛ چراکه این انجمن‌ها برای دولت‌ها خوشایند نیستند.
عبدی گفت:‌ اگر انجمن‌های صنفی روزنامه‌نگاران با قدرت در جامعه حضور داشته باشند این قدرت ناشی از حضور روزنامه‌نگاران قدرتمند است. اینکه توقع داشته باشیم انجمن صنفی کاری برای روزنامه‌نگاران انجام دهد، توقع بجایی نیست؛ چراکه انجمن ظرفی است که روزنامه‌نگاران باید در آن کار کنند و قرار نیست ما تنها به‌عنوان مسئولان انجمن کاری را برای شما انجام دهیم بلکه همه جایگاه و وجهه انجمن صنفی برگرفته از خود روزنامه‌نگاران است.
رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران گفت: به جای اینکه روزنامه‌نگاران از انجمن بخواهند کاری برای آنها انجام دهد باید مطالبه‌گر باشند و از انجمن بخواهند که زمینه‌های فعالیت و کنشگری را فراهم کند. وی ادامه داد: «باید سؤال از انجمن این باشد که آیا انجمن روزنامه‌نگاران تهران برای اعضای خود زمین تعامل تدارک دیده است. واقعیت این است که انجمن روزنامه‌نگاران ایران به‌دلیل قدرتی که داشت به این جایگاه رسید و اگر قدرت نداشت مطمئنا هیچ‌کس کاری به آن نداشت. انجمن‌ها به همان میزانی که قدرت پیدا می‌کنند ضربه‌پذیری‌شان بیشتر می‌شود. در گذشته شاهد بودیم انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران اگر برنامه و جلسه‌ای برگزار می‌کرد بازتاب زیادی داشت اما همین قدرت در نهایت تبدیل به پاشنه آشیل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران شد.»
عبدی ادامه داد: از روزی که در انجمن روزنامه‌نگاری ایران پلمب شد، روزنامه‌نگاران نتوانستند برای بازگشایی آن اقدامی انجام دهند و این نشان می‌دهد آن انجمن قدرت زیادی داشت اما پشتوانه‌اش آنچنان نبود و نمودش بیشتر از بودنش شد. شما توجه داشته باشید که بعد از مشکلات انجمن روزنامه‌نگاران ایران، شکل دادن این انجمن بسیار سخت شده بود. یکی از این مسائل مخالفت‌هایی بود که با آن می‌شد؛ چراکه ظاهر انجمن روزنامه‌نگاران ایران همچنان وجود داشت و قرار بود به موازات آن انجمن دیگری شروع به‌کار کند. عبدی بار دیگر تأکید کرد: «ما قدرتی اضافه‌تر از آنچه روزنامه‌نگاران دارند، نداریم. ما هنوز درون خودمان نمی‌توانیم یک همکاری با کیفیت با همدیگر داشته باشیم و دور هم بنشینیم و کاری انجام دهیم.» وی افزود: «ما چیزی به نام مطالبه بدون مشارکت نداریم. من در زندگی‌ام یاد گرفته‌ام که بدون مشارکت هیچ مطالبه‌ای نداشته باشم.»
او گفت: «ما در انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران تلاشمان این است که تا حدی که توان داریم مسائل و نیازهای اصلی روزنامه‌نگاران را دنبال کنیم و خودمان را با تحولاتی که در فضای روزنامه‌نگاری در حال به‌وجود آمدن است، مطابقت دهیم و در این راه نیازمند مشارکت همه روزنامه‌نگاران هستیم.»
رئیس انجمن روزنامه‌نگاران تهران با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته اعضای انجمن پیگیر حقوق صنفی روزنامه‌نگاران بوده‌اند، ادامه داد: شما نمی‌توانید برای نمونه حتی یک نفر را پیدا کنید که روزنامه‌نگار باشد و حتی به عضویت انجمن درنیامده باشد، ولی برای کاری به انجمن مراجعه کرده باشد و به کمک احتیاج داشته باشد و ما کار او را دنبال نکرده باشیم. او ادامه داد: هویت و ماهیت انجمن از خود روزنامه‌نگاران است، نه جای دیگر و این روزنامه‌نگاران هستند که باید انجمن را به چالش بکشند تا اشکالاتی که در آن وجود دارد، اصلاح شود. انجمن روزنامه‌نگاران ایران روزی تاسیس شد که روزنامه‌ها با تیراژ بالای 800هزار نسخه منتشر می‌شدند و الان شاهد روزنامه‌هایی هستیم که 800عدد تیراژ دارند و نمی‌توانیم برای آنها کاری انجام دهیم.
عبدی گفت: یکی از اقداماتی که باید در سطح کلان روزنامه‌نگاری به آن پرداخته شود، آموزش است. الان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که آموزش‌های چندرسانه‌ای برای روزنامه‌نگارها برگزار شود تا روزنامه‌نگارها با حوزه دیجیتال بیشتر آشنا شده و توانایی کار کردن در این فضا را داشته باشند.

عضو انجمن روزنامه‌نگاران تهران شوید
در بخش دیگری از مراسم حضور اعضای هیأت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران در همشهری، شهریار شمس مستوفی، سردبیر روزنامه همشهری و دبیر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران با اشاره به اینکه مشارکت و مطالبه از اجزای اصلی هر صنف و انجمنی است، گفت: انجمن روزنامه‌نگاران تهران به روزنامه‌نگارانی که عضو این انجمن هم نیستند کمک می‌کند. وظیفه خود می‌دانیم از همه روزنامه‌نگاران حمایت کنیم. وی ادامه داد: خواسته هیأت مدیریه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران این است که دوستان روزنامه‌نگار عضو انجمن شوند و مطالباتشان را از طریق این انجمن پیگیری کنند. ما باید به‌عنوان روزنامه‌نگار و عضو انجمن صنفی و... مطالباتمان را با کمک همدیگر به سرانجام برسانیم. اعضای انجمن باید این را بدانند که هر امکاناتی در انجمن وجود دارد و خواهد داشت متعلق به تمامی اعضاست.
پیش از صحبت‌های اعضای هیأت‌مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران تعدادی از اعضای تحریریه همشهری مشکلات و درخواست‌هایشان را از انجمن مطرح کردند که از آن جمله می‌توان به قراردادهای متفرقه و بیمه نبودن روزنامه‌نگاران در مؤسسه‌های مطبوعاتی، نبود امنیت شغلی و کاهش قدرت مطبوعات و رسانه‌ها اشاره کرد. در پایان جلسه عباس عبدی، رئیس انجمن صنفی چند خبر خوب هم برای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران داشت که یکی از آنها راه‌اندازی یک مرکز درمانی با مشارکت انجمن صنفی برای ارائه خدمات پزشکی و درمانی به اصحاب رسانه و دیگری تلاش برای حل مشکل قراردادهای روزنامه‌نگاران و خبرنگاران با مؤسسه‌های مطبوعاتی مختلف بود و پیگیری بیمه شدن خبرنگاران بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید