• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61280
+
-

پایان طرح‌های آبخیزداری در آذربایجان غربی

 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی از پایان عملیات اجرایی طرح‌های آبخیزداری سال گذشته در استان خبر داد. «میرصمد سیدموسوی» به ایرنا گفت: مطالعات آبخیزداری در یک میلیون هکتار از عرصه‌های ملی آذربایجان غربی انجام شد و سال گذشته عملیات اجرایی ۱۴۹ سد آبخیزداری با ۲۱۰ میلیارد ریال هزینه در استان آغاز شد که اجرای آنها به صورت ۱۰۰ درصدی به پایان رسید.

وی بیان کرد: عملیات آبخیزداری شامل اقدامات بیولوژیکی و بیومکانیکی است که در ۱۳۲ هزار هکتار از عرصه‌های ملی آذربایجان غربی در سال گذشته و 3 ماه نخست سال جاری اجرا شد. این مسئول تاکید کرد: این طرح‌های آبخیزداری با هدف ذخیره مناسب و کاهش هدررفت آب در شهرستان‌های ارومیه، خوی، چالدران، ماکو، چایپاره، اشنویه، نقده، تکاب، میاندوآب، بوکان، پیرانشهر، شاهین‌دژ و سردشت اجرا شد.

سیدموسوی با بیان این‌که امسال ۴۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای ادامه طرح‌های آبخیزداری در استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است اظهار کرد: هم‌اکنون مراحل عقد قرارداد و تعیین پیمانکاران در حوزه‌های آبخیز استان در حال اجراست و با توجه به شرایط موجود، امیدواریم این طرح‌ها نیز در آذر سال جاری به اتمام برسد.

گفتنی است طرح‌های آبخیزداری در سال گذشته در ۱۷ حوزه آبخیز انجام شد و امسال ۲۷ حوزه آبخیز برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در استان در نظر گرفته شده است. اجرای طرح‌های آبخیزداری مانع از رسوب و فرسایش خاک می‌شود و این مهم در توسعه حفاظت از خاک، افزایش منابع آب‌های زیرزمینی و توسعه بسترهای اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است. اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال گذشته که با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی انجام شد، نقش بسزایی در جلوگیری از ایجاد سیلاب در استان طی ایام نوروز امسال داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید