• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61275
+
-

تحرک گردشگری روستایی با جشنواره سیلوانا

بخشدار سیلوانا: توسعه گردشگری این منطقه به توسعه اقتصادی ارومیه منجر می‌شود

امسال چهارمین جشنواره فرهنگی، هنری و بومی بخش سیلوانا از توابع ارومیه با هدف انعکاس ظرفیت‌ها و کمبودها در حالی برگزار می‌شود که در صورت توجه به آن می‌تواند نقطه عطفی در تحرک‌بخشی به گردشگری روستایی آذربایجان غربی باشد.

به گزارش تسنیم، سیلوانا ظرفیت‌های گردشگری زیادی دارد. این بخش به‌عنوان یکی از 19 منطقه جهان که دارای اکسیژن خالص است، شناخته شده. وجود چشمه‌ها و دریاچه‌هایی که از آب شدن طبیعی برف ارتفاعات به‌ وجود می‌آیند سیلوانا را به یک منطقه نمونه گردشگری در ایران و جهان تبدیل کرده است.

از سال 86 که این منطقه به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان غربی مورد تصویب قرار گرفت، مقرر شد زیرساخت‌های مناسب از جمله هتل، مسافرخانه و راه‌های مناسب برای استفاده مسافران و گردشگران فراهم شود، اما با گذشت سال‌ها مشکلات این بخش همچنان در انتظار توجه و همت مسئولین است.


ضرورت توجه به کمبود‌ها و ظرفیت‌های سیلوانا 

یکی از اهالی بخش سیلوانا می‌گوید: ظرفیت‌های گردشگری موجود در سیلوانا می‌تواند سالانه میلیون‌ها گردشگر را به استان جذب کند، ولی نبودن زیرساخت‌های لازم مانع این تحول بزرگ است.«نادر غفارزاده» می‌افزاید: منطقه سیلوانا یک بهشت دست‌نخورده برای جذب گردشگر است، ولی سرمایه‌گذاری در این بخش با مشکل مواجه است و تاکنون سرمایه‌گذاری نتوانسته موفق به سرمایه‌گذاری شود.

وی نبود جاده‌های مواصلاتی مناسب، امکانات اقامتی گردشگران، عدم احداث پل گلستانه و بلاتکلیفی روستای راژان برای شهر شدن را از مشکلات این بخش عنوان می‌کند و می‌گوید: امیدواریم با توجه به جشنواره فرهنگی و هنری که در روستای دیزج برگزار شد، شاهد راه‌حل‌های اساسی در مورد این بخش از سوی مسئولین باشیم.


ظرفیت مرزی سیلوانا 

بخشدار بخش سیلوانای ارومیه با اشاره به برگزاری این جشنواره با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، مدیر کل دفتر امور روستایی شوراهای استانداری آذربایجان غربی و جمعی دیگر از مدیران استانی، شهرستانی و منطقه‌ای در چمن ورزشی روستای دیزج مرگور طی سه روز پایانی هفته گذشته عنوان می‌کند: این جشنواره انگیزه‌ای برای خودنمایی ظرفیت‌ها و کمبودهای بخش سیلوانا است. 

«ریباز میرزایی» می‌افزاید: توسعه گردشگری منطقه سیلوانا منجر به توسعه اقتصادی ارومیه و آذربایجان ‌غربی خواهد شد. بنابراین لازم است مسئولان توجه ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند. 
وی هدف از برگزاری و تداوم اجرای جشنواره فرهنگی، هنری و بومی بخش سیلوانا را انعکاس فرهنگ و سنت‌های ساکنین این منطقه عنوان می‌کند و می‌گوید: طی چهار دوره برگزاری این جشنواره، حضور گروه‌های رقص محلی، گروه‌های موسیقی، گروه‌های هنری، ادیبان مطرح، ورزشکاران، برپایی غرفه‌های متنوع روستایی و نمایشگاه تولیدات محلی از محورهای اصلی بوده و با هدف ایجاد فضایی شاد و دل‌انگیز برای بازدیدکنندگان تمامی برنامه‌ها اجرا شده است. 

میرزایی با بیان این‌که طبیعت بخش مرزی سیلوانا از زیبایی خاصی برخوردار است اظهار می‌کند: برخورداری از اکوتوریسم قدرتمند، قرارگیری در بین 20 منطقه برتر دنیا از لحاظ اکسیژن خالص موجود در هوا، بهترین مکان برای ستاره‌شناسی، وجود ظرفیت‌های ورزش هوایی مانند پاراگلایدر و پیشینه فرهنگی از ظرفیت‌های بالقوه منطقه سیلوانا برای جذب گردشگر است.

بخشدار سیلوانا تاکید می‌کند: این موهبت الهی در صورت تکمیل زیرساخت‌های گردشگری از جمله معضل جاده‌های مواصلاتی و استفاده از ظرفیت مرزی می‌تواند حتی گردشگران بین‌المللی را نیز جذب کند و این امر مستلزم توجه و اختصاص بودجه ویژه برای توسعه و تجهیز زیرساخت‌های این منطقه است.وی می‌گوید: با برگزاری چنین جشنواره‌هایی به دنبال معرفی ظرفیت‌های گردشگری منطقه و دعوت از مسئولان کشوری برای حضور در آن با هدف شاهد توسعه و رونق اقتصادی این منطقه هستیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید