• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61247
+
-

فشار خون 253 هزار البرزی اندازه‌گیری شد

خبر
فشار خون 253 هزار البرزی اندازه‌گیری شد

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: تاکنون 253 هزار البرزی در طرح غربالگری فشار خون شرکت کرده‌اند.
به گزارش ایسنا «حجت‌الله براتی» با اشاره به اجرای طرح ملی غربالگری فشار خون اظهار کرد: این طرح از 17 اردیبهشت با هدف شناسایی مبتلایان به بیماری فشار خون اجرایی شد و همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: این بیماری علائم خاصی ندارد و اغلب فرد تا وقتی با مشکلات حاصل از ابتلای به این بیماری درگیر نشده، متوجه آن نمی‌شود که همین فرایند درمان را سخت می‌کند.
این مسئول با اشاره به خطرات ناشی از ابتلای فرد به بیماری فشار خون عنوان کرد: سکته‌های قلبی و مغزی، مشکلات چشمی و درگیری با مشکلات کلیوی تنها بخشی از آثار ابتلا به فشار خون است.

براتی توضیح داد: اغلب افراد بالای ۳۰ سال با این بیماری درگیر می‌شوند، ولی این به آن معنا نیست که در دیگر سنین این بیماری مشاهده نشود، به طوری که ممکن است یک نوزاد با این بیماری به دنیا بیاید.
مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: مسائل ارثی و ژنتیکی و تغذیه می‌توانند در ابتلای افراد در سنین مختلف به این بیماری دخیل باشند ولی به نظر می‌رسد در افراد بالای ۳۰ سال بیشتر ژنتیک و وراثت تأثیرگذار است.

وی افزود: برای اجرای طرح غربالگری فشار خون بیش از 1200 ایستگاه ثبت فشار خون ثابت و سیار در استان فعال شد که این ایستگاه‌ها در بازار، مترو و ادارات نسبت به گرفتن فشار خون مردم اقدام می‌کنند.
این مسئول اضافه کرد: تاکنون 13 میلیون نفر برای سنجش فشار خون خود اقدام کرده‌اند، ولی این طرح تا رسیدن به 29 میلیون نفر ادامه دارد.

وی ادامه داد: هدف از اجرای این طرح سنجش فشار خون افراد بالای 30 سال است که در حال حاضر 40 میلیون نفر در کشور بالای 30 سال هستند که باید تحت پوشش قرار بگیرند.
وی در ارتباط با آمار مشارکت‌کنندگان این طرح در البرز تصریح کرد: تاکنون 253 هزار نفر در این طرح شرکت کرده‌اند که حدود 40 درصد از جامعه هدف طرح را پوشش می‌دهد.

براتی توضیح داد: از تعداد افرادی که تاکنون در طرح ثبت فشار خون شرکت کرده‌اند، بیش از 15 درصد مشکوک به فشار خون بالا هستند که در مرحله بعد به مراکز درمانی ارجاع می‌شوند. وی با اشاره به آمار مرگ و میر در کشور که بر اثر فشار خون اتفاق افتاده است، گفت: سال گذشته از 380 هزار مرگ در کشور 97 هزار مورد مستقیماً بر اثر عدم کنترل فشار خون بوده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید