• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61233
+
-

توسعه کشاورزی یزد به کمک بندر خشک

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: بندر خشک یزد می‌تواند به عنوان حامی و تسهیلگر فعالیت بخش کشاورزی، نقش موثری در ارتقای این بخش داشته باشد

کشاورزی
توسعه کشاورزی یزد به کمک بندر خشک

بخش کشاورزی استان یزد با توجه به بهره‌گیری از ظرفیت‌های بالایی همچون گلخانه‌های مدرن می‌تواند با استفاده از بندر خشک پیشگامان به توسعه بالایی در حوزه صادرات دست پیدا کند.
به گزارش تسنیم، موقعیت جغرافیایی استان یزد سبب شده نگاه‌های ویژه‌ای در مباحث اقتصادی به‌ویژه در حوزه حمل‌و‌نقل به این استان وجود داشته باشد و با توجه به قرارگیری یزد در مرکز کشور و چهارراه مواصلاتی بودن آن، حمل بار به بسیاری از استان‌ها ناگزیر باید از این استان انجام شود.

در این راستا و برای هرچه بهتر انجام شدن فرایند انتقال بار و مسافر به نقاط مختلف کشور، تاکنون مجموعه استان یزد هزینه‌های بسیاری برای بهبود خدمات به سامانه حمل‌و‌نقل به‌ویژه زمینی و ریلی انجام داده که شاید آنگونه که باید و شاید نتوانسته به درآمدزایی لازم از تردد‌هایی که یزد را تنها به عنوان مسیری برای عبور انتخاب می‌کنند، منجر شود.

با توجه به این موضوع و از طرف دیگر امنیت بالایی که در این استان وجود دارد، می‌طلبد برنامه‌ریزی مناسبی برای بهره‌برداری از این موقعیت جغرافیایی استان و همچنین ارائه خدمات بیشتر اقتصادی به استان و کشور صورت گیرد.

سال‌های گذشته برنامه خاصی در این زمینه انجام نشده بود، اما در چند سال اخیر با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و هماهنگی‌های انجام شده برای راه‌اندازی بندر خشک در یزد، امیدها در این حوزه دو چندان شده است.

بندر خشک پیشگامان یزد با بهره‌گیری از خدمات بسیار گسترده و امکانات بسیار بالای ریلی و جاده‌ای، ساختمان‌های اداری و انبارها و سردخانه‌های مختلف، یکی از بهترین بسترها در حوزه حمل‌و‌نقل کالا در کشور به حساب می‌آید و علاوه بر آن، موقعیت بسیار مهمی در راستای توسعه اقتصادی استان متناسب با نیازها و ظرفیت‌های این استان است.

این بندر خشک با برخورداری از سردخانه‌های مجهز و با ظرفیت بالا، قطعا می‌تواند زمینه بسیار خوبی برای توسعه هرچه بیشتر صادرات محصولات کشاورزی و دامی استان یزد به حساب آید و همچنین می‌تواند در حوزه انبارسازی و حمل‌و‌نقل این مواد از دیگر استان‌ها به سایر نقاط کشور هم نقش تاثیرگذاری را ایفا کند.
بندرخشک پیشگامان که به عنوان تنها بندرخشک تعاونی کشور در سال 1390 با مجوز رسمی از هیات دولت و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینی به مساحت 700 هکتار به منظور فعالیت‌های لجستیکی و خدمات بندری از جمله تخلیه و بارگیری، تغییر شیوه حمل و نقل و دپوی بار و انبارسازی محصولات، کار خود را آغاز کرده است، هم‌اکنون با راه‌اندازی کامل فاز اول خود در حال ارائه خدمت به سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان است.


بندرخشک، حامی بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این‌باره با بیان این‌که بندر خشک یزد می‌تواند به عنوان حامی و تسهیلگر فعالیت بخش کشاورزی نقش موثری در ارتقای این بخش داشته باشد، اظهار کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی حمایت از تشکل‌های فعال و سرمایه‌گذار در عرصه کشاورزی است.
«سید جمال سجادی‌پور» با اشاره به ظرفیت بالای بخش کشاورزی استان یزد در زمینه صادرات محصولات گلخانه‌ای و نیز توانمندی بالای بهره‌برداران یزدی در عرصه تولیدات دام و طیور، ضرورت ورود تشکل‌های بخش خصوصی از جمله بندر خشک پیشگامان در زمینه تسهیلگری صادرات تولیدات بخش کشاورزی و همچنین واردات نهاده‌ها و نیازهای بخش کشاورزی استان در این زمینه را یادآوری کرد و خواستار مشارکت هرچه بیشتر سرمایه‌گذاران برای استفاده حداکثری از ظرفیت بندر خشک و امکان حمل‌و‌نقل ریلی شد.

وی به مشکلات موجود در ارتباط با تنظیم بازار و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: در این زمینه در حال رایزنی با شهرداری و اتحادیه‌های تعاونی بخش کشاورزی هستیم تا مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را برای مردم استان ایجاد کنیم.


مزیتی در حمل‌و‌نقل ملی و بین‌المللی

مدیرعامل بندر خشک پیشگامان نیز قرار گرفتن در مرکز کشور و خط بین‌المللی شمال به جنوب و شرق به غرب در موقعیت استراتژیک مناسب به عنوان بارانداز اصلی کالا را از مزایای استفاده از خدمات بندرخشک پیشگامان در یزد عنوان کرد و گفت: به دلیل شرایط مساعد جوی در مقایسه با بنادر دریایی و همچنین حمل آسان‌تر از راه ریلی و تعرفه خدماتی مناسب‌تر علاقه بازرگانان به واردات و صادرات کالای خود از این بندر رو به افزایش است و این اتفاق خوب سبب افزایش تولید داخلی و رونق بیش از پیش آن می‌شود.
«محمدرضا شهسواری» مرکزیت جغرافیایی استان یزد، دسترسی آسان به بندرخشک، شرایط آسان و متنوع سرمایه‌گذاری، امکان مشارکت بندر در پروژه‌های ارزش افزوده، وجود بازارچه صادراتی، وجود خدمات متمرکز برای تسهیل و تسریع فرایند واردات و صادرات، آب و هوای مساعد انبارداری، حمل‌و‌نقل ترکیبی و وجود زیرساخت‌های قوی فناوری اطلاعات را از جمله مزایای رقابتی بندرخشک پیشگامان یزد ذکر می‌کند.
مدیرعامل این بندر با بیان این‌که ارسال بار از طریق حمل ترکیبی اعم از ریلی و زمینی از بندرخشک پیشگامان در سال گذشته به دلیل کاهش هزینه‌ها با استقبال خوبی از سوی تجار و بازرگانان همراه بود، از بارگیری بیش از 8 هزار تن انواع بار طی یک ماه به صورت آزمایشی از این بندر به مقاصد داخل و خارج کشور خبر داد.
شهسواری با اعلام آمادگی این بندر برای تسهیل خدمات خود جهت رونق بیش‌تر فعالیت تولیدکنندگان داخلی ابراز امیدواری کرد در سال جاری با تسهیل فعالیت‌های گمرکی در این بندر تعاونی افزایش صادرات و به تبع آن رونق تولید داخلی را شاهد باشیم.


بندرخشک پیشگامان به توسعه یزد کمک می‌کند

استاندار یزد در بازدید از بندر خشک پیشگامان گفت: ظرفیت‌های خوب موجود در حوزه خدمات و حمل‌و‌نقل در بندرخشک پیشگامان به توسعه استان کمک می‌کند. 
«محمدعلی طالبی» در این بازدید که به همراه معاونان اقتصادی و عمرانی استانداری انجام شد، در نشست با مدیران بندرخشک به بررسی ظرفیت‌های موجود در این بندر تعاونی پرداخت و با بیان این‌که ظرفیت‌های خوب موجود در حوزه خدمات و حمل‌و‌نقل در بندرخشک پیشگامان به توسعه استان کمک خواهد کرد، افزود: بخش حمل‌و‌نقل از محورهای اصلی چشم‌انداز توسعه استان است و در همین راستا ظرفیت خوبی در بندر خشک ایجاد شده است. باید با نظارت دقیق و نیازسنجی استان یزد از ایجاد ظرفیت‌های مشابه و موازی در این حوزه‌ها ‌خودداری شود.
استاندار فعالیت‌های گروه تعاونی پیشگامان در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و کارآفرینی اجتماعی را ارزشمند و قابل تقدیر دانست و گفت: موضوع ایجاد جایگاه ویژه برای استان یزد در فعالیت‌های گمرگی و ایجاد ترانزیت بندر شهید رجایی و پدافند غیر عامل در بحث دپوی کالا در مجموعه بندر خشک را در سطح ملی پیگیری خواهیم کرد و نسبت به رفع مشکلات جاده و آب نیز به فرمانداری و معاونت‌های مربوطه در استانداری ماموریت ویژه می‌دهیم.
وی در پایان با تاکید بر این‌که باید شرایطی را ایجاد کنیم که همه در کنار هم، مسیر رشد منافع، توسعه و پیشرفت استان را بپیماییم، خاطر نشان کرد: خوشبختانه در گوشه گوشه‌ی فعالیت‌های شرکت پیشگامان، موضوع ایفای مسئولیت و کارآفرینی اجتماعی پررنگ است و این مهم‌ترین نقطه قوت بندرخشک محسوب می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید