• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61219
+
-

تابستان شاد برای کودکان

سرپرست اداره کل کانون البرز: کانون‌های استان فعالیت‌های متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته ارائه می‌دهند

جامعه
تابستان شاد برای کودکان

زهرا اشرف‌زاده | البرز- خبرنگار


تابستان فصل اوقات فراغت کودکان و نوجوانان است که دنبال فرصتی هستند تا به دنبال علایق خود بروند و بیشترین لذت را از این روزهای تعطیل ببرند. از طرفی والدین هم دغدغه مالی دارند و بالا بودن شهریه کلاس‌های خصوصی گلایه همیشگی آنهاست، از همین رو به دنبال یافتن کلاس‌هایی با قیمت مناسب هستند.  

در این میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان بهترین گزینه است؛ کانونی که جزو باسابقه‌ترین دستگاه‌ها در حوزه کودک و نوجوان است و سابقه طولانی در برگزاری کلاس‌های متنوع و با قیمت مناسب دارد که می‌تواند دغدغه والدین را در این زمینه کم کند.  کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز نیز با برگزاری کلاس‌های فرهنگی و هنری ویژه کودکان و نوجوانان در سنین مختلف تابستان شاد و متنوعی به ارمغان آورده است.


هزینه پایین مراکز کانون پرورش فکری

یکی از والدینی که فرزند 10ساله‌اش را برای حضور در کلاس به کانون فرهنگی شهید فهمیده آورده است با اشاره به مزیت‌های کانون می‌گوید: هزینه کلاس‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی بالاست و خانواده‌ها نیاز دارند تا نهادهای دولتی کلاس‌های باکیفیت برای علاقه‌مندان به هنر برگزار کنند.
«مریم رزاقی» می‌افزاید: کلاس‌هایی که در کانون فرهنگی شهید فهمیده برگزار می‌شود قیمت مناسبی دارد و مربیان خوبی نیز به فرزندانمان آموزش می‌دهند، از طرفی این کانون علاوه بر کلاس‌های فرهنگی و هنری، امکانات ورزشی هم دارد و کودکان می‌توانند در کلاس‌های ورزشی هم شرکت کنند.

وی ادامه می‌دهد: کلاس‌های کانون فرصت مناسبی است که علاقه و استعداد فرزندانمان را بشناسیم. گاهی که صحبت‌های هنرمندان موفق را می‌شنوم بیشتر می‌گویند که فعالیت خود را از کانون پرورش فکری آغاز کرده‌اند.
 رزاقی می‌گوید: حدود 2 سال است که به گوهردشت آمده‌ایم و قبل از آن ساکن فردیس بودیم اما در آنجا مرکز کانون پرورش فکری وجود ندارد. امیدوارم تعداد مراکز کانون در همه‌جای استان بیشتر شود.


فعالیت کانون پرورش فکری در تابستان

سرپرست اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز از برگزاری کلاس‌های متنوع در تابستان امسال خبر می‌دهد و می‌گوید: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان البرز، فعالیت‌های متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته، ارائه می‌دهد که می‌تواند سبد فرهنگی فرزندان خانواده‌ها را به خود اختصاص دهد.

«قاسم سلیمانی» با بیان این‌که در تمام سال برای مخاطبان فعالیت‌های جذاب و اثربخشی را تدارک دیده و اجرا می‌کنیم، می‌افزاید: تابستان به دلیل این‌که اوقات فراغت بچه‌ها بیشتر است برنامه‌ها نیز ویژه‌تر خواهد بود. از همین رو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان امسال کشف و شکوفایی استعدادهای کودکان و نوجوانان را مدنظر قرار داده است.

به گفته وی، با توجه به نیازمندی‌های حال حاضر کودکان و نوجوانان و دغدغه‌ خانواده‌ها در جهت تحقق شعار «خوب زندگی کردن، تمرین می‌خواهد» مجموعه فعالیت‌هایی را در تابستان ۹۸ بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی ارائه می‌دهد. سرپرست اداره کل کانون البرز با بیان این‌که تلاش ما در کانون بهره بردن از مربیان و اساتید با سابقه است اضافه می‌کند: در بخش کارگاه‌های دوره‌ای و دائمی از اساتید مجرب، به‌ویژه اساتید بومی در این حوزه‌ استفاده می‌کنیم.

همچنین تدابیری اندیشیده شده که بر اساس شیوه‌نامه پس از تشکیل کارگاه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی در 3 بخش کارگاه‌های دوره‌ای، تخصصی و مهارت‌های زندگی، کارشناسان هر کدام از این حوزه‌ها با بازدید مستمر از کلاس‌ها نحوه‌ اجرای مطلوب آموزش‌ها را ارزیابی کنند. قاسمی با تاکید بر نیم‌قرن سابقه فعالیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان می‌گوید: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با سابقه فعالیت ۵۰‌سال جزو باسابقه‌ترین دستگاه‌هایی است که در حوزه کودک و نوجوان به طور تخصصی در حال فعالیت است و تفاوت این دستگاه با دستگاه‌های دیگر در این است که دستگاه‌های دیگر بخشی از فعالیت‌هایشان برای کودکان و نوجوانان است. وی ادامه می‌دهد: فعالیت‌های کانون مقطعی نیست و افراد عضو در کانون می‌توانند در طول سال به طور مستمر از خدمات کانون استفاده ‌کنند.


برنامه‌های کانون در تابستان

سرپرست اداره کل کانون البرز با اشاره به این‌که برنامه «تابستان شاد کانون پرورش فکری» متناسب با 2 گروه سنی ۴ تا ۱۸ سال و بزرگسالان شامل دانشجویان، والدین و اولیای تربیتی در قالب بسته‌های فرهنگی متنوع برگزار می‌شود می‌گوید: برنامه‌ها اعم از کارگاه‌های تخصصی مهارت‌های زندگی برقراری ارتباط موثر، کنترل خشم، مهارت نه گفتن، کارگاه‌های هنرهای تجسمی نقاشی، طراحی، رنگ‌شناسی، سفال، خوشنویسی، عکاسی، مجسمه‌سازی، کارگاه‌های هنرهای نمایشی اجرای نمایش، عروسک‌سازی، نمایش عروسکی و سایر کارگاه‌ها از جمله کتابخوانی، نمایش خلاق، خوانش متون تخصصی، کاردستی، سرود، شطرنج، آموزش مفاهیم و قصه‌های قرآنی، فن بیان و گویندگی و نجوم در کنار فعالیت‌های دائمی در سراسر مراکز کانون استان برگزار خواهد شد.

سلیمانی ادامه می‌دهد: برگزاری اردوها و کارگاه‌های ویژه خانواده‌ها در بخش نجوم و زیست‌شناسی برای شناسایی توان و استعداد کودکان و نوجوانان، از دیگر برنامه‌هاست. به گفته وی، استان البرز دارای 7 مرکز در کرج و یک مرکز در هشتگرد است و علاوه بر کارگاه‌های ویژه در زمینه امانت کتاب و انجام فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند و علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد زمان و نحوه برگزاری کارگاه‌ها، با شماره ۳۲۸۲۶۱۱۳ تماس بگیرند.


آدرس مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در البرز

مرکز فرهنگی شماره یک:  میدان شاه عباسی، بلوار امامزاده حسن، گلستان سوم، خیابان شهید کامیابی، جنب مدرسه نمونه‌دولتی   شهید فلاحی، مرکز فرهنگی هنری شماره یک
مرکز فرهنگی شماره2:  شاهین‌ویلا، خیابان ششم غربی ( قلم)، داخل بوستان قلم، مرکز فرهنگی شماره 2
مرکز فرهنگی شماره3: دهقان‌ویلای دوم، خیابان شهید نیاکی، مرکز فرهنگی هنری شماره 3
مرکز فرهنگی شماره4: حصارک بالا، بلوار آلاله، بالاتر از میدان شهرداری، روبه‌روی خدمات موتوری شهرداری، مرکز فرهنگی شماره 4
مرکز فرهنگی خیابان شهید صدوقی:  خیابان شهید صدوقی، انتهای خیابان نامجو، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
مرکز فرهنگی  گوهر‌دشت:گوهردشت، بلوار موذن، مرکز فرهنگی تربیتی شهید فهمیده
مرکز فرهنگی هشتگرد: هشتگرد، خیابان مصلی، کوچه شهید رستم‌نژاد، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
 

بهینه‌سازی اوقات فراغت 


 زهره عالی‌نسب | مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان


مراکز کانون پرورش فکری سال‌های سال است که محلی برای رشد افکار و استعدادهاست و مطمئناً توجه هرچه بیشتر به مراکز کانون باعث خواهد شد تا آینده‌سازان این کشور با مهارت‌هایی که در کانون کسب می‌کنند، با اعتماد به نفس بیشتری وارد جامعه شوند و برای نسل‌های بعدی خود مثمر ثمر باشند. از طرفی با توجه به اهمیت اوقات فراغت در فصل تابستان و شکل‌گیری شخصیت فردی و اجتماعی کودکان و نوجوانان برنامه‌های فرهنگی هنری شاخص کانون نیز بر همین مبنا و بر اساس نیازسنجی از اعضا تدوین شده و سپس با طرح آن در جلسات متعدد شورای فرهنگی و با نظارت و هدایت کارشناسان فرهنگی، هنری و ادبی تنظیم و برگزار می‌شود.

مدیریت صحیح و غنی‌سازی اوقات فراغت اعضای مراکز در قالب کارگاه‌های هنری، ادبی و فرهنگی می‌تواند باورها، ارزش‌ها، رفتارها و امیال و خواسته‌های نوجوانان را به سمت و سوی مطلوب سوق دهد. لازم به ذکر است بیشترین سرمایه‌گذاری‌های فرهنگی در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز در حال حاضر نزدیک به همین فعالیت‌های 40گانه کانون شامل قصه، نمایش خلاق، کتابخوانی، مهارت‌های زندگی، نقاشی، کاردستی، معرفی شخصیت انسان‌های مهم و تاثیرگذار، معرفی سرزمین وقایع سرنوشت‌ساز تاریخی و همچنین علم نجوم و سیارات است.

اگر برنامه‌های اوقات فراغت با جهت‌گیری صحیح و سالم و با توجه به رشدشناختی کودکان و مهارت‌های حل مساله باشد، بسیاری از نابسامانی‌های روحی، جسمی و اجتماعی کودکان و نوجوانان درمان یافته و خلاقیت‌های فردی و اجتماعی را به بار خواهد آورد، از جمله کارکردهای مثبت و ماندگار اوقات فراغت شامل مسئولیت‌پذیری و نقش کودکان و نوجوانان در سازندگی و اعتلای خویش است.
والدین نیز باید این نکته را در نظر داشته باشند که اوقات فراغت یک موضوع فصلی نیست که فقط در ایام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها اهمیت داشته باشد و باید به اندازه‌ای که در ایام تابستان به این موضوع پرداخته می‌شود، در طول سال نیز مورد توجه قرار گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید