• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61218
+
-

قم موزه باستان‌شناسی ندارد


معاون میراث فرهنگی قم با بیان این‌که در این استان ۱۳ هزار شیء تاریخی وجود دارد گفت: قم که دومین شهر گردشگری کشور است موزه باستان‌شناسی ندارد. به گزارش مهر، «شاهین ایل‌بیگی‌پور» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در هتل استقلال قم برگزار شد بیان کرد: برای مرمت و حفظ خانه‌های تاریخی ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شده و تاکنون ۱۸ اثر تاریخی مورد بازسازی قرار گرفته است. وی افزود: با توجه به نگهداری اشیای تاریخی بسیار مهم که حاصل فعالیت‌های کاوش و باستان‌شناسی است در شهر قم موزه باستان‌شناسی نداریم و یکی از برنامه‌های اصلی معاونت میراث فرهنگ قم، نگهداری این اشیا در مکانی با سیستم حفاظتی مطلوب و استاندارد است.

به گفته ایل‌بیگی‌پور، تاکنون ۱۸۰ اثر تاریخی مستندسازی شده و در زمینه ثبت آثار ملی در ۳ حوزه میراث طبیعی و تاریخی و همچنین آثار منقول و غیر منقول، میراث فرهنگی استان قم عملکرد مطلوبی داشته و در رتبه هشتم کشور قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم افزود: سال گذشته آثار تاریخی منقول و غیر منقول ۱۴ مورد، میراث ناملموس و فنون صنایع دستی ۲ مورد و ۵ مورد بنای تاریخی و ۳ مورد از اشیای منقول در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی گفت: برای حفظ و حفاظت از بافت تاریخی و بناهای ارزش استان قم پرونده‌هایی برای تعیین حریم مورد بررسی قرار گرفت که ۱۴ مورد از پرونده‌های تعیین حریم به ثبت رسیده و ۳ مورد از بناهای تاریخی هم تعیین حریم شده است.

ایل‌بیگی‌پور افزود: معاونت میراث فرهنگی استان قم صد درصد به اهداف خود رسیده است و در حوزه بازدید از موزه‌های تاریخی با رشد ۹ درصدی روبرو بودیم.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم هم در این نشست خبری با ارائه گزارشی از عملکرد این معاونت گفت: سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به ۳۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی در قالب وام با بهره ۱۲ درصدی برای رونق صنایع دستی و کارگاه‌های آن پرداخت شده است که ۹ پرونده مرتبط به صنایع دستی عشایری و روستایی با ۱۳ میلیارد تومان است و تاکنون ۲ میلیارد و ۶۰۰ تومان آن پرداخت شده است. «سید مهدی نصر اصفهانی» افزود: در استان قم بیش از ۴ هزار و ۷۶۰ هنرمند در زمینه صنایع دستی فعالیت دارند که دارای کارت شناسایی هستند و عمده مشکلات صنایع دستی به نبود بیمه، بازار دائمی و بازاریابی مطلوب برمی‌گردد.

به گفته وی، در استان قم ۳۰۰ کارگاه انگشترسازی وجود دارد که با همکاری شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم، خوشه زیورآلات سنتی ایجاد شده و اکنون در دومین سال فعالیت خود قرار دارد.


ساخت سایت موزه قلی درویش 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم اکتشافات باستانی در محوطه قلی درویش را بیانگر پیشینه ۷ هزار ساله قم دانست و گفت: یکی از برنامه‌های این اداره احداث سایت موزه قلی درویش است.
«حمید یزدانی» با بیان این‌که در دوازدهمین جلسه شورای فنی میراث فرهنگی قم ضوابط اختصاصی بافت تاریخی این شهر مورد بررسی قرار گرفت اظهار کرد: ساخت‌وسازها در بافت تاریخی قم تحت نظارت معاونت میراث فرهنگی قم قرار دارد، اما تدوین ضوابط اختصاصی برای رسیدن به وضعیت پایدار بسیار با اهمیت است.

وی ادامه داد: محدوده بافت تاریخی قم حدود ۳۱۵ هکتار است و از سال گذشته با تخصیص اعتبار ویژه در این حوزه، اقدام‌های اساسی به منظور تعیین ضوابط و مقررات حفظ و مرمت بافت تاریخی این شهر انجام شده است.

مدیر کل میراث فرهنگی قم با اشاره به تعامل اداره میراث فرهنگی با ادارات و سازمان‌های مرتبط افزود: مسئولان شهر قم می‌دانند که حفظ و احیای این بافت تاریخی گامی مؤثر برای حفظ هویت مذهبی این شهر خواهد بود.

وی گفت: موضوع بعدی که در جلسه این هفته شورای فنی میراث فرهنگی قم در دستور کار قرار گرفت، بررسی طرح محتوایی سایت موزه قلی درویش بود که بر اساس این طرح قرار است در آینده موزه باز قلی درویش ایجاد و راه‌اندازی شود.
یزدانی ادامه داد: اکتشافات باستانی در محوطه قلی درویش قم، بیانگر پیشینه ۷ هزار ساله این شهر است که باید برای معرفی غنای فرهنگی این شهر از آن صیانت کرد.
مدیر کل میراث فرهنگی استان قم بیان کرد: در همین زمینه یکی از برنامه‌های این اداره احداث سایت موزه قلی درویش است تا بتوانیم با ایجاد فضایی مناسب برای گردشگران و علاقه‌مندان به آثار باستانی، تاریخ چند هزار ساله قم را روایت کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید