• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61215
+
-

بوته‌کاری در کانون‌های تولید ریزگرد قم

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: عملیات بوته‌کاری و نهال‌کاری در بیش از هزار و 600 هکتار از کانون‌های بحرانی تولید ریزگرد استان قم در سال جاری انجام می‌شود. 

به گزارش ایسنا، «سیدمحمدتقی سجادی» در حاشیه بازدید استاندار قم از مراتع گنبد نمکی اظهار کرد: موضوع بیابان در کنار تغییر اقلیم و کمبود آب یکی از چالش‌های عمده دنیاست. به‌خصوص در مناطق خشک و نیمه‌خشک کره زمین با بیابان به عنوان یکی از معضلات عمده دست به گریبان هستیم.  

وی اضافه کرد: کشور ما یکی از کشورهایی است که بیابان در آن چالش‌هایی ایجاد کرده است و استان قم نیز یکی از استان‌هایی است که از نظر مناطق و عرصه‌های بیابانی نسبت به دیگر استان‌های کشور وضعیت متفاوتی دارد.  مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم بیان کرد: استان قم حدود یک میلیون عرصه‌های مربوط به حوزه منابع طبیعی دارد که نزدیک به 400 هزار هکتار این مساحت در آستانه بیابانی‌شدن است و 176 هزار هکتار بیابان شدند که حدود 105 هزار هکتار از این عرصه‌های بیابانی به کانون‌های تولید گرد و خاک تبدیل شده‌اند.

 وی افزود: برای این‌که بخواهیم با این پدیده و این چالش مقابله کنیم، لازم است برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم. طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، در چهار کانون تولید گرد و غبار استان که یکی از این کانون‌ها منطقه گنبد نمکی با 29 هزار هکتار مساحت است از چند سال گذشته فعالیت‌هایی درخصوص بهبود پوشش گیاهی با گونه‌های سازگار و گونه‌هایی که نیاز آبی زیادی ندارند و به نوعی فقط در 2 سال نخست کاشت، 17 نوبت آبیاری می‌شوند و بعد از آن به صورت طبیعی با بارندگی‌های طبیعی، نیازآبی گیاه تامین می‌شود و رشد و نمو می‌کنند، دنبال شده است. 

سجادی بیان کرد: سطحی که در این کانون گرد و غبار بوته‌کاری و نهال‌کاری شده است حدود 4 هزار هکتار است. البته این عدد در دیگر نقاط استان بیش از هزار هکتار است. وی گفت: محدوده پیرامونی قم بیشتر عرصه کشت‌های رها شده، محدوده‌های سایت‌های نخاله و معادن رها شده شن و ماسه است که آنها هم به نوعی در ایجاد گرد و غبار تاثیرگذار هستند، اما موضوع پدیده بیابان‌زایی در واقع موضوعی فراتر از ایجاد گرد و غبار است، یعنی از بین رفتن پوشش گیاهی که به نوعی تاثیر اصلی در کنترل گرمایش کره زمین دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید