• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61182
+
-

ظهور خانه‌های لوکس بر پیکره اراضی گلستان

مدیرکل امور اراضی کشاورزی استان: ساخت‌و‌ساز و برداشت غیرمجاز و هرگونه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی تعقیب کیفری دارد

گزارش
ظهور خانه‌های لوکس بر پیکره اراضی گلستان


 در سال‌های اخیر تغییر کاربری اراضی در گلستان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته و با توجه به تحریم‌ها و تامین امنیت غذایی، مقابله با این امر همت بالای مسئولان را می‌طلبد.

به گزارش مهر، در گلستان میل به زمین‌خواری و تبدیل زمین کشاورزی به خانه‌باغ، روز به روز در حال گسترش است. پدیده‌ای که اگر جلوی آن گرفته نشود برای ۶۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی استان تهدیدی جدی به حساب می‌آید.

 آمار دستگاه‌های متولی نشان می‌دهد اراضی زراعی گلستان طی سالیان متمادی تحت عناوین مختلف تغییر کاربری پیدا کرده است. خلأهای قانونی، بی‌اعتنایی‌های دستگاه‌های اجرایی و البته ضعف نیرو و تجهیزات، به سرعت این فاجعه دامن می‌زند.


2 عامل خرید زمین

مدیر سمن طبیعت سبز فردای گلستان در این‌باره گفت: تا چندی قبل، تفکیک اراضی زراعی و ایجاد خانه‌های‌های منفرد و جزیره‌ای در اراضی فقط یک دغدغه فانتزی و شیک مختص علاقه‌مندان طبیعت و چند دستگاه متولی و اجرایی بود، اما در حال حاضر به دلیل تحریم‌ها و امنیت غذایی نمود بیشتری دارد.

«علی قربانی» ادامه داد: با توجه به محدودیت شدید منابع آبی، نمی‌توان اراضی کشاورزی جدیدی برای کشت محصول تعریف کرد، از این رو باید با حفاظت از اراضی زراعی موجود مانع از نابودی آنها شویم.

وی گفت: برخی شهروندان با هدف ایجاد یک مکان تفریحی و حیاط خلوت در مناطق روستایی اقدام به تصرف یا خرید این املاک و اراضی کرده و برخی دیگر با هدف سرمایه‌گذاری و به امید گران شدن آن در آینده به تغییر کاربری و تفکیک‌های غیرمجاز اقدام می‌کنند.

قربانی بیان کرد: ساخت و ساز، فنس و دیوارکشی، قطع درختان، خاکریزی و خاکبرداری و جدا کردن اراضی زراعی گوشه‌‌هایی از آسیب‌رسانی به کشاورزی در دوره‌های اخیر است که به دنبال آن شاهد ایجاد برج‌ها و ساختمان‌های لوکس هستیم. 

لطمه به اشتغال در حوزه زراعت، هدررفت منابع آبی، تهدید منابع غذایی پایدار، تغییر سیمای مناطق و از همه مهم‌تر نابودی خاک از دیگر مضرات این کار است.


دستگاه‌ها باید جلوی وقوع جرم را بگیرند

رئیس کل داگستری گلستان هم در این خصوص گفت: با تکیه بر مواد قانونی حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، اقدامات قضایی با جدیت در حال انجام بوده و دستورهای متعددی به سازمان جهاد کشاورزی و ادارات مربوطه داده شده است.

 «هادی هاشمیان» ادامه داد: اغلب پرسنل این دستگاه‌های ضابط خاص قضایی هستند و براساس اختیارها و وظایف قانونی امکان برخورد بازدارنده با متخلفان را دارند و باید جلوی وقوع جرم را بگیرند.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی از مدیران با توسل به بهانه‌هایی همچون کمبود نیرو و مامور در زمینه پیشگیری غفلت می‌کنند که هم موجب تحمیل هزینه به دستگاه مربوطه و هم افزایش میزان ورودی پرونده به دستگاه قضاست.


تعلل در اجرای حکم قضایی  مورد پذیرش نیست 

رئیس کل داگستری گلستان گفت: قضات و مجموعه قضایی طی یک پروسه سخت و طاقت‌فرسا به این پرونده‌ها رسیدگی و حکم به نفع اراضی ملی و زراعی می‌دهند اما دستگاه‌ها تعلل می‌کنند و وقتی علت را جویا می‌شویم نداشتن اعتبار را برای اجرای حکم قضایی بیان می‌کنند.

هاشمیان با بیان این‌که تعلل دستگاه‌ها، متخلفان را جری می‌کند، تاکید کرد: هشدارهای لازم به دستگاه‌ها داده شد و دیگر تعلل در اجرای حکم قضایی مورد پذیرش نیست.

وی گفت: ۲۸ حکم قطعی و لازم‌الاجرا در زیارت واقع در گرگان یا اجرا شده یا در نوبت اجرای حکم است.

هاشمیان از صدور آرای قطعی قلع و قمع بناهای غیرمجاز در دیگر مناطق استان هم خبر داد و افزود: این آرا هم به تدریج با حضور دستگاه‌های متولی اجرا خواهند شد.


برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز

مدیرکل امور اراضی کشاورزی استان هم گفت: در سال‌های گذشته به دلیل این‌که شهرها و روستاهای گلستان طرح هادی مصوب نداشتند، برخی افراد سودجو اراضی اطراف روستاها و شهرها را خریداری و به قیمت گزاف فروختند، بنابراین برخی تصور می‌کنند که این روال همچنان ادامه دارد.

«حسن خسروی» افزود: همه شهرستان‌ها و بالغ بر هزار روستای استان دارای طرح هادی و طرح جامع مصوب هستند یعنی در خارج این محدوده‌ها ساخت‌و‌ساز ممکن نیست. این طرح‌ها برای ۱۰ سال تهیه می‌شوند.

وی با بیان این‌که باید مردم را آگاه کرد تا در دام زمین‌خواران نیفتند، ادامه داد: ساخت‌و‌ساز و برداشت غیرمجاز و هرگونه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی مانند سرقت و دزدی تعقیب کیفری داشته و پرونده قضایی کیفری برای متخلف تشکیل می‌شود.


۲۱ درصد کاهش تغییر کاربری اراضی

مدیرکل امور اراضی کشاورزی استان با تاکید بر این‌که می‌خواهیم نفع اقتصادی ناشی از تغییر کاربری اراضی غیرمجاز را از بین ببریم، گفت: در همه شهرستان‌ها جز بندرگز به آن دسته از اراضی که یک هکتار به بالا مساحت داشته باشد و مالک بخواهد آن را به باغ تبدیل کند مجوز خانه کارگری ۴۵ متری داده می‌شود.

«حسن خسروی» ادامه داد: زمین بدون سند در استان نداریم و کل اراضی یا املاکی یا بنیاد علوی یا اصلاحات ارضی هستند.

خسروی اظهار کرد: سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۱ درصد کاهش تغییر کاربری اراضی کشاورزی مجاز و غیرمجاز در سطح استان داشتیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید