• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 2 تیر 1398
کد مطلب : 61129
+
-

خواب آشفته مزارع ایلام با هجوم ملخ‌ها

تمام دستگاه‌های اجرایی استان برای مقابله با ملخ‌های صحرایی به حالت آماده‌باش درآمده‌اند

زیر ذره‌بین
خواب آشفته مزارع ایلام با هجوم ملخ‌ها

رمضان نوری | ایلام –خبرنگار


هر سال کشورهای زیادی از جمله مناطق مختلف ایران با آفت ملخ مهاجم صحرایی درگیر می‌شوند. امسال نیز، طبق اعلام رسمی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی کشورمان، ملخ‌های مهاجم صحرایی بیش از یک میلیون هکتار از اراضی زراعی، باغی و طبیعی ایران را در ۱۰ استان درگیر و آلوده کرده‌اند.

زمستان سال گذشته فائو هشدارهای لازم را در خصوص احتمال ورود ملخ‌ها به ایران داد و سازمان حفظ نباتات و بدنه وزارت جهاد کشاورزی آماده مبارزه با ملخ بود. اما وقوع سیلاب‌های بهاری برنامه‌های مبارزه با آفت ملخ را تحت‌الشعاع قرار داد. با وجود این، وزارت جهاد کشاورزی با اقدام جهادی تمام تلاش‌های خود را در جهت کنترل و مهار ملخ‌های ویرانگر به کار بست.

در حال حاضر نیز مسئولان جهاد کشاورزی استان ایلام هجوم پوره‌های نابالغ ملخ را به حوضه آبریز رودخانه میمه در نوار مرزی دهلران از طرف بیابان‌های کویت و به‌ویژه عراق تایید کرده‌اند. طبق بررسی‌ها، 5 هزار هکتار از نوار مرزی دهلران از طرف بیابان‌های عراق با این آفت درگیر و همه امکانات استان برای مقابله با این معضل بزرگ بسیج شده است.


شناسایی 3 کانون آلوده در دهلران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام در این ارتباط می‌گوید: طبق پایش و ردیابی کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام، ورود ملخ صحرایی (دریایی) در حاشیه نوار مرزی شهرستان دهلران از طریق کشور عراق تایید شده است.

«محمدتراب میری» اظهار می‌کند: تاکنون 3 کانون آلوده در شرهانی، موسیان و فکه شناسایی شده‌اند ولی کانون اصلی در آن سوی مرز و در خاک عراق قرار دارد و هر لحظه این ملخ‌ها به نوار مرزی ما نزدیک‌تر می‌شوند.

وی می‌افزاید: در گام اول مقابله با آفت ملخ در دهلران ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای تهیه تجهیراتی چون نیروی انسانی، سم و دستگاه سم‌پاش و همچنین به منظور پاک‌سازی منطقه 5 هزار لیتر سم خالص بدون آب نیاز است.


زمان طلایی برای مبارزه با ملخ‌ها

‌تراب‌میری با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین خصوصیات ملخ قدرت پرواز آن است که در روز به ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر و در هفته به هزار کیلومتر می‌رسد، بیان می‌کند: ملخ صحرایی به عنوان یک آفت جهانی قدرت تغذیه بسیار بالایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ایلام ادامه می‌دهد: زمان طلایی برای مبارزه با آفت ملخ مهاجم صحرایی قبل از تخم‌‌ریزی و ازدیاد جمعیت آن 2 هفته است و به تعویق انداختن این کار مهار و کنترل ملخ‌ها را به واسطه تخم‌‌ریزی‌شان سخت و فرسایشی می‌کند.


آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی

استاندار ایلام نیز  در این خصوص می‌گوید: همه دستگاه‌های استان ایلام ملزم به همکاری با سازمان جهاد کشاورزی در زمینه مقابله با مهار کامل ملخ‌ها هستند. «قاسم سلیمانی دشتکی» می‌افزاید: با تشکیل ستاد بحران استان، مقدمات عملیات مبارزه سریع زمینی و هوایی با آفت ملخ در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان و دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته است.

وی اظهار می‌کند: دستگاه‌های اجرایی مختلف استان در تامین خودروهایی از نوع پیکاپ برای نصب دستگاه سم‌پاش روی آنها همکاری لازم را با سازمان جهاد کشاورزی خواهند داشت. سلیمانی دشتکی با بیان این‌که این ملخ‌ها حجم بالایی از خسارت را به اراضی ملی و کشاورزی وارد می‌کنند، می‌گوید: برای تامین منابع مالی و تجهیزات مورد نیاز، به ‌منظور مهار زودهنگام و به‌موقع ملخ‌های صحرایی، با وزارت جهاد کشاورزی نیز رایزنی شده است. استاندار می‌افزاید: حرکات و جهت پرواز ملخ‌ها به صورت روزانه پایش و رصد می‌شود تا مسیر حرکت این حشرات تیزپرواز گم نشود.
***
استان ایلام دارای ۳۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی است که بیش از ۶۰ درصد مردم آن از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند. با توجه به این آمار، نیاز است که مسئولان کشوری و استانی توجه ویژه‌ای به مقابله با آفت ملخ‌ در این استان و جلوگیری از خسارت‌های احتمالی داشته باشند.

تاکنون ۱۶۰ مورد ریزش و ورود موج‌های متناوب ملخ از سمت بیابان‌های عربستان، عمان و یمن به استان‌های مختلف کشور گزارش و تایید و با آنها مبارزه شده است. تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای مبارزه با ملخ‌ها هزینه شده است. همچنین، ۶۰ دستگاه خودروی سم‌پاش کشور در مناطق آلوده مستقر و مشغول مبارزه با ملخ‌های مهاجم هستند. کشاورزان در بیم و امید دست و پا می‌زنند و مسئولان برای مقابله با آفت ملخ‌ صحرایی در تلاش هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید