• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 61097
+
-

توسعه خدمات آزمایشگاهی در روستاهای کردستان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: در حال حاضر ۴۵ مرکز نمونه‌گیری آزمایشگاهی در روستاهای این استان فعال بوده و به روستاییان خدمات ارائه می‌دهند. به گزارش ایرنا «فرزام بیدارپور» اظهار کرد: راه‌اندازی مراکز نمونه‌گیری آزمایشگاهی از اواخر سال ۹۶ و در راستای کاهش مراجعات مردم روستاها برای انجام آزمایش به شهر در این استان آغاز شد.

وی با بیان این‌که در این مدت تعداد مراکز نمونه‌گیری آزمایشگاهی در روستاهای استان به ۴۵ مورد رسیده است، افزود: برای هر دو یا سه مورد از این مراکز نمونه‌گیری یک آزمایشگاه وجود دارد که آزمایش‌های اولیه را برای بیماران انجام می‌دهد.معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: در حال حاضر ۲۸ آزمایشگاه در مناطق حسین‌آباد، شویشه، موچش، خامسان، کوله‌ساره و گشگی فعال است. ضمن این‌که حدود ۲۰ نوع آزمایش در این آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود. 
وی با اشاره به عملکرد مطلوب این آزمایشگاه‌ها در استان یادآور شد: استان کردستان سال گذشته در بحث شاخص عملکردی آزمایشگاه‌ها رتبه یک کشوری را از آن خود کرد.

بیدارپور گفت: برای هر هزار تا هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت روستایی یک خانه بهداشت دایر است و هر کدام از خانه‌های بهداشت‌ به مردم چند روستای اطراف خدمات ارائه می‌دهند. وی تاکید کرد: همچنین ۷۱ مرکز روستایی برای خدمات‌رسانی به جمعیت ساکن در روستاهای این استان فعال است که در آنها علاوه بر استقرار پزشک و ماما، داروخانه و آزمایشگاه و مرکز بهداشت خانواده نیز ایجاد شده است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به فعالیت ۷۴ مرکز بهداشت شهری و روستایی افزود: این مراکز در داخل شهرها مستقر بوده و علاوه بر شهر، روستاهای نزدیک را نیز تحت پوشش خدمات خود قرار می‌دهند. 

وی یادآور شد: مراکز شهری و روستایی مجهز به آزمایشگاه و داروخانه و پزشک عمومی و ماما هستند و حدود ۸۰ درصد نیازهای درمانی مردم در این مراکز رفع خواهد شد، ضمن این‌که در صورت نیاز به خدمات تخصصی‌تر مراجعین به پزشک متخصص ارجاع داده می‌شوند. در حال حاضر برای خدمات‌رسانی بهداشتی و درمانی به جمعیت ساکن در هزار و ۷۰۰ روستای استان، ۶۲۴ خانه بهداشت فعال است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید