• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 61005
+
-

شناسایی کانون ریزگردها با بحرانی شدن هوای اصفهان

در استان اصفهان
شناسایی کانون ریزگردها با بحرانی شدن هوای اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: با توجه به بروز پدیده گرد و خاک شدید و بحرانی شدن هوای شمال، شرق و مرکز اصفهان، شناسایی کانون‌های گرد و خاک در سمنان در دستور کار قرار گرفت.
«منصور شیشه‌فروش» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به دنبال اضطراری شدن وضعیت کیفی هوای اصفهان و افزایش شاخص کیفیت به عدد ۲۶۴، روز گذشته جلسه کمیته اضطرار استان برگزار و تصمیماتی در آن گرفته شد.

وی اظهار کرد: بر این اساس قرار شد تیمی متشکل از کارشناسان منابع طبیعی و محیط ‌زیست اصفهان و سمنان به شناسایی مشخصات کانون‌های ایجاد گرد و خاک در منطقه بپردازند تا براساس آن تصمیمات عملی، مهم و پیشگیرانه اتخاذ و عملی شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین تشدید مقررات زوج و فرد توسط پلیس راهور و همچنین کنترل ورود کامیون‌ها و خودروهای دودزا از سوی پلیس راه را از دیگر تصمیمات این جلسه ذکر کرد.

وی ادامه داد: در این جلسه دانشگاه علوم پزشکی نیز موظف به اتخاذ تدابیر درمانی فوریت‌های پزشکی در سطح شهر شد و همچنین مقرر شد سازمان صنعت و معدن به واحدهای تولیدی گچ، آجر، شن و… تذکرات لازم را برای کاهش آلاینده‌های ناشی از فعالیت ارائه دهد. بر اساس اطلاعات مرکز پایش کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط ‌زیست اصفهان، میانگین شاخص کیفی هوای کلان‌شهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت ۱۲ روز پنجشنبه ۳۰ خردادماه ۱۳۹۸ برابر عدد ۲۶۴ بوده و در وضیعت بسیار ناسالم قرار داشت.

براساس اعلام مرکز پیش‌بینی هواشناسی استان، به سبب افزایش سرعت باد شرقی، پدیده باد، گرد و خاک و کاهش دید تا پایان هفته جاری در نواحی شمال و شمال شرق و مرکز استان پیش‌بینی می‌شود.
‌شاخص کیفی هوا (A Q I ) یا شاخص آلودگی هوا (P S I ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر منوکسید کربن، دی اکسیدگوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از 5/2 میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است تبدیل به یک عدد بدون واحد کرده و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید