• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
شنبه 1 تیر 1398
کد مطلب : 60951
+
-

مرز کیله سردشت فعال می‌شود

وزیر صمت در سفر یک‌روزه به آذربایجان غربی: برای تکمیل زیرساخت‌های این مرز بودجه ویژه تخصیص داده می‌شود

در استان
مرز کیله سردشت فعال می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک‌روزه خود به آذربایجان غربی از بازارچه مرزی کیله سردشت و مرز رسمی تمرچین پیرانشهر بازدید کرد و در نشست با فعالان اقتصادی این 2 شهرستان به بررسی مشکلات و موانع صادرات و واردات کالا پرداخت. به گزارش همشهری «رضا رحمانی» در این سفر از فعال شدن مرز کلیه سردشت و رفع مشکلات زیرساختی در مرز رسمی تمرچین پیرانشهر خبر داد. 


توجه ویژه به دو مرز آذربایجان ‌غربی

وزیر صمت در بازدید از بازارچه مرزی کیله سردشت گفت: سردشت به دلیل هم‌مرز بودن با عراق و بالا بودن حجم مبادلات ایران با این کشور موقعیت استراتژیک و بسیار مهمی دارد. وی افزود: در حوزه معدن فعالیت‌های قابل توجهی در این منطقه دیده نمی‌شود و باید متناسب با ظرفیت‌های آن در این حوزه سرمایه‌گذاری و به اکتشافات به صورت ویژه توجه شود. این منطقه در حوزه تجارت برجسته است و موقعیت خوب و استثنایی در زمینه صادرات و واردات دارد.

رحمانی با بیان این‌که آذربایجان غربی با داشتن 2 مرز رسمی تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت اهمیت بسیاری در مبادلات تجاری ایران و عراق دارد، بیان کرد: توسعه زیرساخت‌ها در این 2 مرز رسمی رونق صادرات و واردات را در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به این‌که آذربایجان غربی دارای ۵ پایانه مرزی و ۹ گمرک است که از اهمیت ترانزیتی و صادراتی بالایی برخوردارند، گفت: آذربایجان غربی، به دلیل هم‌مرز بودن با 3 کشور و با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش، از جایگاه بسیار خوب و منحصر به فردی برای صادرات و واردات کالا برخوردار است. 

این مقام مسئول با بیان این‌که مرز رسمی تمرچین پیرانشهر از مدتی قبل فعال شده و مرز کیله سردشت نیز با توجه به هماهنگی‌هایی که با طرف عراقی صورت گرفته است به زودی فعال می‌شود، ادامه داد: این سفر برای انجام هماهنگی لازم برای فعال‌سازی این مرز انجام شد.


موقعیت استراتژیک سردشت

رحمانی تبدیل شدن مرز کیله سردشت به مرز رسمی را هم از مطالبه‌های مسئولان ایرانی از طرف عراقی در بیشتر مذاکره‌های اخیر عنوان کرد و گفت: در دیدار با وزیر تجارت عراق، رئیس جمهوری و نخست وزیر عراق، مسئول مرزهای این کشور و دیگر مذاکره‌ها این مطالبه مطرح شده و طرف‌های عراقی نیز بر این امر نظر مثبت داشته‌اند اما مراحل آن باید طی شود.

وی با بیان این‌که مردم کُرد از گذشته‌های دور افرادی تجارت پیشه بوده‌اند، اظهار کرد: در زمینه تسهیل در امر تجارت مرزی نیاز به همکاری مسئولان وزارت کشور و صمت وجود دارد و در این امر چنانچه مشکلی نیز به وجود بیاید، باید تفسیرها به نفع مردم انجام شود و در جهاتی که می‌توان ملاحظاتی انجام داد، دریغ نکرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که در حوزه تولیدات صنعتی فرصت خوبی برای واردات در بازارچه‌های مرزی وجود دارد، افزود: تجار و بازرگانان باید تمام تلاش خود را بکار گیرند و در مناطقی که ظرفیت فعالیت وجود دارد و فرصت خوبی برای صادرات و واردات است باید اقدام به برنامه‌ریزی شده و شرکت‌هایی در این زمینه فعال شود. در کشور ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و اقلیم کردستان عراق می‌تواند پایگاهی شود برای امر صادرات کشور تا کالاهای ایرانی از آنجا به سایر شهرها و مناطق عراق و کشورهای دیگر صادر شود.

رحمانی با بیان این‌که به هر شرکتی که بتواند در امر صادرات اقدام کند کمک خواهد شد، گفت: هیچ محدودیتی در زمینه صندوق سرمایه‌گذاری نیز وجود ندارد و وزارت صنعت، معدن و تجارت تمام ضمانت‌های لازم را بر عهده می‌گیرد و بانک‌ها نیز در این زمینه باید به واحدهای توانا در تولید، سرمایه در گردش اختصاص دهند. در عین حال هرچند که برای کارهای سالم محدودیتی وجود ندارد اما با سوء استفاده گران و سودجویان به شدت برخورد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که برای تکمیل زیرساخت‌های مرز کیله اعتباراتی اختصاص خواهد یافت، ادامه داد: در حوزه شهرک صنعتی سردشت نیز به مناسبت این سفر غیر از اعتبارات استانی، بودجه ویژه تخصیص داده می‌شود تا زیرساخت‌های آن تامین شود.

رحمانی بررسی مسائل و مشکلات بازارچه‌های مرزی استان را از مهم‌ترین اهداف سفر خود بیان و تاکید کرد: هماهنگی‌های لازم برای فعال کردن این ۲ بازارچه مرزی انجام و مشکلات آنها بررسی می‌شود و اگر در خصوص این ۲ مرز رسمی نیاز به مکاتبه با سایر ارگان‌ها باشد در تهران پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد. 


تلاش برای رفع مشکلات تمرچین 

این مقام مسئول در بازدید از بازارچه رسمی تمرچین پیرانشهر هم بر تسریع تکمیل این بازارچه و تسهیل مراودات اقتصادی در این مرز رسمی تاکید کرد و گفت: فعالان اقتصادی باید به فکر صادرات کالاهای مازاد بر نیاز کشور و واردات کالاهای اساسی مورد نیاز داخل باشند. 

وی با اشاره به افزایش 70 درصدی واردات کالاهای اساسی در 3 ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزود: این مساله نشان می‌دهد که دولت برای تامین این کالاها بیشتر از سال قبل هزینه کرده است. دولت برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تامین کالاهای اساسی مردم انجام داده است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد. 

وزیر صمت تاکید کرد: دولت پیش‌بینی لازم را در خصوص تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای‌ اساسی انجام داده است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وی ادامه داد: واحدهای تولیدی در مناطق مرزی باید نگاه صادراتی داشته باشند و بی‌توجهی به این امر دلیل توجیه اقتصادی نداشتن طرح‌های تولیدی در این مناطق است.

رحمانی با بیان این‌که مبادلات تجاری ایران و عراق و سرمایه‌گذاری‌های آنها افزایش یافته است، گفت: در سفرهای اخیر توافق شده است 2 شهرک مشترک در شمال و جنوب عراق ساخته شود. همچنین به زودی شهرک‌های مشترک صنعتی ایجاد خواهد شد، بنابراین آینده‌ای خوب برای صادرات ایران در پیش است. برای زیر‌ساخت‌های شهرک صنعتی و بازارچه مرزی، غیر از اعتبارات استانی، بودجه‌ای ویژه اختصاص خواهیم داد. 

وی هدف خود را از بازدید از مرز رسمی تمرچین در جنوب آذربایجان غربی حل مشکلات در زمینه مراودات اقتصادی در این مرز عنوان کرد و افزود: مشکلات و موانع پیش روی فعالان اقتصادی در این مرز رسمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این بازدید راهکارهای مناسب و عملیاتی با حضور بهره‌برداران برای مشکلات مطرح شد تا موانع پیش روی فعالان اقتصادی در این مرز به زودی رفع شود.


ضرورت افزایش سهم آذربایجان غربی از کارت‌های الکترونیک 

استاندار آذربایجان غربی هم در حاشیه نشست وزیر صمت با فعالان اقتصادی پیرانشهر اظهار کرد: درخواست مسئولان استانی افزایش سهم آذربایجان غربی از کارت‌های الکترونیک مرزی تا سقف 500 میلیون دلار واردات در سال است که امیدواریم محقق شود. «محمدمهدی شهریاری» افزود: هم‌اکنون در آذربایجان غربی سالانه ۸۴ میلیون دلار واردات کالا با استفاده از کارت‌های الکترونیکی مرزی صورت می‌گیرد که درخواست مسئولان استان افزایش این مقدار است.

وی گفت: تاکنون کارت‌ الکترونیک مرزی برای بیش از ۵۰ هزار نفر از مرزنشینان آذربایجان غربی صادر شده است که در صورت افزایش سهم استان برای واردات کالا، می‌تواند در ایجاد کسب و کار، به‌ویژه در شهرستان‌های مرزی، موثر باشد. در صورتی که ساکنان مناطق مرزی تا شعاع ۲۰ کیلومتری مرز از این تسهیلات برخوردار شوند، معیشت و وضعیت مالی آنان بهبود پیدا می‌کند و نیازمند کوله‌بری نخواهند بود. 

شهریاری با اشاره به مزیت صدور کارت‌های الکترونیکی مرزی بیان کرد: این اقدام با هدف ساماندهی موضوع کوله‌بری، پس از تصمیم دولت در زمینه ادغام بازارچه‌های غیر‌رسمی در مبادی رسمی، اجرایی شده و این کارت‌ها قابل شارژ و غیرقابل واگذاری به دیگران است.


معابر کوله‌بری دوباره فعال شوند

همچنین، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس در نشست فعالان اقتصادی پیرانشهر با حضور وزیر صمت، با تاکید بر این‌که برای دور زدن تحریم‌های یک‌جانبه غرب لازم است معابر کوله‌بری دوباره فعال شوند، گفت: بسته شدن معابر مرزی قبل از فعال شدن کارت‌های پیله‌وری زیان زیادی به بازاریان و کسبه این شهرستان وارد کرد. 

با بازگشایی دوباره این معابر، بازار این منطقه رونق می‌گیرد.  «رسول خضری» بیان کرد: لازم بود، تا قبل از آماده شدن زیرساخت‌های مورد نیاز پیله‌وری در این شهرستان، معابر مرزی همچنان باز بماند تا این مشکلات برای مردم پیش نیاید. برخی از بخشنامه‌هایی که هنوز به صورت رسمی به گمرک پیرانشهر اعلام نشده‌اند در این گمرک اجرایی می‌شوند و این موضوع فعالان اقتصادی را با مشکل مواجه کرده است.


ممنوعیت صادرات، سیب‌کاران آذربایجان غربی را متضرر کرد

در سفر یک‌روزه وزیر صنعت، معدن و تجارت بررسی مشکلات و موانع فعالیت در بازارچه‌های مرزی کیله و تمرچین در دستور کار وی قرار داشت. اما استاندار آذربایجان‌ غربی در دیدار با وی ممنوعیت صادرات سیب را هم مورد توجه قرار داد و گفت: ممنوعیت صادرات سیب استان باعث شد محصول در سردخانه آسیب ببیند و فعالان این حوزه مجبور شدند آن را در قالب محصول صنعتی صادر کنند. 

«محمدمهدی شهریاری» ادامه داد: باید از حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن سیب تولیدی آذربایجان غربی حدود ۸۰۰ هزار تن آن صادر شود و مسئولان به این امر توجه کنند. وی پیمان‌سپاری و مساله بازگشت ارز را از دیگر مشکلات حوزه صنعت مطرح و بیان کرد: رسیدگی به این مشکلات و حل آنها نیازمند توجه جدی مسئولان کشوری است. وزیر صنعت، معدن و تجارت هم با اشاره به وضعیت صادرات محصولاتی همچون سیب گفت: باید در ابتدا میزان تولید و مصرف داخلی مشخص و سپس به صادرات محصول مازاد اقدام شود.

«رضا رحمانی» افزود: تامین نیاز بازار باید در اولویت باشد و بعد از آن می‌توان به صادرات پرداخت.وی در خصوص افزایش نرخ ارز اظهار کرد: این امر می‌تواند واردات و قاچاق را حذف و صادرات را توجیه‌پذیر کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت حافظ منافع حدود ۸۵ هزار واحد تولیدی، ۱۰ هزار معدن و 3 میلیون واحد صنفی است و از آنها حمایت می‌کند.این مقام مسئول با اشاره به مشکل بازگشت ارز ادامه داد: مسئولان استان مساله را پیگیری کنند، هرجا و با هرکس لازم باشد، هماهنگی لازم را انجام می‌دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید