• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 30 خرداد 1398
کد مطلب : 60760
+
-

معاون شهردار تهران از تغییرات پل گیشا به همشهری می‌گوید

خداحافظی با پل 45ساله

گفتگو
خداحافظی با پل 45ساله

محمود مولایی ـ خبر‌نگار

سرانجام پل گیشا مسدود شد؛ پلی که بعد از 45 سال برای همیشه تردد خودروها را روی خود نخواهد دید. مسیرهای 7گانه جایگزین توسط پلیس راهنمایی و رانندگی مشخص شد و دیروز معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اعلام کرد به‌دنبال اجرای عملیات عمرانی در محدوده پل گیشا، تردد شهروندان از مسیر جنوب به شمال چمران و دوربرگردان جلال آل‌احمد، مشمول ثبت تخلف از طریق دوربین محدوده کنترل آلودگی هوا نمی‌شود. جمع‌آوری پل 2‌ماه زمان می‌برد و بعد از آن عملیات احداث زیرگذر گیشا سرعت بیشتری خواهد گرفت. صفا صبوری‌دیلمی امیدوار است تا پایان سال بهره‌برداری از زیرگذر نصر صورت بگیرد. معاون فنی و عمرانی شهردار تهران در گفت‌وگو با همشهری درباره فرایند جمع‌آوری، روند پیشرفت زیرگذر و اجرای طرح پل سبز زندگی صحبت کرده است.

آقای صبوری، فرایند جمع‌آوری پل گیشا 2‌ماه طول می‌کشد. این احتمال هست که کمتر از این زمان جمع‌آوری پل به پایان برسد؟
بستگی دارد. مثلا ممکن است جرثقیل یک تیر 30متری را بردارد و بوم آن بشکند و کار 6روز به عقب بیفتد. برداشت ما برای جمع‌آوری پل بین 45روز تا 2‌ماه است. البته تفاوتی نمی‌کند؛ یعنی چه پل جمع شود و چه در مدت زمان تعیین شده، جمع نشود، دیگر از حالا این پروسه 10، 11ماهه را برای ساخت بقیه پروژه خواهیم داشت. حالا ما تلاش می‌کنیم پروژه را فشرده و به‌صورت شبانه‌روز به جلو پیش ببریم که بتوانیم تا آخر سال تمام پروژه به پایان برسد؛ اما برآوردهای ما نشان می‌دهد که پروژه حدود 11‌ماه طول خواهد کشید.
مسیرهای جایگزین مشخص شده ولی برای اینکه شهروندان با مشکلات کمتری روبه‌رو شوند، چه پیش‌بینی انجام داده‌اید؟
مسلما برای شهر زحمت دارد. ما نمی‌توانیم بگوییم با برداشتن پل، آب از آب تکان نمی‌خورد. قطعا مزاحمت دارد و ما در یک نقطه کلیدی در شهر کار می‌کنیم. تقریبا می‌شود گفت که این نقطه بحرانی است و از همه طرف ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی دارد. حالا ما مجبور شدیم با مسدود کردن پل، یک بخشی از این سرویس‌دهی را حذف کنیم؛ یعنی قطعا مردم دچار زحمت می‌شوند، چون در آینده نزدیک به چیز بهتری می‌رسیم، مجبور هستیم کمی وضعیت فعلی را تحمل کنیم. مثل احداث پل صدر است، وقتی که این پل ساخته می‌شد، در عین اینکه ترافیک صبحگاهی و عصرگاهی داشتیم، بچه‌های شهرداری هم مشغول کار بودند. کامیون و تریلی می‌آمد، راه بسته می‌شد و خلاصه 2، 3سالی مردم اذیت شدند. در مورد پل گیشا هم به همین شکل است. حالا پروژه گیشا با ابعاد کوچک‌تری است و مطمئنا سرعت کار بالا. من امیدوار هستم که تا پایان سال پروژه تمام شود.
 علاوه بر مسیرهای جایگزین، اپلیکیشن‌های مسیریاب چقدر می‌توانند به تردد خودرو کمک کنند؟
من فکر می‌کنم اپلیکیشن‌های مسیریاب که به‌طور لحظه‌ای مسیریابی می‌کنند، می‌توانند به ما کمک کنند. البته پلیس راهنمایی و رانندگی تمام مسیرهایی را که می‌تواند به حرکت کمک کند پیش‌بینی کرده، ولی مردم هم باید تلاش کنند تا از سفرهای غیرضروری به این محدوده اجتناب شود. البته ما بهترین زمان را برای جمع‌آوری پل با همکاری پلیس درنظر گرفتیم؛ دیگر امتحانات مدارس تمام‌شده و مدارس تعطیل است. دانش‌آموزان هم دیگر در پیک ترافیک بیرون نمی‌آیند و ما احتمال می‌دهیم زحمت مردم به‌دلیل مسدود شدن پل کمتر باشد. با همه اینها، برداشتن پلی مانند پل گیشا مزاحمت‌هایی دارد و کاری نمی‌شود کرد.
وجود پل گیشا برای پیشرفت عملیات احداث زیرگذر نصر مانع ایجاد کرده بود. آیا با جمع‌آوری آن پروژه احداث زیرگذر سرعت بیشتری خواهد گرفت؟
عملیات پیشرفت پروژه زیرگذر نصر از همین حالا بیشتر شده است. البته از اواخر سال گذشته سرعت پروژه زیرگذر نصر بیشتر شد و امسال هم همینطور. در این پروژه بیشتر از 900شمع وجود دارد که باید به‌عنوان پایه‌های زیرگذر تعبیه شود. از این تعداد حدود 800شمع کار گذاشته شده، یعنی خیلی از کارهایی که برای زیرگذر باید انجام می‌دادیم، انجام شده است. البته وجود پل اجازه نمی‌دهد که بخشی از این شمع‌ها کار گذاشته شود، اما هر کاری را که پیش از برداشتن پل می‌شود انجام داد، انجام دادیم. الان بقیه کارها منوط به برچیدن پل است. ما سعی کردیم تا جایی که می‌شود و پروژه زیرگذر اجازه می‌دهد، پل را جمع‌آوری نکنیم تا مشکلی برای مردم ایجاد نشود. الان به نقطه‌ای رسیده‌ایم که هر کاری کنیم، وابسته به جمع‌آوری پل است.
بعد از بهره‌برداری از زیرگذر نصر، نوبت به اجرای طرح پل سبز زندگی است. فعالیت‌های احداث پل سبز زندگی چه زمانی شروع می‌شود؟
با جمع‌آوری پل، این پل به یکی از کارگاه‌های ما منتقل می‌شود. بعد این پل را بهسازی لحظه‌ای و روی آن کار می‌کنیم. پی‌هایی که دوباره باید نصب شوند هم همزمان اجرا می‌شوند. بعد از بهره‌برداری از زیرگذر گیشا و زمانی که اجازه تردد به مردم داده شد، بخشی‌هایی از این پل به مساحت حدود 5500مترمربع دوباره در جای قبلی نصب می‌شود. بدین‌ترتیب، تبدیل به پل سبز زندگی می‌شود که هم مشکل تردد عابران پیاده را به بزرگراه چمران حل می‌کند و هم می‌تواند یک فضای مکث ایجاد کند. برای بهره‌برداری از پل سبز زندگی هنوز زمان مشخصی را درنظر نگرفتیم، ان‌شاءالله بعد از اتمام این زیرگذر برنامه زمانبندی هم برای پل سبز زندگی مشخص می‌شود.


عذرخواهی شهردار از مردم

زمانی که ترافیک شدید ناشی از مسدود کردن پل گیشا بزرگراه جلال آل احمد را پر کرده بود شهردار تهران در فاصله اندکی از محل پروژه به سوالات خبرنگاران پاسخ می‌داد. پیروز حناچی که خود شاهد انبوه خودروهای گرفتار در ترافیک بود، گفت: من از مردم شریف شهرمان بابت مزاحمتی که پروژه جمع ‌آوری پل گیشا خواهد داشت، عذر خواهی می‌کنم. پل گیشا در دهه‌50 به‌مناسبت بازی‌های آسیایی و به صورت موقت نصب شده‌ و تاکنون زیربار ترافیک بود. اصلی‌ترین مشکل پل، فرسودگی کامل آن است و اکنون که مقاومت و ایمنی کافی ندارد، باید به آن توجه بیشتری داشته باشیم. حناچی گفت: قرار بود پل در نیمه اول سال و بعد از تعطیلی مدارس جمع‌آوری شود. باید تا قبل از شروع سال تحصیلی بخشی از مسیر باز شود، زیرا در این زمان ترافیک 30 درصد بیشتر می‌شود.
حناچی افزود: پروژه ساخت زیرگذر تا آخر سال به نتیجه می‌رسد، اکنون هم بخشی از آن اجرا شده و عملیات خاکی باقی مانده‌است. حناچی گفت: عذرخواهی وظیفه هر مسئولی است اگر کارش را درست انجام نداده باشد، پروژه گیشا در زمانی که کمترین ترافیک وجود دارد، اجرا می‌شود و به دلیل اینکه از پیش اعلام شده‌بود، شهروندان می‌توانند، سفرهای خود را به مسیرهای جایگزین منتقل کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :