• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60632
+
-

افزایش کرایه اتوبوس در ایستگاه پایانی

فرماندار زنجان: با افزایش خودسرانه نرخ ناوگان اتوبوسرانی برخورد می‌کنیم

شهری
افزایش کرایه اتوبوس در ایستگاه پایانی

نرخ جدید کرایه ناوگان حمل‌ونقل عمومی در شهر زنجان ابلاغ شده است، اما اجرا شدن آن منوط به راه‌اندازی خطوط ویژه اتوبوسرانی است. در این میان اتوبوسرانان خودسرانه و به صورت غیرقانونی نرخ‌ها را افزایش داده‌اند. 

به گزارش فارس، از ماه گذشته و پس از اعتصاب رانندگان ناوگان اتوبوسرانی در شهر زنجان، ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی شهر زنجان وارد مرحله تازه‌ای شد. افزایش نرخ کرایه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در زنجان در حال طی مراحل قانونی خود بود که رانندگان اتوبوس به صورت خودسرانه و غیرقانونی کرایه خود را افزایش دادند. 

این موضوع با اعتراض شدید شهروندان همراه بود اما راه به جایی نبرد. نه دستگاه‌های نظارتی و نه مردم نتوانستند مقابل این افزایش قیمت غیرقانونی مقاومت کنند و کرایه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در زنجان یکباره افزایش صد درصدی پیدا کرد. 


‌ابلاغ نرخ جدید

فرماندار شهرستان زنجان اظهار کرد: نرخ جدید ناوگان حمل‌ونقل عمومی به شهرداری ابلاغ شده است. رضا عسگری با اشاره به این‌که هنوز افزایش نرخ ناوگان حمل‌ونقل عمومی در زنجان اجرایی نشده است، گفت: این موضوع به دلیل این بوده که افزایش قیمت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی منوط به راه‌اندازی طرح خطوط ویژه بوده است. 

وی با اشاره به این‌که در زمینه اجرای خطوط ویژه نیز مقدمات کار در حال انجام است، افزود: با کسبه خیابان امام (ره) و سعدی شمالی صحبت کرده‌ایم و طرح پیشنهادی در شورای ترافیک تصویب شده است و پس از پایان مطالعات، این طرح اجرا می‌شود. 


‌برخورد با رانندگان متخلف

فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به تخلفات رانندگان اتوبوس‌ها و افزایش خودسرانه نرخ این ناوگان توضیح داد: در این زمینه اقدامات لازم در تعزیرات در حال انجام است. از سوی دیگر نیز سازمان حمل‌و‌نقل عمومی شهرداری ضوابط خاص مربوط به برخورد با متخلفان را دارد و تعدادی پرونده در این زمینه تشکیل شده است. 

عسگری با اشاره به منتفی شدن طرح اعطای یارانه به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی خاطرنشان کرد: هدف از پرداخت یارانه به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی که فرمانداری پیشنهاد کرده و شورای شهر مورد تایید قرار داده است برای رفع نگرانی رانندگان از تاخیر در اجرای طرح افزایش نرخ ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بود. متاسفانه رانندگان با تعجیل نرخ کرایه‌های اتوبوس را در شهر افزایش دادند که این اقدام مغایر با هدف از پرداخت یارانه به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی بود. 

وی با بیان این‌که تلاش در حوزه حمل‌و‌نقل بهبود شرایط موجود است، گفت: باید شرایط به نحوی باشد که هزینه ارائه خدمات در ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با درآمدها همخوانی داشته باشد و به همین دلیل تأکید می‌شود مساعدت‌های لازم با رانندگان اتوبوس انجام شود. 


‌مشکلات اتوبوس‌ها 

در کنار هزینه‌های استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی مشکلات متعدد این ناوگان در استان زنجان از جمله رعایت نکردن نظافت، کندی حرکت و نداشتن برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق تردد اتوبوس‌ها موجب شده است که مردم به استفاده از این وسیله حمل‌ونقل عمومی رغبت کمتری داشته باشند. 

فرماندار زنجان با اشاره به این‌که هزینه‌های حمل‌و‌نقل در بخش عمومی نباید از جیب مردم پرداخت شود، بیان کرد: در همه جای دنیا وضعیت به این نحو است که حمل‌و‌نقل عمومی ارزان‌تر است تا مردم تشویق شوند و از این ناوگان برای تردد استفاده کنند. سرعت، سهولت در دسترسی و ارزان بودن 3 شاخصه اصلی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی برای تشویق مردم به استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی است. 


‌کاهش سفرهای درون‌شهری

عسگری با اشاره به شرایط خطوط ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در شهر زنجان گفت: تمام خطوط به مرکز شهر ختم می‌شود که موجب ایجاد ترافیک و کاهش سرعت حمل‌و‌نقل عمومی می‌شود. براساس آمار تعداد سفرهای درون‌شهری با ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کاهش یافته است. این موضوع نشان از نارضایتی مردم از وضعیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی دارد. 

وی با اشاره به واگذاری ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی در زنجان به بخش خصوصی افزود: نمی‌توان این بخش را به حال خود رها کرد و این بخش نیازمند حمایت است. 

فرماندار شهرستان زنجان با اشاره به این‌که راه‌اندازی خطوط ویژه حمل‌و‌نقل عمومی می‌تواند در تشویق مردم به استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی موثر باشد، توضیح داد: راه‌اندازی این خطوط می‌تواند مشوقی برای سفرهای درون‌شهری باشد و سبب شود مردم برای استفاده از این ناوگان برنامه‌ریزی کنند. 


پرداخت یارانه

فرماندار زنجان با اشاره به حمایت از ناوگان اتوبوسرانی گفت: سال گذشته مقرر شد علاوه بر یارانه‌های پرداختی وزارت کشور، شهرداری زنجان نیز در 3 مرحله به اتوبوسرانی زنجان یارانه پرداخت کند. همچنین پیشنهاد شد بخشی از هزینه‌های اتوبوسرانی که از سوی شهرداری دریافت می‌شود به صفر رسانده شود. 

رضا عسگری با اشاره به این‌که باید تعامل در حوزه ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزایش یابد، افزود: جلسات متعددی با نمایندگان ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، کارشناسان و... برگزار شده است تا بتوان علاوه بر پرداخت هزینه‌های اتوبوسرانی زحمات این قشر را نیز جبران کرد. 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید