• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60588
+
-

کشاورزان ناکام

سود توت‌فرنگی به عنوان مهم‌ترین محصول کشاورزی کردستان به جیب دلال‌ها می‌رود و خبری از ایجاد صنایع تبدیلی نیست

کشاورزی
کشاورزان ناکام

کردستان با تولید ۷۵ درصد از کل توت‌فرنگی کشور قطب اصلی تولید این محصول استراتژیک کشاورزی است که البته سود اصلی آن به جیب واسطه‌ها و دلال‌ها می‌رود. به گزارش مهر، در حال حاضر بالغ‌بر ۱۴ هزار خانوار کردستانی در زمینه کشت و برداشت توت‌فرنگی فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل استان کردستان قطب اصلی تولید توت‌فرنگی در کشور به شمار می‌رود. با گذشت ۴۰ روز از فصل بهار توت‌فرنگی کردستان وارد بازار می‌شود و با توجه به وضعیت و شرایط جوی هر سال، زمان برداشت و عرصه این محصول حدود 2 ماه و بعضی وقت‌ها بیشتر هم طول می‌کشد. 

بر اساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی کردستان، سالانه بالغ‌بر ۴۵ هزار تن توت‌فرنگی در این استان تولید و روانه بازار می‌شود که ۷۵ درصد از کل توت‌فرنگی تولیدی کشور را شامل می‌شود. هرچند طی 2 دهه اخیر و در دولت‌های مختلف طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی در راستای کمک به توت‌فرنگی‌کاران کردستان مطرح شده و در دستور کار قرار گرفته، ولی تاکنون هیچ‌کدام از این طرح‌ها و برنامه به نتیجه نرسیده و خروجی چندانی برای کشاورزان فعال در این بخش نداشته است. مسئولان از برنامه‌‌ریزی و حمایت از توت‌فرنگی‌کاران خبر می‌دهند، اما تولیدکنندگان همچنان از مشکلات متعدد گلایه دارند و مدعی هستند که دخل و خرج آنها با هم نمی‌خواند. 


حمایت‌های حداقلی ‌ 

یک کشاورز پیشکسوت کردستانی در‌این‌باره بیان کرد: متاسفانه میزان حمایت‌ از کشاورزان توت‌فرنگی‌کار مشخص نیست و علی‌رغم پیگیری‌های مختلف تاکنون اقدام قابل توجهی برای حمایت از ما انجام نشده است. «علی عباسی‌نژاد» با بیان این‌که امسال و با گران شدن شدید وسایل مورد نیاز برای بسته‌بندی دخل و خرج ما با هم نمی‌خواند، افزود: وسایل بسته‌بندی چندین برابر افزایش یافته، هزینه باربری چند برابر شده و تهیه نشاء مناسب برای کشت هم سخت‌ترین کار ممکن شده است، ولی متاسفانه قیمت توت‌فرنگی در سال جاری نسبت به سال قبل کاهش یافته است.  وی با بیان این‌که سود اصلی محصول ما به جیب افراد واسطه و دلال می‌رود، عنوان کرد: سال‌هاست که کردستان استان اول کشور در زمینه تولید توت‌فرنگی است ولی متاسفانه هر سال می‌گویند صنایع تبدیلی در این استان راه‌اندازی می‌شود که هنوز این مهم محقق نشده است. 
در کنار گلایه‌های این کشاورز کردستانی عده‌ای دیگر از تولیدکنندگان توت‌فرنگی نوع عرضه این محصول به بازار را مشکل اصلی خود می‌دانند و به همین دلیل نوع عرضه و همچنین حذف واسطه‌ها را یکی از نیازهای لازم و ضروری عنوان می‌کنند. 


افزایش چند برابری قیمت بسته‌بندی 

از دیگر مشکلات پیش روی توت‌فرنگی‌کاران کردستان هزینه‌های بالای باربری و همچنین وضعیت نامناسب جاده‌های روستاهای تولید‌کننده است، به گونه‌ای که در بخش سیروان شهرستان سنندج که قطب اصلی تولید توت‌فرنگی در استان به شمار می‌رود، بخش زیادی از جاده‌های ارتباطی روستاها هنوز خاکی است. خاکی بودن این جاده از یکسو باعث افزایش هزینه‌های حمل‌و‌نقل شده و از سوی دیگر میزان دوام و ماندگاری این محصول را کاهش می‌دهد که این روند سال‌هاست کشاورزان تولید‌کننده توت‌فرنگی در استان کردستان را آزار می‌دهد. 


 تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان هم در واکنش به میزان حمایت‌های دولت از کشاورزان توت‌فرنگی‌کار و همچنین نبود صنایع تبدیل معتقد است که دولت تا حدودی نیازهای این قشر را تامین کرده است ولی تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله داریم.

«خالد جعفری» در مورد کاهش قیمت توت‌فرنگی در سال جاری بیان کرد: دلیل اصلی این امر به وضعیت مناسب برداشت بازمی‌گردد که متاسفانه سال گذشته به دلیل سرمازدگی و همچنین بارش تگرگ بخشی از توت‌فرنگی کردستان از بین رفت، ولی امسال وضعیت تولید بهتر شده است و به دلیل افزایش تولید، قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.  هرچند کشاورزان کردستان از قیمت‌های فعلی توت‌فرنگی در استان کردستان که تا کیلویی 4هزار تومان نیز کاهش یافته، گلایه می‌کنند ولی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قیمت 4هزار و ۵۰۰ تومانی برای هر کیلو از این محصول را مناسب می‌داند. 


‌محدودیت زمانی برای عرضه 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان افزود: با توجه به زمان اندک عرضه توت‌فرنگی به بازار یعنی حدفاصل 2 ماه و کمی بیشتر بازار از ورود این محصول اشباع شده و در نتیجه باعث کاهش قیمت آن می‌شود. بنابراین نیاز است که در خصوص افزایش دوام و ماندگاری این محصول برنامه‌‌ریزی شود.  جعفری افزود: طی چند سال گذشته چندین دستگاه سردکننده این محصول به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده شده و سال گذشته و امسال نیز 5 دستگاه ماشین سردخانه‌دار با تسهیلات بدون بهره برای تولیدکنندگان خریداری شده است.  وی با اشاره به نبود صنایع تبدیلی در استان کردستان افزود: در حال حاضر یک واحد صنایع تبدیلی در استان کردستان در دست ساخت است و قرار است تا یکی، دو ماه آینده فاز اول این مجموعه افتتاح شود که در صورت عملی شدن این مهم بخشی از دغدغه‌های تولیدکنندگان محصولات کشاورزی کردستان رفع می‌شود. 


لزوم تشکیل‌ تعاونی‌های صنفی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: تلاش ما حمایت از تولیدکنندگان توت‌فرنگی در استان کردستان است، ولی باید به این موضوع هم توجه داشت که خود این عزیزان نیز باید در قالب تشکل‌ها و تعاونی‌های صنفی مطالبات خود را پیگیری و خود در راستای بهره‌برداری بهتر از ظرفیت‌های در اختیار تلاش کنند. 

هرچند مسئولان و مدیران از امیدواری به آینده سخن گفته و از اقدامات و کارهای خود دفاع می‌کنند، ولی تولیدکنندگان توت‌فرنگی در استان کردستان همچنان از کم‌توجهی دولت گلایه دارند و می‌گویند در صورت ادامه روند فعلی احتمال کاهش این محصول در استان کردستان وجود دارد؛ ادعایی که البته بیراه هم نیست،

 چراکه تا چند سال گذشته بالغ‌بر ۸۵ درصد از توت‌فرنگی کشور در کردستان تولید می‌شد که این رقم امروز به حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است. بهتر شدن شرایط یا حتی حفظ شرایط موجود در راستای تولید و عرضه توت‌فرنگی در بازار استان کردستان یکی از نیازهای جدب و مطالبات به‌حق کشاورزان است و انتظار می‌رود به دلیل گستردگی و همچنین تاثیرگذاری تولید این محصول در حوزه اشتغال کردستان، اقدامات و برنامه‌‌ریزی بهتری در دستور کار متولیان امر قرار گیرد.


تلاش برای عرضه بهتر توت‌فرنگی   

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده در راستای عرضه بهتر توت‌فرنگی در بازار افزود: با هماهنگی‌ با سازمان تعاون روستایی آمادگی تامین مکان‌های مناسب برای عرضه توت‌فرنگی تولیدی در استان کردستان وجود دارد.  «فرید سپری» ادامه داد: شکل‌گیری تشکل‌های مختلف صنفی و تعاونی در بخش توت‌فرنگی یکی از نیازهای ضروری است و در صورتی که این مهم محقق شود، بخش زیادی از مشکلات و کمبودهای پیش روی تولید این محصول برداشته می‌شود.  وی بیان کرد: ‌اکنون آمادگی برای در اختیار گذاشتن مکان‌های مناسب به تشکل‌های حوزه توت‌فرنگی در استان کردستان برای عرضه بهتر این محصول وجود دارد و سازمان تعاون روستایی در فروشگاه‌های عرضه محصولات تولیدی در سراسر استان این آمادگی را اعلام کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید