• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60441
+
-

ایجاد بزرگ‌ترین توتستان در محلات

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان محلات گفت: برای ایجاد اشتغال و احیای صنعت نوغان‌داری، بزرگ‌ترین توتستان استان مرکزی در تصفیه‌خانه این شهرستان ایجاد شد.

«عباس نظری» در گفت‌وگو با ایسنا افزود: بر مبنای سیاست‌های شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی به منظور استفاده بهینه از پساب‌های فاضلاب، در محل تصفیه‌خانه شهرستان نهالستانی از درخت‌های غیرمثمر ایجاد شده بود که منفعتی برای مردم و منطقه نداشت.
وی اضافه کرد: در سال 95 با برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان تصمیم بر توسعه و ایجاد نهالستانی از درخت‌های غیرمثمر و دارای منفعت گرفته شد. بر این اساس، با بازدیدهای صورت گرفته از منطقه و مطالعات و آزمایشات صورت گرفته روی خاک این مکان، تصمیم به کاشت نهال توت مثمر گرفته شد.

نظری گفت: در اسفند سال 95 دوهزار اصله نهال توت غیرمثمر توسط جهاد کشاورزی از مرکز پرورش کرم ابریشم ایران در رشت تهیه و با همکاری نهضت درخت‌کاری شهرستان و با حضور مسئولان در 3 هکتار زمین غرس شد.
مدیر امور آب و فضلاب شهرستان محلات افزود: در سال بعد از آن با توجه به افزایش پساب استحصالی، 1500 اصله نهال دیگر نیز غرس شد که با توجه به افزایش پساب فاضلاب در سال‌های آینده، افزایش کشت در این مجموعه تا 10 هزار اصله نیز متصور خواهد بود.

نظری درخصوص اهمیت کاشت این گونه درخت گفت: شهرستان محلات از دیرباز یکی از کانون‌های نوغان‌داری کشور و بافت فرش‌های ابریشمی بود که به مروز زمان این ظرفیت به فراموشی سپرده شد. بنابراین احیای این صنعت و اشتغال مستقیم و غیرمستقیم چند نفر از سال آینده در حوزه یکی از چشم اندازهای این طرح بوده است، همچنین توجه به مسائل زیست‌محیطی یکی دیگر از موارد مهم در کاشت این گونه بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید