• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 29 خرداد 1398
کد مطلب : 60434
+
-

جاده‌های سمنان، جاده‌های گردشگری می‌شوند

فرماندار مهدیشهر: بازسازی نقاط حادثه‌خیز و معرفی ظرفیت‌های استان سمنان می‌تواند در درازمدت به توسعه استان کمک کند

راه
جاده‌های سمنان، جاده‌های گردشگری می‌شوند


محورهای ارتباطی سمنان با چشم‌اندازهایی دلنواز و برخورداری از تعداد قابل توجهی کاروانسرا، بنای تاریخی و طبیعت بکر، ظرفیتی اقتصادی اما مغفول برای توسعه استان از طریق گردشگری است. یکی از بخش‌های ممتاز برای توسعه اقتصادی و اشتغال پایدار در هر منطقه زیرساخت جاده‌ای است که سمنان با قرار گرفتن در چهارراه ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب کشور از استان‌های ممتاز در این بخش به شمار می‌رود.

تاکنون بیش از ۲۵ کاروانسرای تاریخی به جامانده از دوران حکومت صفویه در محورهای ارتباطی استان سمنان شناسایی شده که می‌توان با بازسازی این بناهای تاریخی، برای جذب گردشگران و مسافران عبوری در این خطه تلاش کرد. بیش از ۶۰۰ کیلومتر از ۹۵۰ کیلومتر محور تهران-مشهد در سمنان قرار دارد که با رفع مسأله یکنواختی و کویری بودن این جاده‌ها و بازسازی ورودی شهرها می‌توان با جذب مسافر تا حدود زیادی مسیر توسعه اقتصادی در استان را هموار کرد.


گردشگری جاده‌ای، ظرفیتی مغفول

فرماندار مهدیشهر گفت: گردشگری جاده‌ای و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی محورهای ارتباطی مهدیشهر ظرفیت مغفول توسعه این شهرستان است. «حسن ارگی» افزود: محورچاشم-خطیرکوه و مهدیشهر-کیاسر از ظرفیت‌های جاده‌ای استان سمنان در شهرستان مهدیشهر برای جذب گردشگر است. 

وی با بیان این‌که جاده حلقه مفقوده در توسعه اقتصادی سمنان است اظهار کرد: با وجود تردد میلیونی زائران حرم رضوی از محورهای استان، اما از این ظرفیت در سال‌های گذشته بهره چندانی برای رونق اقتصادی برده نشده است. 

فرماندار مهدیشهر اضافه کرد: جاده مهدیشهر-کیاسر یکی از راه‌های اصلی برای مسافرت هموطنان به استان‌های شمالی کشور است که باید این راه راهبردی برای افزایش تردد مسافران مورد توجه قرار گیرد. وی با بیان این‌که طبیعت بکر جاده مهدیشهر-کیاسر ظرفیتی ممتاز برای توسعه استان سمنان است ادامه داد: با رفع مشکلات زیرساختی و بازسازی نقاط حادثه خیز می‌توان برای ایجاد اشتغال پایدار در منطقه گام برداشت. 

ارگی اضافه کرد: جاده محور توسعه اقتصادی سمنان است و اگر فقط ۲۰ درصد از تردد سالانه و میلیونی مسافران در محورهای استان منجر به توقف و ماندگاری مسافران شود، نرخ بیکاری در شهرستان‌های سمنان کاهش چشمگیری می‌یابد. فرماندار مهدیشهر گفت: بازسازی نقاط حادثه‌خیز و معرفی ظرفیت‌های استان سمنان می‌تواند در درازمدت به توسعه استان کمک کند.


جاده، محور توسعه 

استاندار سمنان گفت: جاده و محورهای ارتباطی محور توسعه استان سمنان است و تردد سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر از محورهای ارتباطی استان سمنان ظرفیتی مغفول برای ایجاد اشتغال پایدار است. «علیرضا آشناگر» افزود: رفع مشکلات زیرساختی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود برای تردد ایمن مسافران باید در دستور کار قرار گیرد. وی اضافه کرد: حضور سمنان در چهارراه اتصال شرق به غرب و شمال به جنوب کشور بسیار ارزشمند است که باید با رفع مشکلات زیرساختی برای توسعه این بخش کوشا بود. آشناگر بیان کرد: محورهای کوهستانی سمنان که به استان‌های شمالی کشور منتهی می‌شود استانداردهای کافی برای تردد روازنه هزاران مسافر را دارد که باید از این ظرفیت با همه وجود بهره برد. وی اضافه کرد: کاهش بار ترافیکی جاده‌های شمالی کشور با نگاه ملی و اطلاع‌رسانی این ظرفیت جایگزین برای افزایش عبور و مرور در این مسیر امکان‌پذیر است. استاندار سمنان گفت: همه ظرفیت‌های استان باید برای کاهش آمار بیکاری و رونق اقتصادی به کار گرفته شود و این مسیر ظرفیتی ممتاز برای تحقق این موضوع است.


توسعه گردشگری جاده‌ای 

رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: سمنان با برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بکر و منحصر به فرد ظرفیت توسعه گردشگری جاده‌ای را دارد. سرهنگ «تقی کبیری» افزود: یکی از چالش‌های اساسی در محورهای ارتباطی سمنان واژگونی خودرو است که با توسعه بخش گردشگری، سوانح رانندگی در سمنان کاهش چشمگیری می‌یابد. 

وی اضافه کرد: جاده سمنان-ساری از محورهای گردشگری بکر استان است که با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان در فصل‌های بهار و تابستان برای تردد بیشتر مسافران در این محور اقدام کرد. کبیری بیان کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها به توسعه اقتصادی استان می‌انجامد و جاده می‌تواند محور اشتغال استان باشد. وی اضافه کرد: رفع نقاط حادثه خیز و افزایش نصب دوربین‌های ثبت تخلف در محورهای استان از راهکارهای مهم کاهش سوانح رانندگی و جذب گردشگر است.

کبیری افزود: کاروانسراهای سمنان ظرفیتی مغفول برای توسعه گردشگری جاده‌ای است که مسئولان مربوط با تلاش و درایت برای بازسازی این بناها باید اقدام کنند. رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: اگرچه محورهای ارتباطی استان برای تردد میلیونی مسافران با مشکلات زیرساختی رو به‌رو است، اما با عزم ملی می‌توان برای رفع مشکلات از این دست اقدام کرد.


ساخت محور حرم تا حرم 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: بازسازی جاده‌های سمنان از مطالبه‌های به‌حق مردم است که در دستور کار قرار دارد. «منوچهر فخری» افزود: بازسازی محور ارتباطی دامغان-گلوگاه، مهدیشهر-شهمیرزاد، گرمسار-فیروزکوه، سمنان-فیروزکوه و جاده‌های شهرستان‌های گرمسار، میامی، شاهرود و سرخه در دستور کار قرار دارد. 

وی اضافه کرد: عملیات ساخت محور حرم تا حرم در محدوده استان سمنان در حال انجام است که با تکمیل این طرح شاهد افزایش ظرفیت تردد در محورهای سمنان خواهیم بود. فخری بیان کرد: گردشگری جاده‌ای ظرفیتی مغفول اما اثربخش در استان سمنان است که باید به معنی واقعی برای توسعه آن تلاش کرد. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان گفت: دولت برای بازسازی و توسعه جاده‌های ارتباطی استان در تلاش است و با هم‌افزایی و عزم ملی می‌توان برای توسعه سمنان در این بخش تلاش کرد.


ظرفیت جاده‌های مهدیشهر برای سفر به شمال 

فرماندار شهرستان مهدیشهر گفت: زیرساخت‌های جاده‌ای و عمرانی این شهرستان جایگزین مناسبی برای تردد مسافران و رهایی از ترافیک جاده‌های شمال به استان سمنان و مرکز کشور در روز آخر تعطیلات هفته جاری است.
«حسن ارگی» افزود: همواره در روزهای تعطیل سال شاهد ترافیک سنگین در محورهای اصلی تهران به استان‌های شمالی کشور هستیم که این موضوع باعث کلافه شدن مسافران به دلیل حضور در ترافیک‌های چندساعته می‌شود.

وی بیان کرد: جاده گردشگری سمنان-کیاسر با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد قابلیت تردد میلیون‌ها مسافر در سال به شهرهای شمالی کشور را دارد.


توسعه گردشگری جاده‌ای نیازمند فرهنگ‌سازی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و گردشگری استان سمنان گفت: گردشگری جاده‌ای برای افزایش اشتغال در استان باید فرهنگ‌سازی شود. «علی اصغر جمعه‌ای» ادامه داد: برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی در استان سمنان باید از ظرفیت‌های مغفول گردشگری به معنی واقعی استفاده شود. 

وی اضافه کرد: قرارگیری استان سمنان در مسیر چهارراه شمال به جنوب و غرب به شرق کشور ظرفیتی ممتاز برای افزایش اشتغال است. جمعه‌ای ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌های اصولی و واگذاری کاروانسراهای استان سمنان به بخش خصوصی می‌توان علاوه بر توسعه اقتصادی در کاهش سوانح رانندگی گام برداشت. 

وی بیان کرد: افزایش روزافزون آمار سوانح رانندگی در استان سمنان باید کنترل شود و توسعه گردشگری جاده‌ای یکی از راهکارهای مهم برای رفع این چالش است. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: اگر ظرفیت واگذاری کاروانسراهای استان به بخش خصوصی فراهم شود فعالان اقتصادی برای بازسازی و سرمایه‌گذاری در این بناهای تاریخی آمادگی دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید