• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60404
+
-

دشت‌های کرمانشاه فرونشست نداشته‌ا‌ند

مدیر مطالعات پایه منابع آب: دشت‌های روانسر سنجابی و حسن‌آباد شیان آسیب‌پذیرند

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان این‌که تاکنون در هیچ نقطه این استان فرونشست جدی زمین نداشته‌ایم، گفت: برخی از مناطق استان از جمله دشت روانسر سنجابی و همچنین حسن‌آباد شیان در معرض خطرند. 

به گزارش ایسنا «سیدمهران وحدتی» با اشاره به آخرین وضعیت دشت‌های کرمانشاه از نظر فرونشست زمین اظهار کرد: تاکنون فرو نشست جدی در دشت‌های استان نداشته‌ایم. وی با بیان این‌که فرونشست زمین همراه با لوله‌زایی در آبخوان‌ها رخ می‌دهد، ادامه داد: لوله‌زایی قابل توجه و معنادار تاکنون فقط به صورت جزئی در چاه‌های محدوده آبخوان‌های دشت مطالعاتی روانسر سنجابی به میزان کمی مشاهده شده که در صورت تداوم می‌تواند این محدوده را با مشکلاتی مواجه کند.
مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اظهار کرد: در محدوده دشت حسن‌آباد شیان نیز امکان بروز مشکل وجود دارد. 

وحدتی اجرای طرح احیا و تعادل‌بخشی دشت‌ها را مهم‌ترین راهکار برای مقابله با ایجاد فرونشست زمین در دشت‌های در معرض خطر استان دانست و تاکید کرد: از آنجا که عامل اصلی فرونشست زمین افت مشهود سطح آب‌های زیرزمینی است، اجرای این طرح می‌تواند به حفظ سطح آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از فرونشست دشت‌ها کمک کند.

وی عنوان کرد: در قالب این طرح از طریق انسداد چاه‌های غیرمجاز، کنترل بهره‌برداری چاه‌های مجاز، تقویت سفره‌های زیرزمینی با تغذیه مصنوعی و... در نهایت تعادل بین تغذیه و تخلیه سفره‌های آب زیرزمینی صورت می‌گیرد و از تخلیه شدید این سفره‌ها و فرونشست جلوگیری خواهد شد. 

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اشاره‌ای هم به پیامدهای متعدد ایجاد فرونشست زمین داشت و یادآور شد: یکی از مهم‌ترین این پیامدها تغییر تخلل موثر سفره‌های آب زیرزمینی و نبود امکان تغذیه مجدد آنها از طریق رواناب‌های حاصل از بارندگی است. 

وحدتی ادامه داد: به علاوه در صورتی که فرونشست همراه با شکستگی باشد می‌تواند به ابنیه و تاسیسات سطح زمین آسیب وارد کند.  وی اظهار کرد: فرونشست پیامدهای دیگری از جمله لوله‌زایی چاه‌ها، تغییر کمی و کیفی منابع آب زیرزمینی، بایر شدن اراضی حاصلخیز کشاورزی و در نهایت کاهش تولیدات کشاورزی را به همراه دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید