• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60359
+
-

افتتاح پلازای میدان هفتم تیر؛ هفته آینده

پس از آنکه به دستور شهردار تهران کارگاه عمرانی هفت‌تیر جمع‌آوری شد حالا پس از 4ماه فضای جدید آماده استفاده برای شهروندان شده است

افتتاح پلازای میدان هفتم تیر؛ هفته آینده

محمود مولایی _ خبر‌نگار

 میدان شهدای هفتم‌تیر در قلب پایتخت تنها یک‌هفته تا تبدیل به پلازای شهری فاصله دارد؛ یک هفته تا تبدیل این میدانگاه پرتردد خودرو و شلوغ به مکانی برای لذت بردن رهگذران. پلازای هفت‌تیر هفته آینده به بهره‌برداری می‌رسد؛ اتفاقی که در ایجاد فضایی فرهنگی و اجتماعی در میدان‌های شهر تهران گام بزرگی به‌نظر می‌رسد.میدان هفت‌تیر با کمترین شباهت به میدان در آستانه تغییرات بنیادی قرار دارد؛ چنان‌که با ساماندهی و ارتقای کیفی به میدانگاهی مناسب در اختیار شهروندان قرار بگیرد. یوسف متقی، مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در این رابطه می‌گوید: «میدان هفت‌تیر با یک فضای 7هزار مترمربعی آزاد به محلی برای احداث پلازا و ایجاد فضاهای فرهنگی و اجتماعی اختصاص یافت. پروژه ساماندهی و ارتقای کیفی میدان هفت‌تیر، در زمینی به مساحت 7هزار مترمربع اجرا شده است. این پلازا دارای 3هزار مترمربع فضای سبز، 3هزار مترمربع پیاده‌راه‌های سنگفرش‌شده در قسمت شمالی و آمفی‌تئاتر روباز به مساحت یک‌هزار مترمربع در قسمت جنوبی است.» 

طرح پلازای هفت‌تیر پیش‌تر توسط سازمان زیباسازی ارائه شد و مورد قبول شهرداری قرار گرفت؛ طرحی که به گفته مسئولان این سازمان با مشارکت برخی از هنرمندان کلانشهر تهران به نتیجه رسید تا عملیات احداث پروژه پلازای هفت‌تیر شروع شود.

از کارگاه عمرانی تا پلازای شهری
در سال‌های گذشته با احداث خط6 مترو در هفت‌تیر، این میدان تبدیل به کارگاه عمرانی شد. با توجه به اینکه هفت‌تیر در مرکز شهر قرار دارد، روزانه تردد بسیاری از شهروندان از آنجا صورت می‌گیرد و از اهمیت ویژه‌ای در پایتخت برخوردار است. پیروز حناچی سال گذشته بعد از اینکه به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد، دستور جمع‌آوری‌ کارگاه عمرانی (بچینگ) هفت‌تیر را صادر کرد. بعد از آن هفت‌تیر در مسیر پلازای شهری قرار گرفت و با توجه به حجم بالای تردد روزانه از این میدان، به‌نظر می‌رسد با استقبال چشمگیری از سوی شهروندان روبه‌رو شود. متقی در صحبت‌های خود به دستور شهردار تهران مبنی بر جمع‌آوری کارگاه مترو هفت‌تیر اشاره می‌کند و در ادامه آن یادآور می‌شود: «هدف از اجرای این پروژه ارتقای کیفیت فضاهای شهری، افزایش احساس رضایتمندی شهروندان از فضاهای عمومی و همچنین بهبود منظر شهری است.» سال‌ها شهروندان با عبور از این میدان با مشکلات بسیاری روبه‌رو می‌شدند؛ از آلودگی هوای هفت‌تیر تا سردرگمی مردم برای تردد از آنجا. همچنین پل‌های متعدد عابرپیاده، سال‌هاست رهگذران را با چالش روبه‌رو کرده و حالا به‌نظر می‌رسد شهرداری تهران ضعف‌های بسیاری را در میدان هفت‌تیر از میان برداشته است. مدیرعامل سازمان عمرانی مناطق شهرداری چنین عنوان می‌کند: «ارتقای کیفی میدان هفت‌تیر به‌واسطه تقویت تعاملات اجتماعی با استفاده از فضای باز میدان، تسهیل تردد ایمن عابران با ایجاد پیاده‌راه جدید با عرض مناسب، اصلاح هندسی و کاهش زمان سفر از منظر ترافیکی صورت گرفته است.» البته ساختمان ایستگاه مترو یکی از ایرادهای این میدان است که متقی در این رابطه نیز می‌گوید: «جمع‌آوری ساختمان حجیم ورودی ایستگاه مترو به‌عنوان یکی از زواید بصری شهری، استفاده از آمفی‌تئاتر روباز جهت اجرای رویدادهای شهری، تمرکززدایی و سهولت دسترسی به خیابان‌های اطراف میدان صورت پذیرفته است.» 

به‌نظر می‌رسد معضل ترافیک این میدانگاه به حداقل رسیده و همچنین موانعی که عابران پیاده را به دردسر می‌اندازد، هفته آینده به پایان برسد. معاونت فنی و عمرانی به‌عنوان اجراکننده طرح پلازای هفت‌تیر با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و سازمان زیباسازی شهرداری تهران این پروژه را به بهره‌برداری خواهند رساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید