• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60327
+
-

محمد مرسی درگذشت

محمد مرسی درگذشت


محمد مرسی، رئیس‌جمهور پیشین مصر، در جریان برگزاری تازه‌ترین دادگاه خود در قاهره درگذشت. تلویزیون دولتی مصر گزارش داد که مرسی هنگام برگزاری دادگاه ناگهان از حال رفت و ساعتی بعد درگذشت. جزئیات بیشتری در مورد مرگ او منتشر نشده است.
محمد مرسی به دلیل اتهامات متعدد از جمله تروریسم در چندین دادگاه در قاهره محاکمه شد و سنگین‌ترین حکمش حبس ابد بود. مرسی در سال 2012 پس سرنگونی حکومت حسنی مبارک به ریاست‌جمهوری انتخاب شد اما یک سال بعد در جریان اعتراضات خیابانی و کودتای ارتش به رهبری ژنرال عبدالفتاح السیسی برکنار و زندانی شد. محمد مرسی از اعضای ارشد اخوان‌المسلمین به شمار می‌‌رفت و از حمایت قطر برخوردار بود. عربستان و امارات اما مخالف حضور او در راس هرم قدرت در مصر بودند و به همین دلیل زمینه کودتا علیه او را فراهم کردند.
مرسی به اتهام دست داشتن در فرار بزرگ اعضای اخوان المسلمین از زندان در سال ۲۰۱۱ به اعدام محکوم شده بود اما دیوان عالی مصر در سال ۲۰۱۶ آن حکم را لغو کرد و مرسی از اعدام نجات یافت. او همواره اتهام‌های وارده به خود را با انگیزه‌های سیاسی می‌دانست و صلاحیت دادگاه‌هایی که در آن محاکمه می‌شد را رد می‌کرد. در پی درگذشت مرسی، نیروهای امنیتی و پلیس مصر به حالت آماده باش در آمدند.

این خبر را به اشتراک بگذارید