• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60326
+
-

اروپا، ‌سبزتر می‌شود

سران کشورهای اروپایی، پنجشنبه با تمرکز بر اصلاح قوانین زیست‌محیطی در بروکسل دور هم جمع خواهند شد

اروپا، ‌سبزتر می‌شود


اتحادیه اروپا، نجات زمین را به عنوان یکی از برنامه‌های اصلی خود در دوره جدید کاری در پارلمان این قاره قرار داده و می‌خواهد به مبارزه جدی با تغییرات اقلیمی بپردازد.
به گزارش بی‌بی‌سی، براساس پیش‌نویس لورفته «دستور کار استراتژیک» اتحادیه اروپا که قرار است پنجشنبه با حضور سران کشورهای اروپایی در بروکسل برگزار شود، رسیدگی به مسئله محیط‌زیست مهم‌ترین برنامه این اتحادیه خواهد بود. با توجه به متن این پیش‌نویس، کنترل مهاجرت و در پیش گرفتن سیاست‌های جدید در عصر دیجیتال هم دیگر مباحث اصلی در این جلسه مهم هستند.

سبزتر از گذشته
بعد از ماه‌ها اعتراض دانش‌آموزان در شهرهای مختلف اروپایی به تخریب محیط‌زیست که با نام پویش «جمعه‌ای برای آینده» شناخته می‌شود و دیگر پویش‌های عمومی، سبز شدن اروپا به موضوع روز اتحادیه تبدیل شده است.
این اعتراض‌ها با مطرح نگه داشتن گرمایش جهانی در مباحث عمومی، به احزاب سبز اروپا کمک کرد که در انتخابات پارلمانی این قاره که‌ ماه گذشته برگزار شد به پیروزی بزرگی برسند. در این انتخابات، کرسی‌های احزاب سبز از 52 به 74کرسی رسید. درخشش سبزها در انتخابات و همینطور تقویت احزاب لیبرال، مناسبات پیشین در پارلمان اروپا را تغییر خواهد داد و به آن پویایی بیشتری خواهد داد. در انتخابات اخیر، اکثریت از راست‌ها و چپ‌های میانه گرفته شد و لیبرال‌ها و سبزها و البته راست‌های بیشتری به پارلمان اروپا راه پیدا کردند. با توجه به این ترکیب جدید، انتظار می‌رود اولویت‌ها در دوره جدید اروپا (2019 تا 2024) هم تغییر کند. براساس جلسه دستورکار استراتژیک اتحادیه اروپا، فعالیت‌های فعلی تهدیدی بنیادی علیه محیط‌زیست خوانده شده و بر رهبری اروپا برای نجات کره زمین تأکید شده است. در این پیش‌نویس تأکید شده است که برای کربن‌زدایی از اقتصاد و جامعه، ‌باید سبک زندگی مردم تغییر داده شود تا «تعادل اقلیمی» به‌دست آید؛ تعادل اقلیمی حالتی است که هرگونه انتشار دی‌اکسید کربن با اقدامات سبزی مانند کاشت درخت جبران می‌شود. این پیش‌نویس البته از سوی طرفداران صلح سبز اروپا با انتقادهای مواجه است؛ برای نمونه از نظر آنها، در این پیش‌نویس هدف مشخصی برای قطع انتشار دی‌اکسیدکربن و دیگر گازهای گلخانه‌ای در بخش حمل‌ونقل و صنایع غذایی مشخص نشده است. هدف اتحادیه اروپا این است که تا سال2050 به تعادل اقلیمی برسد. کمیسون اروپا، که از حمایت هشت کشور عضو ازجمله اسپانیا، ‌فرانسه و هلند برخوردار است، بر اجرای طرحی تأکید می‌کند که براساس آن یک‌چهارم بودجه اروپایی باید صرف اقداماتی شود که هدف آن مبارزه با تغییرات اقلیمی است.
با توجه به جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا و کاهش سهم 10میلیارد یورویی این کشور از بودجه سالانه اتحادیه اروپا، ‌تامین منابع مالی طرح‌های برنامه‌های این اتحادیه یکی از موضوعات داغ ماه‌های پیش روی کشورهای عضو اتحادیه اروپاست. اتحادیه اروپا، اهداف الزام‌آوری را هم برای سال2030 تعیین کرده است؛ بر این اساس تا این تاریخ باید انتشار گازهای گلخانه‌ای تا میزان سال1990 کاهش پیدا کند و سهم انرژی‌های تجدیدپذیر هم باید تقویت شود و دست‌کم به 32درصد برسد. کامینو مورترا کامینس تحلیلگر مرکز اصلاحات اروپایی به بی‌بی‌سی گفته است که سبزها در این میان نقش مهمی در سیاستگذاری‌های اتحادیه اروپا خواهند داشت. به گفته او، احزاب لیبرال هم در این مباحث، با سبزها همراهی خواهند کرد چون در فضای امروز، حمایت از طرح‌های محیط‌زیستی، باعث تقویت جایگاه احزاب سیاسی خواهد شد.

چالش پناهجویان
رهبران اتحادیه اروپا، علاوه بر مسئله محیط‌زیست، به موضوع پناهندگان هم خواهند پرداخت. ترکیب جدید اتحادیه اروپا که راست‌ها و چپ‌های بیشتری دارد، موضوع پناهندگان را به یک چالش تبدیل خواهد کرد و حالا اختلاف به جای راست‌ها و چپ‌های میانه، بین جوامع بسته و جوامع باز است. در سال‌های اخیر، قدرت‌گیری راست‌ها در کشورهایی مانند مجارستان و ایتالیا، ‌باعث شده است اتحادیه اروپا مواضع سخت‌گیرانه‌تری علیه مهاجران را درنظر بگیرد. در نشست پیش رو در بروکسل، موضوع انتخاب روسای جدید کمیسیون اروپا، شورای اروپا و رئیس بانک مرکزی اروپا هم یکی از مباحث داغ خواهد بود. دیروز، در آستانه نشست دستور کار استراتژیک اتحادیه اروپا، وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه هم در لوکزامبورگ گردهم آمدند. آنها موضوعاتی که به سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا مربوط می‌شود را بررسی کردند و درباره کارآمدی «سیاست عمومی خارجی و امنیتی» به بحث نشستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید