• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 28 خرداد 1398
کد مطلب : 60116
+
-

عطر گل و گیاه در شهر

نمایشگاه گل و گیاه مشهد با ٧٥٠ غرفه و حضور ١١ شرکت خارجی برپا شد

گزارش
عطر گل و گیاه در شهر

بهناز رحیمیان | خراسان رضوی-خبرنگار:


نمایشگاه‌های گل و گیاه در مشهد طی سال‌های اخیر همیشه مورد استقبال بی‌نظیر مجاوران و زائران قرار می‌گیرند. امسال نیز هجدهمین نمایشگاه گل و گیاه در روزهای پایانی فصل بهار با حضور چشمگیر مردم در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد مواجه شده است. علاقه‌مندان در محیط زیبا و پر طراوت نمایشگاه در کنار خانواده و فضایی مملو از عطر گل‌ها، فارغ از دغدغه‌های روزمره حضور دارند و عصر دلپذیری را تجربه می‌کنند. 


غرفه‌های دیدنی شهرداری مناطق مختلف

یکی از فضاهای زیبا و دیدنی این نمایشگاه سالنی است که با برپایی غرفه‌هایی از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری و نیز شهرداری‌های مناطق سیزده‌گانه مشهد طراحی و اجرا شده است. این غرفه‌های زیبا و چشم‌نواز مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده‌اند. «باغ آب و آتش» با مشعل‌هایی میان آب‌نماها و گل‌ها و گیاهان کاری از منطقه 8، «باغ مینیاتوری» غرفه‌ شهرداری منطقه 9، منطقه ثامن با طراحی غرفه‌ «فرش گل»، منطقه 12 با غرفه‌ای‌ با عنوان «شاخه بریده»، شخصیت‌های کارتونی ساخته شده از گل را به نمایش گذاشته که بسیار مورد توجه کودکان قرار گرفته است. غرفه «باغ شیشه‌ای» کار منطقه 10، «باغ عجایب» از منطقه 7 شهرداری و غرفه «توپیاری» کاری از منطقه یک مشهد هر یک به نوعی زیبا و دیدنی هستند. در این سالن بازار عکس گرفتن بازدیدکنندگان در کنار نماد‌های جذاب و طاق‌های گل طراحی شده از سوی سازمان پارک‌ها و فضای سبز مشهد بسیار داغ است. 


ایجاد نشاط و طراوت

یکی از بازدید‌کنندگان از نمایشگاه گل و گیاه معتقد است؛ بازدید از این نمایشگاه می‌تواند در روح و روان افراد تاثیر مثبتی داشته باشد و یک عصر دلپذیر برای تمام افراد خانواده رقم بزند.  «شادی یگانه» می‌افزاید: غرفه‌های شهرداری بسیار زیبا و متنوع طراحی شده‌اند که نشان می‌دهند عوامل این سازمان برای برگزاری نمایشگاه هزینه و وقت زیادی صرف کرده‌اند. 

یک روحانی نیز به همراه خانواده در حال بازدید از نمایشگاه است. به گفته حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدرضا موسوی‌مهر» حفظ، رشد و نمو گیاهان و گل‌ها یک دستور اسلامی است و روایت‌های زیادی از پیامبر(ص) در رابطه با اهمیت کشت و کار آمده است. وی می‌گوید: بخشی از حیاط منزل ما به کشت گل و گیاه اختصاص دارد و همسرم از طریق اینترنت اطلاعات لازم برای چگونگی نگهداری از گیاهان را کسب می‌کند. چون این کار به لحاظ روحی و روانی نشاط‌آور است، من نیز در نگهداری از این گیاهان به همسرم کمک می‌کنم. 


گل و گیاهان گران‌قیمت

 «بیژن خوش‌اندام» یکی از تولیدکنندگان انواع کاکتوس است که برای بازاریابی در این نمایشگاه شرکت کرده است. وی که 20 سال است به صورت تخصصی در زمینه تولید انواع کاکتوس فعالیت دارد، می‌گوید: کاکتوس‌ها نسبت به دیگر گیاهان، مقاوم‌تر هستند، دوام بیشتری دارند. یک عرضه‌کننده گل و گیاه از ارومیه هم با بیش از هزار گونه گل و گیاه با قیمت 2 هزار تا 600 هزار تومان در این نمایشگاه شرکت کرده است. وی بیان می‌کند: ما معمولا در نمایشگاه‌های همه شهرهای ایران شرکت می‌کنیم. استقبال از این نمایشگاه هم تاکنون خوب بوده است.  «میرهادی ملکی» معتقد است اگرچه گیاهان ارزان‌قیمتی مانند انواع کاکتوس فروش بیشتری دارند اما افرادی که شناخت کافی از گل و گیاه دارند از نوع گران‌قیمت آنها نیز استقبال می‌کنند مانند «زامو فیلیا» که 300 هزار تومان قیمت دارد. 


تنوع در عرضه محصولات و تولیدات 

گل شیپوری زردرنگ با برگ‌های بزرگ و شاداب گل بسیار زیبا و نادری است که تنها تولید‌کننده‌ آن یکی از اعضای شرکت تعاونی کشاورزی تولیدکنندگان گل و گیاه خراسان رضوی است و به این نمایشگاه جلوه خاصی بخشیده است. غرفه‌های عرضه‌کننده گیاه آلوئه‌ورا هم از غرفه‌های پرمشتری هستند.

این شرکت بزرگ‌ترین تولید‌کننده گیاه آلوئه‌ورا در ایران است که از سال 86 کشت این گیاه را شروع کرده است. آلوئه‌ورا در 2 فضای باز و گلخانه‌ای کشت و در 4 حوزه صنعت غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی استفاده می‌شود.  «جابر نیکدل» از قوچان از دیگر غرفه‌داران این نمایشگاه است که از سال 90 در حوزه گل‌های شاخه بریده مانند رز و گیاهان آپارتمانی فعالیت دارد و پنجمین بار است که در نمایشگاه گل وگیاه مشهد شرکت می‌کند.  وی اظهار می‌کند: قیمت گیاهان در این غرفه از 20 هزار تومان شروع می‌شود. تعداد محدودی از گیاهان کمیاب مانند بنجامین‌های 30 ساله را هم داریم که با قیمت یک میلیون 200 هزار تومان عرضه می‌شوند. البته امسال قیمت گل و گیاه نسبت به کالاهای دیگر رشد کمتری دارد و حدود 5 درصد افزایش داشته است. 

این غرفه‌دار معتقد است مردم با گیاهانی مانند کاج مطبق و بنجامین آشنایی بیشتری دارند و آنها را خریداری می‌کنند زیرا به لحاظ ماندگاری و زیبایی و سرسبزی هم مناسب هستند. سازه‌های تراریوم چندوجهی و معمولی مخصوص کاشت و نگهداری گیاهان مختلف نیز باقیمت حداقل 550 هزار تومان، دستگاه رطوبت‌ساز برای پرورش زعفران و قارچ در فضاهای گلخانه‌ای، وسایل جانبی و تجهیزات و لوازم باغبانی و نیز عرضه محصولاتی همچون چیپس میوه و دمنوش‌های گیاهی در غرفه‌های این نمایشگاه نشان از تنوع عرضه تولیدات و محصولات مختلف دارد. 


ارکیده، زیبا و کمیاب

یکی از واحدهای عرضه‌کننده معتبر گل و گیاه در مشهد 4 غرفه در این نمایشگاه برپا کرده و گل ارکیده و چندگونه گل استوایی را به نمایش گذاشته است. در یکی از غرفه‌های این واحد عرضه‌کننده نمونه‌هایی از گل‌آرایی برای مجالس عروسی و تولد نیز در معرض دید عموم قرار دارد. مسئول این غرفه می‌گوید: گل ارکیده گل کمیابی است که هر شاخه آن در گلدان از 130 هزار تا 240 هزار تومان قیمت دارد. سالی یک‌بار روی یک شاخه از آن چندین گل می‌روید.  «علی خرسند» بیان می‌کند: نگهداری گل ارکیده کمی مشکل است. همچنین گل‌های استوایی «بروملیا» و «گازمانیا» هم جزو گل‌های آپارتمانی کمیاب و دائمی هستند. قیمت این گل‌ها نیز از 140 هزار تومان شروع می‌شود. 


750 غرفه در نمایشگاه

به گفته معاون فنی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری امسال در هجدهمین نمایشگاه گل و گیاه مشهد در فضایی به مساحت 4 هکتار که 2 هکتار در فضای روباز و 2 هکتار مربوط به سالن‌های مسقف بود، 750 غرفه از شرکت‌ها و مراکز تولیدی گل و گیاه، وسایل جانبی، تولیدات و محصولات خود را به نمایش گذاشته‌اند. 11 نماینده از کشورهای آلمان، ایتالیا، هلند، ترکیه و چین نیز در این نمایشگاه شرکت دارند که این تعداد در سال گذشته 4 شرکت بوده است. شرکت‌هایی از سایر استان‌های کشور مانند خراسان شمالی و جنوبی و آذربایجان شرقی در این نمایشگاه حضور دارند. 

 «سیدمحمد هادی برهانی» می‌افزاید: ما سعی داریم مردم را با گل و گیاه مانوس‌تر کنیم و با طراحی‌هایی که صورت گرفته ایده‌های جدیدتری برای قراردادن گل و گیاه در تمام نقاط منزل مانند آشپزخانه، اتاق خواب ارائه می‌دهیم. برای مثال در غرفه شهرداری منطقه 11 نحوه تزیین وسایل خانه مانند چراغ مطالعه و پیانو و حتی سینک ظرفشویی به نمایش در آمده است. به گفته وی سازمان پارک‌ها و فضای سبز با راه‌اندازی نماد‌های تعاملی در بخش شهرداری، فضاهای زیبایی را برای عکسبرداری و ثبت خاطرات خانواده‌ها فراهم کرده است. این مقام مسئول معتقد است؛ شاید برگزاری نمایشگاهی با این کیفیت در کشور در منطقه خاورمیانه بی‌نظیر باشد. 


آشنایی با سلیقه‌های مردم

 «امیر شهلا» یکی از نمایندگان شورای اسلامی شهر مشهد، در خلال بازدید از این نمایشگاه می‌گوید: با توجه به این‌که ما در مشهد عرصه بیشتری برای ایجاد فضای سبز نداریم، برگزاری نمایشگاه گل و گیاه می‌تواند ما را با سلیقه‌ها و نیازمندی‌های شهروندان بیشتر آشنا کند، همچنین می‌توانیم از شرکت‌هایی که از آخرین تکنولوژی روز در فضای سبز بهره برده‌اند، دعوت و استفاده کنیم. 

وی معتقد است این استقبال پرشور مردم از نمایشگاه نشان می‌دهد که آنان علاقه زیادی به گل و گیاه دارند و شهرداری باید ارائه خدمات خود را در این حوزه افزایش دهد. شورای اسلامی شهر نیز درصدد است تا در زمان باقیمانده از دوره پنجم از ظرفیت‌های شهرداری برای ایجاد فضای سبز بیشتر، بهره‌مند شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید