• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 60055
+
-

شطرنج در کمیسیون امنیت ملی

فرزانه آیینی _ خبرنگار

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان بازی نفسگیری برای کسب ریاست کمیسیون امنیت ملی راه انداخته‌اند. انتخابات مهم و پرحاشیه هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به‌دلیل عدم‌حضور همه اعضای این کمیسیون به تعویق افتاد و تعیین تکلیف کرسی ریاستش به نشست عصر سه‌شنبه این کمیسیون موکول شد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه و مجتبی ذوالنوری 2کاندیدای نهایی ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هستند.

انتخابات دیروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از پرحاشیه‌ترین و نفسگیر‌ترین رقابت‌های درون مجلس در ادوار گذشته مجلس بود. رقابت 2فراکسیون امید و ولایی -هرکدام به تعداد مساوی نماینده در کمیسیون امنیت ملی دارند- برای جذب 3رأی مستقل این کمیسیون چنان جدی و نفسگیر بود که هر 2فراکسیون مواردی مثل آبستراکسیون برای از نصاب انداختن نشست کمیسیون و یا غیبت غیرموجه اعضا را در دستور کار خود داشتند تا اگر مسیر به دلخواه آنها پیش نرفت، انتخابات کمیسیون را به تعویق بیندازند. در همین راستا هم بود که امیدی‌های کمیسیون وقتی قاطعیت و لابی فشرده و البته دقیقه نودی ولایی‌ها بر سر کاندیداتوری مجتبی ذوالنوری و تاخیر حضور آنان در کمیسیون  را دیدند تصمیم به ترک نشست گرفتند. به گفته محمدعلی جمالی نوبندگانی، عضو مستقل کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس وقتی اعضای اصولگرای کمیسیون به‌دلیل نشست درون‌گروهی‌شان دیر در نشست حاضر شدند، امیدی‌ها تأخیر آنها را بهانه قرار دادند و دیگر منتظر نماندند تا نشست برگزار شود؛ بنابراین انتخابات هیأت‌رئیسه کمیسیون به نشست سه‌شنبه موکول شد. اهمیت کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای 2فراکسیون امید و ولایی چنان جدی بود که آنها تا دقیقه نود مشغول بحث و رایزنی درون‌گروهی برای تک و پاتک زدن به هم بودند.

شکست درون‌گروهی بروجردی از ذوالنوری 
 ازجمله مواردی که به‌صورت نفسگیر میان 2طیف دنبال می‌شد رسیدن به کاندیدای واحد بود؛ این در حالی بود که 2فراکسیون هرکدام 2کاندیدای مصر و جدی داشتند. رقابت درون فراکسیون ولایی‌ها میان علاءالدین بروجردی رئیس 14ساله این کمیسیون  و مجتبی ذوالنوری -عضو کمیسیون- برای تصاحب کرسی ریاست کمیسیون امنیت ملی به حدی جدی بود که جمعی از اعضای نزدیک به طیف اصولگرایان پیش از برگزاری نشست کمیسیون امنیت ملی در نشستی، تصمیم نهایی برای کاندیدای ریاست اصولگرایان مجلس را گرفتند. به گفته محمدحسین نقوی حسینی، عضو فراکسیون ولایی و سخنگوی اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در رأی‌گیری استمزاجی برای تعیین کاندیدای ریاست میان ذوالنوری و بروجردی، 15عضو از 23عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شرکت داشتند و اکثریت به نامزدی ذوالنوری رأی دادند.

انصراف کواکبیان به نفع فلاحت‌پیشه
ولایی‌ها در حالی تعیین تکلیف کاندیدایشان را به نیم‌ساعت قبل از نشست کمیسیون امنیت ملی موکول کرده بودند که امیدی‌ها در همان جلسه علنی دیروز مجلس تکلیف را روشن کرده از میان مصطفی کواکبیان و حشمت‌الله فلاحت‌پیشه بر سر فلاحت‌پیشه به اجماع رسیده بودند؛ اجماعی که هرچند روند چانه‌زنی طولانی و پرحاشیه‌ای داشت اما سبب شد کواکبیان به‌رغم عزم جدی‌اش به سود فراکسیون امید در حمایت از فلاحت‌پیشه کناره‌گیری کند.

شکست خدادادی و ریاست حضرتی 

در انتخابات هیأت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی، الیاس حضرتی عضو فراکسیون امید در رقابت با محمدرضا پورابراهیمی کاندیدای ولایی‌ها که 6سال ریاست کمیسیون را برعهده داشت، به‌عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی انتخاب شد. دیگر پیروزی امید بازپس‌گیری ریاست کمیسیون بهداشت بود، علی نوبخت در سال چهارم مجلس دهم رئیس این کمیسیون شد. از سوی دیگر در کمیسیون اجتماعی نیز تغییر قابل توجهی صورت گرفت و عبدالرضا عزیزی، کرسی ریاست را از سلمان خدادادی بعد از 2سال پس گرفت.

عارف نیامد، سعیدی به زاهدی باخت 

انتخابات هیأت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات که سال گذشته به‌دلیل ورود محمدرضا عارف به رقابت هیأت‌رئیسه کمیسیون به فراکسیون امید بود، امسال در پی کناره‌گیری عارف از ریاست کمیسیون و معرفی فاطمه سعیدی به‌عنوان کاندیدای ریاست این کمیسیون در مصاف با کاندیداتوری محمدمهدی زاهدی، عضو فراکسیون ولایی از دست امیدی‌ها خارج شد. در این انتخابات زاهدی که در سال اول و دوم کمیسیون ریاست آن را برعهده داشت با 12رأی در قبال 9رأی فاطمه سعیدی، کرسی ریاستش را از امیدی‌ها پس گرفت؟ بعد از کمیسیون فرهنگی که علی مطهری از تصاحب ریاست آن بازماند، کمیسیون آموزش تحقیقات دومین کمیسیونی بود که در اجلاسیه چهارم مجلس امید، ریاستش از دست امیدی‌ها خارج شد و به ولایی‌ها رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید