• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59852
+
-

رتبه چهارم یزد در تولید زردآلو

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: برداشت زردآلو از ۲ هزار و ۷۰۸ هکتار باغ‌های استان با پیش‌بینی ۳۹ هزار و ۶۵۳ تن محصول آغاز شد که این میزان نسبت به سال زراعی ۹۷ - ۹۶، حدود ۲۰ درصد افزایش دارد.

«اکبر شیخ‌علیشاهی» در حاشیه بازدید از تعدادی از باغ‌های زرد آلوی ابرکوه در گفت‌وگو با ایرنا، علت افزایش تولید را شرایط مطلوب آب و هوایی و بارندگی مناسب در سال آبی 87-97 ذکر کرد.

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی و تداوم دو دهه خشکسالی، اظهار کرد: تاکنون ۸۰ درصد باغ‌های زردآلوی استان به سامانه‌ آبیاری نوین تجهیز شده است. این مسئول باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد افزود: پارسال طرح آبیاری نوین در 4 هزار و ۵۷۲ هکتار باغ‌های استان اجرا شد و این طرح هم‌اکنون در ۲ هزار و ۶۶۰ هکتار در دست اجراست.

وی در ادامه با بیان این‌که محصول زردآلوی ابرکوه پیش‌رس و متوسط تولید در واحد سطح ۱۸ تن است، گفت: این محصول در بعضی باغ‌های شهرستان به ۵۰ تن در هر هکتار می‌رسد.

شیخ علیشاهی با اشاره به این‌که تولید زردآلو در استان از نظر سطح زیر کشت در جایگاه دهم و از نظر میزان تولید در رتبه چهارم کشور قرار دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به سختکوشی کشاورزان یزدی در بهره‌وری میزان آب، انتخاب ارقام مرغوب و استفاده از دانش فنی روز، استان این رتبه را کسب کرده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ارقام زردآلوی استان را از نوع نوری، قیسی، تخم گردی، فلکه‌ای، خیاری، زرقانی، خانی و محلی ذکر کرد.

این مسئول تصریح کرد: هم‌اکنون از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی زیرکشت، ۸۱ هزار هکتار باغی است و بقیه به کشت محصول زراعی اختصاص دارد.

به گفته این کارشناس ارشد حوزه باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد از ۳۳ هزار هکتار اراضی زراعی استان ۵۹ هزار و ۱۹۴ تن محصول زراعی و از ۸۱ هزار هکتار باغ‌های استان هم ۲۵۲ هزار و ۶۳۹ تن محصول باغی تولید می‌شود.

شیخ‌علیشاهی یادآور شد: هزار و ۶۹۰ هکتار اراضی استان هم به گلخانه‌ها اختصاص دارد که ۴۸۵ هزار تن محصول از آن برداشت می‌شود.

وی با بیان این‌که ۲۲ درصد خیار سبز گلخانه‌ای کشور در استان یزد تولید می‌شود، تصریح کرد: سالانه ۴۲۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای که بیشتر خیار سبز است به بازارهای روسیه و عراق و حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید