• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 27 خرداد 1398
کد مطلب : 59838
+
-

خداحافظی با مدارس خشتی و گلی

مدیرکل نوسازی مدارس چهارمحال و بختیاری:‌ در صورت تامین زمین مناسب، با کمک خیرین، مدارس استاندارد ساخته خواهد شد

آموزش
خداحافظی با مدارس خشتی و گلی

مدارس فرسوده و خشتیی و تهدید جان دانش‌آموزان این مدارس همواره یکی از دغدغه‌های اصلی دولت، آموزش و پرورش، خانواده‌ها و دانش‌آموزان استان است و با وجود تلاش دولت و نیز خیران مدرسه‌ساز این مساله همچنان یکی از چالش‌های اساسی در چهارمحال و بختیاری است. با این حال عضو کمیسیون برنامه، بودجه و دیوان محاسبات و نماینده شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ، کیار و دهستان دستگرد از جمع‌آوری مدارس خشتی و گِلی این استان تا پایان امسال خبر می‌دهد.

به گزارش ایرنا، علی کاظمی باباحیدری اعلام می‌کند: براساس قول مساعد اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری، تا پایان امسال دیگر هیچ مدرسه خشتی و گلی که تحت مالکیت اداره کل آموزش و پرورش است، فعال نخواهد بود.

وی تصریح می‌کند: در صورت تأمین زمین با حضور خیرین مدرسه‌ساز، به‌زودی تعداد بیشتری از مدارس خیرساز در این شهرستان‌های چهارگانه ساخته می‌شود و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز در این زمینه همکاری لازم را خواهد داشت.

کاظمی از اختصاص ۱۵ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات گرمایشی و سرمایشی مدارس برای توسعه و تجهیز مدارس خبر می‌دهد و می‌گوید: امید است آموزش و پرورش استان نیز این میزان اعتبار را اختصاص دهد تا با ۳۰ میلیارد ریال اختصاصی بتوان بخشی از کمبود تجهیزات مدارس این شهرستان‌ها را برطرف کرد.

به گفته وی، برای تجهیز مدارس این شهرستان‌ها ۲۰۰ دستگاه رایانه نیاز است که می‌توان از تهران اعتبار ۱۰۰ دستگاه را دریافت کرد و آموزش و پرورش استان نیز می‌تواند اعتبار خرید ۱۰۰ رایانه را اختصاص دهد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی یکی از مشکلات بزرگ بخش آموزش و پرورش کشور را کمبود اعتبار عنوان می‌کند و می‌گوید: برای رفع مشکلات آموزش و پرورش در ایران ۳۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

کاظمی اظهار می‌کند: برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان باید ۱۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یابد و برای تأمین این اعتبار باید بیشترین تلاش‌ها از سوی دولت، وزارت آموزش و پرورش و مجلس انجام شود.

نماینده شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ، کیار و دهستان دستگرد می‌گوید: در برنامه ششم توسعه نگاه خوبی به آموزش و پرورش شده است و تحقق این برنامه بخشی از کمبودهای آموزش و پرورش را جبران می‌کند.


مقاوم‌سازی 200 مدرسه

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری نیز می‌گوید: اکنون این استان پایان استفاده از مدارس خشتی و گلی تحت مالکیت آموزش و پرورش را اعلام می‌کند و سال دیگر هیچ مدرسه‌ای تحت مالکیت آموزش و پرورش به صورت خشتیی مورد استفاده قرار نخواهد گرفت.

حمیدرضا براتی بروجنی می‌افزاید: ممکن است در این زمینه مدرسه استیجاری در چند روستا وجود داشته باشد که اگر مالکیت آن با آموزش و پرورش باشد، این مدارس نیز جایگزین خواهند شد.

به گفته وی، مدارس خشتی و گلی تعریف خود را دارد و فقط باید از خشتی و گل ساخته شده باشد و چنانچه از مصالح سنگی یا مصالح ساختمانی دیگر بنا شده باشد، مدرسه خشتی و گلی محسوب نمی‌شود.

وی تصریح می‌کند: چنانچه مردم زمین مورد نیاز ساخت مدارس را در اختیار این اداره کل قرار دهند، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تا پایان امسال نیز اقدام به ساخت مدارس با کمک خیرین خواهد کرد.

براتی ادامه می‌دهد: تاکنون از سوی این اداره کل ۴۲۰ فضای آموزش ساخته شده است و ۲۰۰ مدرسه نیز مقاوم‌سازی شده است.


۳ مصوبه کارساز

مدیر کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری می‌گوید: برای رفع مشکلات بخش آموزش و پرورش ۳ مصوبه مطلوب با هدف رفع مشکلات مسکن فرهنگیان، تجهیز و نوسازی مدارس با کمک خیرین و تخصیص اعتبار از سوی وزارتخانه و استانداری تصویب شده است.
فرحناز قائدامینی می‌افزاید: فرمانداران به‌خوبی به مشکلات آموزش و پرورش اشراف دارند و به ظرفیت‌های منطقه نیز باید توجه شود تا با بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها بتوان مشکلات را رفع کرد. وی یکی از مشکلات آموزش و پرورش را کمبود معلم و نیرو عنوان می‌کند و می‌گوید: در برخی از شهرستان‌ها این کمبود نیرو مشهودتر است و حتی برخی از مدارس با کمترین نیرو اداره می‌شود. این یک دغدغه است که نیازمند چاره‌اندیشی است.

قائدامینی اجرای طرح تغییر کاربری ماده ۵ برای برخی از ساختمان‌ها را یکی از مصوبات قابل قبول دانسته و می‌افزاید: ۱۷۰ فضای آموزشی استان را می‌توان مشمول این ماده دانست.

مدیر کل آموزش و پرورش استان حمایت از دانش‌آموزان نخبه را یکی از مصوبات این استان عنوان و اضافه می‌کند: مقرر شد یک کارگروه، با حضور تمامی مسئولان استانی و شهرستانی طرح حمایت از دانش‌آموزان توانمند مستعد، در مناطق مختلف با همکاری استانداری تشکیل شود تا حمایت از دانش‌آموزان مستعد و توانمند اجرا شود.


 رفع تبعیض بین معلمان و کارکنان دستگاه‌های اجرایی

معاون اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری یکی از مشکلات این بخش را وجود تبعیض بین معلمان و کارکنان دستگاه‌های دیگر عنوان می‌کند و می‌گوید: دریافتی حقوق معلمان نسبت به سایر دستگاه‌های اجرایی کمتر است و در زمینه اضافه‌کاری نیز این تبعیض مشهود است.
بیات سلطانی اظهار می‌کند: یکی دیگر از مشکلات آموزش و پرورش، اعلام کاهش سن فرسودگی خودروها از سوی وزارت اقتصاد و دارایی است. برخی از مینی‌بوس‌های این استان ۱۲ سال عمر دارند و به جای اسقاط بهتر است به صورت قانونی به فروش برسند تا از محل فروش این خودروها، بتوان خودروهای جدید خریداری کرد.
وی تصریح می‌کند: اگر این طرح اجرا شود آموزش و پرورش استان از محل خرید خودرو ۱۴ میلیارد ریال ضرر خواهد کرد و از سوی دیگر باید از خودروهای با سن بالای بخش خصوصی استفاده کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :