• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59786
+
-

بازماند، پلتفرم هوشمند مدیریت پسماند

یادداشت
بازماند، پلتفرم هوشمند مدیریت پسماند

علی نوذرپور _ شهردار منطقه22

بیش از یک‌سال است که اولویت موضوع تفکیک پسماند از مبدأ در دستور کار شهرداری منطقه 22قرار دارد و با تمهیدات مختلف ازجمله مبادله پسماند تفکیک شده با گواهی بیمه واحد ساختمانی در مقابل زلزله، راه‌اندازی سایت تفکیک و بازیافت پسماند‌های الکترونیکی، راه‌اندازی سایت تولید کود کمپوست برای کاهش پسماند ‌تر و همچنین راه‌اندازی سامانه تلفنی اشتراک‌گیری پسماند (ستاپ) ساماندهی نحوه جمع‌آوری پسماند خشک از مجتمع‌های تجاری، اداری و مسکونی و... توانسته‌ایم نسبت پسماند خشک تفکیک شده در مبدأ را از 3درصد به 18درصد در سال 1397برسانیم که این امرموفقیت کوچکی نیست. در ادامه برای نیل به تفکیک کامل پسماند خشک در منطقه22، برنامه‌ریزی شده است تا با همکاری استارتاپ‌های فعال در حوزه فضای مجازی نسبت به اجرای طرح هوشمندسازی مدیریت پسماند با هدف بهینه‌سازی‌ فرایندهای جمع‌آوری از مبادی تولید و کنترل و نظارت بر اجرای عملکرد تمامی نیروی انسانی فعال در این حوزه در قالب 6 اپلیکیشن بر بستر یک پلتفرم مدیریتی با نام «بازماند» به‌صورت یکپارچه اقدام شود.

پلتفرم مذکور به‌عنوان نخستین بستر مدیریتی هوشمند در ایران این امکان را برای آموزش و اشتراک گیری، جمع‌آوری پسماند خشک از درب منازل و همچنین غرفه بازیافت به‌صورتحساب کاربری مشترک و مدیریت اعتبار توسط کاربر و انتقال به مراکز پردازش ایجاد کرده است.  هم‌اکنون پلتفرم بازماند مشتمل بر 5 اپلیکیشن قابل نصب در گوشی‌های هوشمند و یک سامانه تلفنی گویا جهت سهولت درخواست جمع‌آوری، مدیریت اعتبار و... برای افرادی که فاقد تلفن همراه هوشمند هستند و یا امکان استفاده از فضای مجازی را ندارند شامل می‌شود که امکان ارتقای این پلتفرم در مدیریت پسماند ‌تر نیز ایجاد شده است.

اول؛ اپلیکیشن «بازماند پروموتر» که برای آموزش، ثبت نام و احراز هویت آحاد جامعه توسط آموزشگران صورت می‌پذیرد.
دوم؛ اپلیکیشن «خانه بازماند» برای استفاده متصدیان غرف و تحویل پسماند خشک از شهروندان در غرف بازیافت فعال است.
سوم؛ اپلیکیشن «مرکز تماس بازماند» شامل یک اپلیکیشن که توسط کاربر سامانه تلفنی گویا پاسخگو بوده و به شهروندان درخصوص درخواست جمع‌آوری پسماند خشک از درب منازل و یا مدیریت حساب ارائه خدمت می‌نماید، ضمناً این سامانه تلفنی گویا نظرات، شکایات، انتقادات و پیشنهادهای شهروندان را ثبت و پیگیری می‌کند.
چهارم؛ «بازماندیار» اپلیکیشن مختص شهروندان برای درخواست آنلاین جمع‌آوری پسماند خشک و مدیریت اعتبار و نیز اطلاع‌رسانی به شهروندان است و در فروشگاه‌های مجازی «مایکت و کافه بازار» قابل دانلود است.
پنجم؛ «پیک بازماند» اپلیکیشن مختص رانندگان جمع‌آوری پسماند خشک است که از طریق درخواست آنلاین و یا تلفنی شهروندان ثبت سفارش برای تحویل و توزین و ثبت میزان پسماند خشک در پلتفرم طراحی شده است.
ششم؛ «بازماند ناظر» که امکان نظارت بر تمامی فرایندها اعم از میزان جمع‌آوری پسماند خشک به تفکیک نوع پسماند، نوع جمع‌آوری و همچنین ورود و خروج و حضور آموزشگران، متصدیان غرف، رانندگان و موضوعات مدیریتی را فراهم می‌کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید