• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59766
+
-

فراخوان مجازی رئیسی

رئیس قوه ‌قضاییه با فراخوان در فضای مجازی از نخبگان برای مشارکت در تحول قوه قضاییه دعوت به عمل آورده است

قضایی
فراخوان مجازی رئیسی

محسن تولایی _ خبرنگار

رئیس قوه قضاییه 25خردادماه فراخوانی برای مشارکت‌جویی از مردم و نخبگان در روند تحولات دستگاه قضایی منتشر کرد. این استقبال حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی از فضای مجازی می‌تواند به تغییر رویکردهایی در قوه قضاییه نسبت به برخی پیام رسان‌ها منجر شود. بند نخست همین فراخوان رویکردهای رئیس دستگاه قضا درخصوص فضای مجازی را به تصویر می‌کشد. براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام رئیسی در این فراخوان تأکید می‌کند: «با گسترش دسترسی‌های ارتباطاتی، فارغ از چارچوب‌های سنتی خشک و دیوان‌سالارانه، فضای مجازی و رسانه‌های‌ اجتماعی به فرصتی بزرگ برای کم‌‌کردن فاصله‌های زمانی و مکانی در ارتباطات و به اشتراک‌گذاری نظرات تبدیل شده است.» 

در فراخوان جدید حجت‌الاسلام رئیسی تاکید شده است: «از این فرصت باید برای دریافت نظرات مردم و نخبگان از «ایده تا بازخورد» به بهترین نحو استفاده کرد.» رویکرد مثبت نسبت به ظرفیت‌های فضای مجازی و رسانه‌‌های اجتماعی در بند دیگر این فراخوان دیده می‌شود. رویکرد مثبت رئیس قوه قضاییه نسبت به ظرفیت‌های فضای مجازی می‌تواند مقاومتی را که در بخشی از دستگاه قضا نسبت به برخی پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، بشکند. پیش‌تر حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور در موافقت با فیلترینگ برخی شبکه‌های اجتماعی صحبت کرده و گفته بود: «وقتی ما شبکه‌های مجازی را زمانی که در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه فیلتر می‌کنیم، می‌بینیم که آقایان صدایشان درمی‌آید و 6وزیر به ما نامه می‌نویسند که فیلتر فلان شبکه اجتماعی برداشته شود و من را به جلساتی برای این منظور دعوت می‌کنند؛ من در جلسات شرکت نمی‌کنم زیرا می‌دانم که شریک گناه می‌شوم.»
منتظری البته در جای دیگری هم گفته است: برخی از آدم‌های مریض‌‌احوال تا حرف از سالم‌سازی فضای مجازی و فیلترینگ می‌زنیم، می‌گویند می‌خواهیم مثل صد سال قبل زندگی کنیم، درصورتی‌که ما دنبال محرومیت مردم از فضای مجازی نیستیم، بلکه دنبال سالم‌سازی هستیم.

رئیسی به‌دنبال تحول
حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در اظهارات و دیدارهای متعدد خود ازجمله با مسئولان عالی قضایی، اصحاب رسانه و تشکل‌های دانشجویی بر ضرورت اصلاح و رفع کاستی‌ در برخی روندها و ساختارهای قضایی، حفظ سرمایه اجتماعی، برخورد با برخوردهای نامتناسب، کاهش زمان اطاله دادرسی و القای حس کرامت به ارباب رجوع تأکید مستمر داشته است. ابلاغ آیین‌نامه اجرایی قانون اعلام اموال مسئولان، بخش دیگری از اقدامات رو به جلوی دستگاه قضایی در جلوگیری از مفاسد بود. تدوین آیین‌نامه اجرایی این قانون با انتقادات مسئولان سابق قضایی 4سال به درازا انجامید و درنهایت در دوره حجت‌الاسلام رئیسی ابلاغ و اجرایی شد. رئیسی در فراخوان جدید خود تصریح کرده نیل به «قوه قضاییه تراز انقلاب اسلامی» در گام دوم، بدون مشارکت و نقش‌آفرینی مردم، نخبگان و دلسوزان انقلاب ممکن نیست. او در ادامه با اشاره به انتشار فراخوان‌های مشابهی در آینده افزوده: «علاوه بر اینکه مردم عزیزمان می‎توانند رأساً نظرات خود را از این مسیر منتقل کنند، اینجانب نیز حسب مورد، فراخوان‌هایی برای دریافت نظرات درخصوص ایجاد، اصلاح یا تکمیل برخی رویه‌ها، رویکردها، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها اعلام خواهم کرد و در انتظار نظرات راهگشای صاحب‌نظران و متخصصان این امر خواهم بود.» جدول زیر تعداد دنبال کننده های رئیس قوه قضاییه در پیام‌رسان‌های مختلف بررسی شده است. آمار دنبال کننده‌ها بعد از اعلام فراخوان دیروز در نوسان بود و بالا می‌رفت.

صفحات اجتماعی حجت‌الاسلام رئیسی

رئیس قوه قضاییه گفته: «تا زمانی که سامانه اختصاصی دستگاه قضایی برای ارتباط دو‌سویه با مردم و نخبگان در دسترس قرار بگیرد، صفحات متعلق به اینجانب در رسانه‌های اجتماعی، یکی از مسیرهای دریافت نظرات مردم و نخبگان خواهد بود.» بررسی‌های فضای مجازی حکایت از آن دارند صفحات حجت‌الاسلام رئیسی حداقل در 4پیام‌رسان داخلی ایتا، آی‌گپ، سروش، گپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام فعال هستند. او پیش از این در تلگرام نیز فعال بود که از اردیبهشت‌ماه سال گذشته با فیلترینگ تلگرام از این ابزار ارتباطی صرف‌نظر کرد. صفحه‌ای منتسب به حجت‌الاسلام رئیسی نیز پس از ریاست وی بر قوه قضاییه از دسترس خارج شد. بیشترین میزان دنبال‌کننده صفحه حجت‌الاسلام رئیسی در پیام‌رسان‌های داخلی متعلق به پیام‌رسان سروش است و قابلیت ارسال پیام به شناسه کاربری raisi_contact را هم دارد که شماره تلفن 05132225030 استان خراسان رضوی برای آن ثبت شده است. وب‌سایت شخصی حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی نیز از زمان مسئولیت قبلی وی در آستان قدس رضوی به‌روزرسانی نشده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید