• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59631
+
-

سرد و گرم پروژه خیابان غذا

سرمایه‌گذار برای راه‌اندازی خیابان غذا بهترین نقطه رشت را می‌خواهد اما شهرداری نقاط دیگری را مد نظر دارد

شهری
سرد و گرم پروژه خیابان غذا


مهسا طالبی | رشت- خبرنگار


خیابان غذا عنوان پروژه‌ای است که این روزها بارها در حوزه مدیریت شهری رشت مطرح می‌شود؛ پروژه‌ای که نمونه‌اش در بسیاری از کشورهای دنیا از قبیل ترکیه، مالزی و... اجرا و زیرساخت‌های آن هم فراهم شده است. 

برای این مهم در رشت به عنوان شهر خلاق غذا سرمایه‌گذار هم پیدا می‌شود ولی به دلیل برخی اهمال‌کاری‌ها در شورای شهر رشت سرمایه‌گذار منصرف می‌شود. 

این پروژه‌ با کمی دقت و مطالعه در جانمایی می‌تواند دستاورد خوبی برای رشت و کسب و کار شهروندان داشته باشد ولی تاکنون اتفاق فرهنگی ویژه‌ای در شهری که عنوان شهر خلاق غذا را دارد، رخ نداده است. 


اعضای شورا مکان‌های پیشنهادی خود را اعلام کنند

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری رشت در این‌باره با بیان این‌که اعضای شورا با راه‌اندازی خیابان غذا مخالفتی نداشتند، اظهار کرد: درباره مکان پیشنهادی برای راه‌اندازی این خیابان در پیاده‌راه شهرداری رشت ایراداتی مطرح‌ شده که نیازمند بررسی است.

«مریم گل احضار» با اشاره به این‌که اعضای شورا می‌توانند مکان‌های پیشنهادی خود را اعلام کنند، گفت: با معاون شهرسازی نیز در خصوص جانمایی مکاتباتی انجام شده است. 

در پاسخ مسیری معرفی نشده و درخواست انجام مطالعات را دارند. در این شرایط پس از جانمایی، سازمان سرمایه‌گذاری نسبت به تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری پیشنهادی و اجرای مناقصه اقدام خواهد کرد.


مخالفت با راه‌اندازی خیابان غذا در پیاده‌راه فرهنگی 

یکی از مخالفان اجرای خیابان غذا در پیاده‌راه رشت، معاون خدمات شهر شهرداری رشت است. 
وی با بیان این‌که در یک جلسه کارشناسی در سازمان سرمایه‌گذاری مخالفت خود را با راه‌اندازی خیابان غذا در پیاده‌راه فرهنگی اعلام کردم، گفت: ضرورتی ندارد در پیاده‌راه فرهنگی خیابان غذا راه‌اندازی شود.

«علی مقصودی» افزود: اگر بخواهیم واقعیت را ببینیم، سرمایه‌گذار می‌خواهد بهترین نقطه شهر را برای کار در نظر بگیرد، ولی شهرداری مایل نیست که بهترین نقطه شهر را به ‌راحتی در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهد. در این خصوص پیشنهاد بنده راه‌اندازی آن در یکی از پارک‌های شهر رشت است.

این مسئول با اشاره به این‌که راه‌اندازی خیابان غذا در پیاده‌راه فرهنگی رشت موجب افزایش بار ترافیکی می‌شود، اظهار کرد: باید تمامی جوانب کار بررسی و سپس درباره آن تصمیم‌گیری شود.


جانمایی مناسب خیابان غذا

سخنگوی شورا هم با اشاره به این‌که حدود یک سال از طرح موضوع راه‌اندازی خیابان غذا در رشت می‌گذرد، تصریح کرد: متاسفانه برخی مواقع آنقدر یک لایحه تکرار می‌شود که سبب سردرگمی و بی‌نتیجه ماندن آن خواهد شد.

«فاطمه شیرزاد» با بیان این‌که کارکرد پیاده‌راه فرهنگی تعریف مشخص خود را دارد، گفت: در حال حاضر در پیاده‌راه فرهنگی رشت شاهد عرضه انواع خوراکی‌ها و غذاها از جمله بستنی، نان و شیرینی، کباب و انواع ساندویچ هستیم. بنابراین جانمایی خیابان غذا باید بازنگری و مکانی مناسب برای آن در نظر گرفته شود. 

وی ادامه داد: شهر خلاق خوراک رشت یک امتیاز ویژه محسوب می‌شود ولی تاکنون از آن به‌ خوبی استفاده‌ نشده است. راه‌اندازی خیابان غذا می‌تواند تا حدودی در معرفی بهتر این عنوان به شهروندان و گردشگران موثر باشد و موجب اشتغال‌زایی و تقویت بنیه اقتصادی شود.

شیرزاد با بیان این‌که مخالف راه‌اندازی خیابان غذا در پیاده‌راه فرهنگی رشت هستم، تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها باید به‌گونه‌ای باشد عدالت اجتماعی در تمامی مناطق و محله‌های رشت به‌طور یکسان برقرار شود. به یقین ایجاد خیابان غذا در مکانی به ‌غیر از پیاده‌راه موجب افزایش ارزش زمین و... می‌شود.


ایجاد خیابان غذا عاملی موثر در ماندگاری گردشگران

یک عضو دیگر کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای شهر رشت هم بیان کرد: یکی از مولفه‌های زیرساخت گردشگری همین خیابان غذاست. پلن‌های دیگری همچون هتل، دسترسی راحت و... وجود دارد، اما موضوع خیابان غذا در صنعت گردشگری این شهر مهم‌تر است. 

در این میان شائبه‌هایی پیش آمده بود که خانم گل‌احضار در این خصوص شفاف‌سازی کرد و قرار شد فراخوان و روند قانونی و باز کردن پاکت‌ها انجام شود.

«احمد رمضانپور نرگسی» با بیان این‌که با راه‌اندازی خیابان غذا در رشت موافقم، بیان کرد: رشت یک شهر گردشگری است و ایجاد خیابان غذا به ‌عنوان یکی از زیرساخت‌ها در ماندگار کردن گردشگران بسیار موثر است.

 
خیابان غذا در لاهیجان

در مورد راه‌اندازی خیابان غذا یک کارشناس حوزه گردشگری و مدیر پروژه خیابان غذا در لاهیجان به همشهری گفت: به عنوان مدیر پروژه خیابان غذا در لاهیجان منطقه‌ای برای راه اندازی انتخاب کردم که کمترین ترافیک را داشت.

دکتر «روشن بابایی همتی» افزود: دنبال آن بودیم که خیابان قیام ۱۲ را برند کنیم و بیشتر غذاهای گیلان مثل چای، قهوه، ذرت و... در آن عرضه شود.

 وی ادامه داد: قضیه در رشت فرق می‌کند. با توجه به پیشینه و ثبت شهر رشت به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی در یونسکو می‌توان در آن متفاوت عمل کرد. 

بابایی همتی ادامه داد: جای تاسف است که خیابان غذا در شهری که ضرورت دارد، راه‌اندازی نمی‌شود. حتی پیشنهاد ایجاد موزه غذا یا آکادمی خوراک بی‌نتیجه باقی مانده است. 

رشت به اندازه‌ای فرصت‌هایش را می‌سوزاند که قابل باور نیست. اگر راه‌اندازی خیابان غذا باعث ایجاد ترافیک می‌شود در مکانی که در نظر گرفته شده، پس بهتر است هر چه سریع‌تر در مکان مناسبی جانمایی شود. همچنین باید پیوست فرهنگی و اجتماعی پروژه و این‌که چه سودی برای شهر دارد، لحاظ شود. 

مدیر پروژه خیابان غذا در لاهیجان بیان کرد: اگر این پروژه بخواهد در پیاده‌راه رشت اجرا شود، زیرساخت‌هایش مهیا نیست. وی ادامه داد: راه‌اندازی خیابان غذا ربطی به شورا ندارد. کل پروژه به عنوان مثال ۶ میلیارد تومان هزینه می‌برد. 

برای یک پروژه ۶ میلیارد تومان نیاز نیست وقت ۱۱ نفر شورا گرفته شود و مشاور نظر می‌دهد. به عنوان مثال ما برای اجرای این پروژه در لاهیجان از همه ادارات اعم از گاز، برق، بهداشت و... نظرخواهی کردیم. فقط شورا نباید نظر بدهد. هنگامی که این ادارات هم ورود می‌کنند، زیرساخت‌ها هم زودتر فراهم می‌شوند. 

بابایی همتی با اشاره به این‌که فقط نباید درباره مکان پروژه نظر بدهیم، گفت: حتی درباره رنگ آسفالت خیابان‌ها و این‌که باید رنگی و غیرقابل عبور برای خودروها باشد یا مثلا حالت شطرنجی داشته باشد هم نظر دادیم، مانند آسفالت خیابان‌های منظریه و گلسار که شطرنجی است.

 وی بیان کرد: این پروژه اقتصادی در رشت باید با انجام مطالعه کارشناسی به زودی اجرا بشود چراکه موجب رونق اقتصادی و گردشگری شهر می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید