• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59560
+
-

تب و تشنگی در سربیشه و نهبندان

200 روستای خراسان جنوبی با تانکر آب‌رسانی می‌شود

روستا
تب و تشنگی در سربیشه و نهبندان

اگرچه امسال شاهد بارندگی‌های خوبی در خراسان جنوبی بودیم، اما ترک‌های خشکسالی در این استان کویری با این حجم بارندگی‌ هم سیراب نمی‌شود و آب‌رسانی به روستاهای استان به‌ویژه نهبندان و سربیشه با این اعتبارات قطره‌چکانی شاید تا ۳۰ سال دیگر هم میسر نشود. به گزارش تسنیم، این بارندگی‌ها نتوانسته خراسان جنوبی را که از خشکسالی‌های 19ساله رنج می‌برد سیراب کند و همچنان مهم‌ترین مشکل در برخی از روستاها کمبود آب است. 


خراسان جنوبی؛ همچنان تشنه

راهی روستاهای کم‌آب شهرستان‌های نهبندان و سربیشه می‌شویم و اگر چه هنوز ابتدای صبح است، اما گرمای هوا طاقت‌فرساست و هیچ نشانه‌ای از اندک نسیم صبحگاهی نیست. کیلومترها از شهر دور شده‌ای به این امید که در سایه‌سار درختان روستا حال و هوایی تازه کنی، اما در روستاها نیز خبری از آب و هوای خنک نیست، چون آبی نیست که باعث سبزی و شادابی درختان باشد. برای رسیدن تانکر آب باید مدت‌ها چشم‌انتظار بمانی، منبع آب روستا چند ساعت طول می‌کشد تا پر شود و در عرض 10 دقیقه تمام می‌شود؛ البته گاهی آب تانکر هم شور است. 


درختان هم دیگر رمق ندارند

درختان کاشته‌شده مقابل در خانه‌ها رمقی ندارند و با اندک بادی گرد و غبار کوچه‌های خاکی را پر می‌کند و نفس کشیدن برای کودکان و سالخوردگان را مشکل می‌کند. تا چشم کار می‌کند اطراف روستا پر از بوته‌های خار است و به‌جز چند اصله درخت کوچک نشانی از سرسبزی نیست. جاده را در پیش می‌گیریم اما گویی در گذرگاه خشکسالی هستیم و هر چه پیش‌تر می‌رویم دشت عریان‌تر می‌شود. پیرمردی که خود را «مش رمضان» معرفی می‌کند برایمان می‌گوید: در چند سال اخیر خشکسالی امان همه را بریده، آب شیرین برای خوردن نداریم و با تانکر آب می‌آورند که متأسفانه آبش شور است. 

عبداللهی مرد میانسال دیگری که برای سرکشی به دام‌ها به بیرون از روستا می‌رود، می‌گوید: آب که نداریم هیچ، نگهداری دام هم می‌گویند نباید در داخل روستا باشد و در بن‌بست زندگی گیر افتاده‌ایم. زیر سایه دیوار نشستن، شده کار اصلی مردان و جوانان روستا و غصه ما این است که بچه‌ها قرار است در آینده چه کار کنند و چگونه زندگی بگذرانند. روزگاری چند گاو و حدود 30 رأس گوسفند داشتم، اما در حال حاضر فقط 5 رأس گوسفند و 2 رأس گاو دارم که برای نگهداری آنها هم با مشکل روبه‌رو شده‌ام. 


گلایه‌های اهالی

چند نفر دیگر به ما اضافه می‌شوند و درددل مردان زیاد است و از نامهربانی آسمان و خشکسالی می‌گویند و از برخی تصمیمات نادرست مدیران از جمله منابع طبیعی که زمین‌های دیم آنها را گرفته و گلایه دارند که در این اوضاع خشکسالی و بیکاری زمین‌های کشاورزی‌شان را از آنها گرفته است. اصغر یکی از اهالی روستا گفت: موقع انتخاب شوراها قول دادند آب قنات و آب چاه را درست می‌کنند، اما وقتی رأی می‌آورند یادشان می‌رود حالا باید چند دفعه زنگ بزنیم تا یک تانکر آب شور بیاورند. وی ادامه داد: چند رأس گاو و گوسفند داشتیم و با برادرم می‌رویم آب از قنات روستای بالاتر می‌آوریم. با این‌که ناراحتی قلبی دارم مجبورم برای گذران زندگی این کار را انجام دهم اما پیرزن‌ها و پیرمردهایی هستند که کسی را ندارند که برایشان آب بیاورد و هر روز باید منت یک نفر را بکشند تا یک دبه آب برای آنها بیاورد. 

وقتی به او می‌گویم روستاییان که مهربانند و به همدیگر کمک می‌کنند گفت: نه دیگر مهربانی نیست چون خشکسالی نمی‌‌گذارد مهربانی باشد و مردم مجبورند برای زنده ماندن و به دست آوردن آب هر روز با یکدیگر به بحث و مشاجره بپردازند. یکی از بانوان روستا نیز می‌گوید: بیشتر اهالی دام‌هایشان را فروخته‌اند تا زنده بمانند. مسئولان چند بار قول داده‌اند از روستاهای اطراف آب می‌آورند اما عملی نشده است. در روستای بالاتر چاه عمیق به تعداد زیاد وجود دارد و چون پارتی و در ادارات آشنا دارند کسی کاری به کارشان ندارد. درددل‌های مادرانه آنها از سرنوشت مبهم فرزندان و جوانان روستا تا انتظار پیرزن‌ها و پیرمردها برای مردن و ناامیدی مطلق را که می‌شنویم دلمان پر از درد و غصه می‌شود. امیدواریم مسئولان نگاه ویژه‌ای به مردمان محروم این منطقه مرزی داشته باشند. 


آب‌رسانی با تانکر 

نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی در بیرجند درباره وضعیت آب‌رسانی به روستاها و مشکلات حوزه انتخابیه خود اظهار داشت: بیش از 200 روستا در نهبندان و سربیشه با تانکر آب‌رسانی می‌شود. وی افزود: در سال‌های اخیر مطالعاتی در راستای ساخت مجتمع آب‌رسانی روستایی انجام شده که نیاز است با تخصیص بودجه‌های خوب و در خور توجه برای احداث آنها تلاش شود. «نظر افضلی» گفت: سال گذشته تکمیل این مجتمع‌های آب‌رسانی در حوزه انتخابیه بنده نیازمند 90 میلیارد تومان بود که با توجه به نرخ تورم امسال حداقل 150 میلیارد تومان تخصیص اعتبار نیاز است. 

نماینده مردم شهرستان‌های سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این در حالی است که میزان کل بودجه خراسان جنوبی در آب‌رسانی روستایی 20 میلیارد تومان بوده و باید بین 9 شهرستان استان تقسیم شود. وی اظهار کرد: اگر شرایط پیش رو به همین روند ادامه یابد، آب‌رسانی به مردم محروم این نقطه از کشور شاید تا 30 سال آینده هم به سرانجام نرسد که این امر مشکلاتی اعم از مهاجرت مردم از روستاها، خالی از سکنه شدن مرزهای کشور و حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ را به دنبال دارد. افضلی افزود: باید نگاه ملی به این منطقه محروم تغییر یابد، چون با تخصیص قطره‌چکانی بودجه‌ها نمی‌توان به تحقق مصوبات امید زیادی داشت، بنابراین خواستار تخصیص بودجه ویژه برای این 2 شهرستان و برطرف‌سازی مشکلات آن هستیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :