• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 26 خرداد 1398
کد مطلب : 59552
+
-

زندگی سخت ١٥ هزار نفر در مسکن مهر کاشمر

شهردار کاشمر: مسکن مهر با شرایط فعلی مناسب سکونت نیست

گزارش
زندگی سخت ١٥ هزار نفر در مسکن مهر کاشمر

اوایل سال ۸۶ دولت نهم طرحی را برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط و کم‌درآمد با عنوان مسکن مهر ارائه کرد. این طرح توجه دهک‌های پایین جامعه را به خود جلب کرد و سبب شد بسیاری از خانواده‌هایی که زمان زیادی را در فکر خانه‌دار شدن به سر می‌بردند، صاحب یک سقف شوند. اما مسکن مهر به چه قیمتی و چگونه؟ در کاشمر این پروژه به پیمانکاران بدون صلاحیت واگذار شد که اطلاعی از ساخت‌و‌ساز نداشتند و نبود مطالعه کافی در مورد مکان‌یابی پروژه نیز موجب بروز مشکلات بسیاری برای مسکن مهر این شهر شد تا جایی که همچنان ساکنان درگیر این مشکلات هستند. 


کیسه نخاله به جای سیمان

ساکنان مسکن مهر 1008 واحدی کاشمر گلایه‌های بسیاری دارند از مشکلات آسانسور گرفته تا خانه‌های بی‌کیفیت با تجهیزات نامناسب و گاه خراب که به آنان تحویل داده شده است. در همین خصوص یکی از ساکنان مسکن مهر می‎گوید: تعاونی‎ها مبالغ زیادی از اعضا گرفتند اما نتوانستند خانه‎های با کیفیتی تحویل دهند به طوری که در برخی واحدها شاهد هستیم در پشت سنگ‌های نما از کیسه و نخاله استفاده شده است. 

«علی پنجاهی» با اظهار تاسف از این‌که هیچ‌گونه نظارتی بر نحوه ساخت مسکن مهر نبوده است، می‎افزاید: مقرر بود این خانه موکت شود و آن را با کابینت و پکیج به ما تحویل دهند و هر واحد دارای یک پارکینگ باشد اما هیچ‌کدام از این وعده‌ها با وجود دریافت هزینه محقق نشد. وی با اشاره به این‌که مدیران مسکن مهر به دلیل بالا بردن سود خود از مصالح بی‌کیفیت استفاده کردند، اظهار می‌کند: ‏در اساس‌نامه به‌وضوح اعلام شده است مدیرعامل باید خارج از اعضا و مدرک شغلی او مرتبط با آن فعالیت باشد، ولی مدیرعاملان فازهای مختلف از میان اعضا و با مدارک غیرمرتبط انتخاب شده‌اند. 


دولت نهم در نظارت‌ها موفق نبود

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح می‌دهد: مسکن مهر از جمله پروژه‌هایی بود که هدف‌گذاری خوبی در آن انجام شده بود. «بهروز بنیادی» می‌گوید: خانه‌دار کردن اقشار متوسط به پایین جامعه از اهداف این پروژه بود، ولی در برخی نقاط زمانی که این پروژه آغاز شد افرادی به عنوان مدیران شرکت‌های تعاونی وارد عمل شدند که هیچ‌کدام تجربه ساخت‌و‌ساز نداشتند. 

وی تصریح می‎کند: شرکت‌های تعاونی واحدهایی را ساخته‌اند که سهامداران از کیفیت آنها رضایت ندارند و افراد بسیاری حاضر به سکونت در این منازل مسکونی نیستند. نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: با تغییر فضای اقتصادی کشور میزان وامی که مقرر بود برای تکمیل واحدها و آماده‌سازی فضاهای رفاهی تعلق گیرد کفایت نکرد و بسیاری از سهامداران نتوانستند آورده خود را تکمیل کنند. 

بنیادی با اشاره به این‌که در سایت 150 هکتاری مسکن مهر کاشمر بالغ بر 15 هزار نفر سکونت دارند، اظهار می‌کند: اکنون مسکن مهر از نظر فضاهای رفاهی همانند مدرسه، پارک و بلوارهای دسترسی وضعیت مطلوبی ندارد. وی می‌گوید: شهرداری تاکنون در حد توان تلاش کرده است تا خدماتی را به مسکن مهر ارائه دهد اما انتظار می‌رود متولیان یا سهم خود را به شهرداری پرداخت کنند تا زیرساخت‌ها کامل شود و یا خودشان آنها را تکمیل کنند تا شهرداری بتواند خدمات بهتری به مردم ارائه دهد. 

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: مسکن مهر در حاشیه مسیر سیلاب واقع است و این نیز خطراتی جدی را در پی ‌دارد به طوری که در سیل فروردین‌ماه تلاش‌های بسیاری شد تا از وارد شدن آسیب به این واحدها جلوگیری شود. بنیادی می‌‎افزاید: دولت نهم در نظارت بر فعالیت تعاونی‌ها نتوانست موفق باشد چون با به‌کارگیری افراد بی‌تجربه‌ای که تخصصی نداشتند کار خوب پیش نرفت و این موجب بروز نارضایتی‌های ساکنان مسکن مهر شد. 


٢٠ میلیارد تومان برای مسکن مهر در یک سال 

شهردار کاشمر با بیان این‌که در مسکن مهر کاشمر 3 هزار خانوار با 15 هزار نفر جمعیت ساکن هستند، می‌گوید: محیط فعلی مسکن مهر برای سکونت مناسب نیست و مشکلات بسیاری دارد. «جعفر سلیمانی» با اشاره به این‌که مسکن مهر بلوار و معابر مناسبی ندارد و شرکت‌ها نیز به صورت جزیره‌ای فقط مقابل فاز مسکونی خود را آسفالت کرده‌اند در صورتی که آماده‌سازی معابر، بلوارها و حاشیه‌ها نیز با شرکت‌ها بوده است، می‌افزاید: به رغم این‌که آسفالت‌ریزی شده اما شرایط بسیار اسفبار است و از سویی پیمانکار هم فرار کرده و شهرداری مجبور شده‌ بسیاری از مسیرها را آسفالت کند. 

وی بیان می‌کند: با وجود این‌که برآورد مورد نیاز برای تکمیل مسکن مهر انجام شده است و 2 وزیر مربوطه دستور داده‌اند که به صورت برابر با اداره کل راه و شهرسازی در استان انجام شود اما متاسفانه همکاری لازم وجود ندارد. شهردار کاشمر با بیان این‌که در سال 95 بیش از 20 میلیارد تومان برآورد هزینه شده است و استانداری تایید کرد بر اتمام پروژه است، ادامه می‌دهد: می‌شود با تخصیص قیر رایگان تمامی مشکلات را رفع کرد. سلیمانی می‌گوید: طبق قانون، سازمان واگذارنده زمین از محل اراضی موجود می‌تواند زمین مورد نیاز را برای پارک تامین کند و ما نیز چند پارک را طراحی کرده‌ایم اما هزینه ساخت یک هکتار پارک 2 میلیارد تومان می‌شود.  


تاکید بر تکمیل فوری پروژه 

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص وضعیت مسکن مهر کاشمر ‎توضیح می‌دهد: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا با تعامل شهرداری مدیریت مسکن مهر توسط خود شهرداری انجام شود. «محمدرضا اخوان عبداللهیان» تصریح می‎کند: با توجه به تقاضای کمکی که شهرداری کاشمر در خصوص قیر مورد نیاز مسکن مهر داشتند مقرر شد پیگیری لازم صورت گیرد و برای ارائه خدمات بیشتر به مردم این منطقه قیر مورد نیاز نیز تامین شود. 

وی همچنین برای توسعه فضای سبز مسکن مهر 1008 واحدی کاشمر می‌گوید: مقرر شده است به همراه نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی از طرف وزارتخانه مسکن و شهرسازی پیگیری‌های لازم صورت گیرد و برای شهرداری کاشمر یارانه‎ای تخصیص یابد تا در این بخش بتوانند خدمات مطلوبی ارائه دهد. 

مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی ادامه می‎دهد: باید تعاونی‌ها به ساخت و تکمیل پروژه مسکن مهر سرعت بخشند و فضای اعتماد‌سازی را بین مردم و خودشان به وجود آورند، از سویی اگر قرار بوده است اعضا در چارچوب قانون آورده‌ای داشته باشند تعاونی‌ها به این موضوع ورود کنند. 

عبداللهیان خاطرنشان می‎کند: تلاش می‌شود پیشرفت فیزیکی مسکن مهر به حد قابل قبولی برسد تا مردم بتوانند موثرتر از قبل آورده خود را به تعاونی‌ها تکمیل کنند. وی همچنین در خصوص وضعیت برخی از مسکن‌های مهر استان که در مسیر سیلاب قرار گرفته‌اند و به معضلاتی برای مدیران شهرها تبدیل شده‌اند، می‌افزاید: این مکان‌یابی‌ها در گذشته صورت گرفته است و باید دستگاه متولی آنها را بررسی کند. مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی می‌گوید: باید تمهیدات لازم در پروژه‌های مسکن مهر اندیشیده شود و پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید