• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59490
+
-

رئیس دانشکده عمران دانشگاه سمنان:

هدف انتقال آب خزر، تأمین آب صنعت است

همایش «ضرورت انتقال آب دریای خزر به سمنان»، ‌در حالی امروز شنبه در دانشگاه سمنان برگزار می‌شود که تاکنون انتقادات زیادی از سوی متخصصان مختلف آب و محیط‌زیست و گروه‌های اجتماعی نسبت به این طرح وارد شده است اما سازمان محیط‌زیست که در یکی، دو سال اخیر با بسیاری از پروژه‌های بزرگ عمرانی با دامنه اثرات وسیع بر محیط‌زیست موافقت کرده با این طرح هم اعلام موافقت کرده است. این در حالی است که سال گذشته کاوه مدنی، معاون پیشین این سازمان در حوزه آموزش و پژوهش و صاحب‌نظر در امور آب گفته بود: انتقال آب، راه‌حل پایدار برای مشکل کم‌آبی یک منطقه نیست و فقط حوضه مقصد را تشنه‌تر می‌کند. او تأکید کرده بود: در صورت نبود صرفه‌جویی در حوضه مقصد، اجرای طرح‌های انتقال آب اشتباه است.
با این حال، طرح‌های انتقال آب یکی پس ازدیگری برای اجرایی شدن مجوز می‌گیرند؛  ‌از انتقال آب به دریاچه ارومیه گرفته تا خزر به سمنان، ‌آب کارون و ونک به رفسنجان و اصفهان و... . حالا دانشگاه سمنان میزبان همایشی است که به گفته مسعود نصیری، رئیس دانشگاه سمنان، هدف از برگزاری آن فارغ از جریانات سیاسی، صرفا بررسی علمی این طرح است. اما برخی منتقدان می‌گویند عنوان انتخاب شده برای این همایش ضرورت انتقال آب به سمنان را تأکید می‌کند و حضور یکی از شرکت‌های مشاور اجرایی طرح انتقال آب در این همایش، ‌علمی بودن این همایش را زیر سؤال برده و صرفا تأیید این پروژه را دنبال می‌کند. به‌گفته منتقدان، با اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان صدها هکتار جنگل پاک‌تراشی می‌شود.
رئیس دانشکده عمران و دبیر علمی همایش نیز در توجیه این طرح می‌گوید: متأسفانه در تمام طرح‌های قبلی انتقال آب که اجرا شده تمام منافع به جامعه مصرف‌کننده رسیده و خسارت‌ها برای جامعه تامین‌کننده باقی مانده است که در این طرح قطعا این اتفاق نمی‌افتد. مجید قلهکی انتقال آب خزر به سمنان را مشابه برداشت یک سی‌سی آب از یک مخزن 400سی‌سی دانسته و می‌گوید: آسیبی از این ناحیه متوجه خزر نخواهد شد؛ چون رود ولگا به تنهایی 1500برابر این رقمی که ما الان قرار است آب منتقل کنیم، آب شیرین به خزر منتقل می‌کند؛ یعنی چیزی حدود 270میلیارد مترمکعب در سال و خود رودخانه‌های ایران هم هر ساله حدود 16میلیارد مترمکعب آب وارد خزر می‌کنند. بنابراین این رقم اصلا قابل بحث نیست. به‌گفته او، هدف انتقال آب خزر به سمنان نه کشاورزی، بلکه صنعتی است. او می‌افزاید: استان سمنان در افق1425، در بخش آب شرب تقریبا نیاز به 85میلیون مترمکعب آب شرب دارد و در بخش صنعت نیز حدود 370میلیون مترمکعب؛ بنابراین تا آن روز، ما حدود 450میلیون مترمکعب نیاز آبی در بخش شرب و صنعت داریم که از طرح انتقال آب خزر قرار است حدود 200میلیون مترمکعب سالانه تامین شود که 50میلیون در بخش شرب و 150میلیون مترمکعب برای صنعت خواهد بود. بنابراین این عدد تأثیری روی حجم آب دریای خزر نخواهد گذاشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید