• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59485
+
-

عملکرد شبکه پرس‌تی‌وی تا رسیدن به اهداف بین‌المللی این رسانه فاصله دارد

پرسش از پرس

گزارش
پرسش از پرس

فهیمه پناه‌آذر/روزنامه نگار

 12سال پیش در ساختمان 5طبقه‌ای‌ در بــلـوار فـرهـنـگ سعادت‌آباد، شبکه پرس‌تی‌وی تشکیل شد؛ شبکه‌ای که امروزه شبکه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌های دیگر را با نزدیک به 2هزار کارمند اداره می‌کند؛ شبکه‌ای که قرار بود زمانی مانند الجزیره نامش سر زبان‌ها بیفتد.
«پرس‌تی‌وی» در کنار «العالم»، «سحر»، «آی‌فیلم»، «الکوثر» و «هیسپان‌تی‌وی» یکی از شبکه‌های تلویزیونی معاونت برون‌مرزی صدا و سیما و پس از العالم، دومین شبکه خبری ۲۴ ساعته غیرفارسی‌زبان در رسانه ملی است. پرس‌تی‌وی به‌عنوان شبکه انگلیسی زبان 24ساعته توسط محمد سرافراز با هدف شکستن انحصار رسانه‌های غربی و ایجاد یک پل ارتباطی میان کشورها و فرهنگ‌های مختلف، در میانه دهه 80متولد شد و بعد از 4‌ماه فعالیت آزمایشی در سال 86کار خود را آغاز کرد. جای خالی یک شبکه انگلیسی زبان، به‌عنوان تریبون بین‌المللی ایران در میان شبکه‌های دست چندمی چون سحر و جام‌جم احساس می‌شد. حالا 12سال از عمر این شبکه تلویزیونی می‌گذرد و به‌زعم بسیاری از کارشناسان پرس نتوانسته به اهداف اولیه خود دست یابد.
در روزهای اول راه‌اندازی شبکه پرس‌تی‌وی بسیاری از رسانه‌های خارجی این شبکه را چالشی برای بی‌بی‌سی و فاکس‌نیوز و... عنوان کردند؛ شبکه‌ای که با شعار «صدایی برای بی‌صداها» فعالیت خود را آغاز کرد و مدیران وقت این شبکه معتقد بودند که در فضای رسانه‌ای خیلی از دیدگاه‌های مردم منطقه انعکاس نمی‌یابد و پرس‌تی‌وی می‌توانست این نظرات و دیدگاه‌ها را منعکس کند.

تحریم‌ها مانع اصلی موفقیت پرس‌تی‌وی
یک منبع آگاه درباره وضعیت کنونی پرس‌تی‌وی و اینکه این شبکه همچنان موفق است یا خیر، به همشهری می‌گوید: «نمی‌توان به‌طور کامل منکر فعالیت‌های این شبکه شد. شبکه پرس‌تی‌وی به‌خصوص در گذشته موفقیت‌های زیادی داشت و در مواردی چون مسئله یمن، اسرائیل و فلسطین و مسائل مربوط به کشور عراق موفق عمل کرد اما هم‌اکنون مهم‌ترین مانعی که باعث شده فعالیت پرس‌تی‌وی به لحاظ کیفی افت داشته باشد، تحریم است. پرس‌تی‌وی نتوانست به اهداف خودش برسد که بخش عمده آن تحریم‌های صورت گرفته بود؛ چراکه ناگهان این شبکه ایزوله شد و شبکه‌های ماهواره‌ای این شبکه را برداشتند، خیلی از خبرگزاری‌های جهان همکاری نکردند و حتی تصاویر به این شبکه ندادند. همچنین پروانه فعالیت شبکه در بسیاری از کشورها لغو شده است.»

ریزش خبرنگاران خارجی 
وی ادامه می‌دهد: «روزگاری شبکه پرس‌تی‌وی خبرنگاران زیادی را در سرتاسر جهان داشت اما به واسطه تحریم‌ها و بحث‌های مالی و مشکلات ناشی از جابه‌جایی پول و پرداخت حقوق درحال حاضر تعداد کمی از خبرنگاران با پرس‌تی‌وی همکاری می‌کنند.»
با توجه به صحبت‌های گفته شده این شبکه در دوره‌ای به‌صورت روزانه 10تا 15گزارش از خبرنگاران خارجی روی آنتن داشت. پرس‌تی‌وی در کشورهایی چون هند، فلسطین، پاکستان و... 3 خبرنگار خارجی داشت و در ایالت‌های آمریکا نیز حضور خبرنگاران پرس‌تی‌وی قابل تامل بود اما حالا از 70خبرنگار خارجی تنها 10تا 15خبرنگار خارجی فعالیت می‌کنند؛ خبرنگارانی که گفته می‌شود چون رسانه‌ای برای کار کردن نداشتند با پرس‌تی‌وی همکاری می‌کنند. به گفته منبع آگاه در طول این سال‌ها خبرنگاران خارجی که تجربه‌ای نداشته‌اند نیز با پرس‌تی‌وی همکاری کرده‌اند اما بعد از دیده شدن جذب شبکه‌هایی چون الجزیره و... شده‌اند.
منبع آگاه درباره وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اینترنتی که زیرنظر پرس‌تی‌وی است، می‌گوید: «با توجه به اینکه این شبکه علاوه بر شبکه تلویزیونی، یک وب‌سایت و... نیز دارد، هم‌اکنون پرس‌تی‌وی، شبکه آی‌فیلم را هم دارد و این شبکه که شروعش با زبان فارسی و انگلیسی بوده، زبان اردو را هم اضافه کرده است. همچنین شبکه اسپانیایی هم پخش در وب‌سایت دارد و تلویزیون فرانسه و حوثی نیز به‌صورت آزمایشی به پرس‌تی‌وی اضافه شده است. زیر مجموعه پرس‌تی‌وی برخی از شبکه‌ها نیز فعالیت می‌کنند که بیشتر پخش آنها اینترنتی است.»

مخاطبان پرس تی‌وی
وی در پاسخ به این سؤال که این شبکه چگونه آمار تماشاگران خود را دارد، می‌گوید: «با توجه به فعالیت‌های پرس‌تی‌وی این شبکه آماری از بینندگانش ندارد و در نهایت می‌توان استقبال تماشاگران را از حضور افراد در شبکه اجتماعی پرس‌تی‌وی متوجه شد.» هم‌اکنون نزدیک به 2هزار نفر در پرس‌تی‌وی مشغول به‌کار هستند و با توجه به حجم نیرو این شبکه به‌صورت ماهانه نزدیک به 3میلیارد تومان پرداختی دارد که در مقایسه با سال‌های اولیه آغاز به‌کار پرس‌تی‌وی ممکن است افزایش نیرو وجود داشته باشد اما با توجه به تولیدات و فعالیت در کشورهای خارجی نسبت به سال‌های گذشته افت داشته است. نکته دیگر نارضایتی کارکنان پرس‌تی‌وی است که معتقدند در پرداخت‌های کارکنان و حتی حقوق ماهانه نیز نسبت‌ به سال‌های گذشته مشکلاتی وجود دارد.


ساختار و مدیران  پرس‌تی‌وی

در ساختار پرس‌تی‌وی به جز بخش‌های اداری معمول، بخش‌هایی چون دفتر تهران، برنامه‌های زنده، تحریریه خبر یا نیوزروم، گروه هنری، آموزش و پخش عملکرد اصلی شبکه را برعهده دارند. بخش برنامه‌های زنده تولید برنامه‌های تحلیلی شبکه را بر عهده دارد. برنامه‌های مدنظر عبارتند از: corners 4(چهار گوشه)، 
Middle East Today (خاورمیانه امروز)، Fineprint (بررسی تحلیلی اخبار) و منبر (گفت‌وگوی مذهبی). بسیاری دوره مدیریت محمد سرافراز در پرس‌تی‌وی را موفق‌ترین دوره عنوان کردند و با رفتن سرافراز به مدیریت صدا و سیما، محمد اخگری، سکان پرس‌تی‌وی را به‌دست گرفت اما این مدیریت چندان طولانی نبود و از سال 95با آمدن علی عسگری به سازمان، پیمان جبلی، مدیر پرس‌تی‌وی شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید