• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5945
+
-

ابهام‌های شکست در عرضه بلوک سهام ایران خودرو

برنامه فروش بلوک 16درصدی سهام ایران‌خودرو با ابهام‌های زیادی لغو شد و بورس تهران هم هیچ توضیحی درباره لغو این واگذاری ارائه نکرد.

به گزارش همشهری، دیروز قرار بود شرکت سرمایه‌گذاری سمند که خود از زیرمجموعه‌های ایران خودرو به‌حساب می‌آید، به همراه شرکت نگار نصر سهم بلوک 15.85درصدی ایران خودرو را در بورس عرضه کنند.

شنیده می‌شد بلوک سهام ایران خودرو که ارزش آن 1000میلیارد تومان برآورد شده بود چند خریدار ثابت‌قدم دارد اما دیروز مشخص شد که اولا از چند خریدار خبری نبوده و دوم اینکه فقط یک خریدار وجود داشته است که آن هم به طرز مشکوکی هویت و ساختار شرکتی درستی ندارد، در نتیجه تحت‌تأثیر همین رویداد واگذاری سهام ایران خودرو منتفی شد.

از قرار معلوم شرکتی که قصد داشته سهام ایران خودرو را بخرد، به‌تازگی در امارات ثبت شده و هنوز صورت‌های مالی دقیقی هم ندارد با این حال این شرکت قصد داشته از طریق خرید سهام ایران خودرو وارد صنعت خودرو‌سازی‌ ایران شود. برخی شایعه‌ها حاکی از آن است که این خریدار هویت کره‌ای داشته اما مشخص نیست که چرا باید یک سرمایه‌گذار کره‌ای شرکتی را در امارات متحده عربی ثبت کند درحالی‌که رابطه سیاسی و تجاری ایران و کره‌جنوبی هم در سطح مطلوبی است.

به هر ترتیب گویا علت تأییدنشدن صلاحیت این شرکت توسط نهاد ناظر، ناشی از تازه تاسیس‌بودن شرکت و نبود صورت‌های مالی چندساله و در نتیجه، ایجاد ابهام در چند و چون خریدار بلوک است. بر همین اساس، سازمان بورس تصمیم گرفت به‌درستی صلاحیت این خریدار را که گفته می‌شود خارجی است تأیید نکند. در عین حال برخی خبر‌های تأییدنشده دیگر هم حاکی از آن است که سرمایه‌گذارانی از داخل ایران این شرکت را در امارات تاسیس کرده و قصد داشته‌اند سهام ایران خودرو را بخرند.

قبلا هم گفته می‌شد یک شرکت ایرانی که برخی مدیران ایران خودرو در آن سهم داشته‌اند می‌خواهند سهام این شرکت را بخرند، اما بعد از اینکه روزنامه همشهری این اطلاعات را منتشر کرد، برنامه واگذاری بلوک سهام ایران‌خودرو لغو و به دیروز موکول شد اما این بار گویا خریداران از روش‌های دیگری وارد عمل شده‌اند که به بازار نشانی غلط بدهند.

 

دلایل لغو از زبان یک مدیر بورس

علی صحرایی، معاون بورس تهران درباره دلیل لغو این معامله گفت: این عرضه به‌دلیل اینکه خریدار ضوابط مربوط به خریداران بلوک‌های عمده را احراز نکرده است، انجام نشد. این ضوابط مصوبه شورای‌عالی بورس است که شرایط خریداران بلوک‌های عمده را تعیین کرده است.

 معاون بورس با بیان اینکه مسئله احراز نشدن ضوابط از سوی خریدار مشخص شده است، توضیح داد: این روال کار است و مقررات دارد و امکان زودتر مشخص‌شدن آن نبود. صحرایی با اشاره به اینکه مشخص نیست این عرضه چه زمانی انجام شود، گفت: روال این است که فروشنده باید آگهی کند و خریدار تقاضا دهد و طبق ضوابط بررسی شود و اگر رد شود، معامله لغو می‌شود.

این موضوع بستگی به‌نظر فروشنده دارد که دوباره آگهی کند و خریداران جدید پیدا شوند. او اعلام کرد که متقاضی خرید قبلی به‌طور کلی کنار گذاشته شد اما از بیان نام این خریدار خودداری کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید