• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59421
+
-

روایت یکجانبه

آمریکا بدون آنکه جامعه جهانی را اقناع کند، ایران را مسئول حملات دریای عمان معرفی می‌کند

گزارش
روایت یکجانبه



 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، دیروز ادعاهای مایک پمپئو، وزیر امور خارجه را تکرار کرد و در حالی ایران را به حمله به 2 نفتکش در دریای عمان متهم کرد که جامعه جهانی هنوز این اتهام‌زنی را قبول نکرده است.
ترامپ، دیروز در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز مدعی شد که براساس تصاویری که ارتش آمریکا منتشر کرده، ایران به 2 نفتکش ژاپنی و نروژی حمله کرده است. ارتش آمریکا، بعد از ادعای پمپئو درباره حمله ایران به این نفتکش‌ها، فیلمی را با این توضیح منتشر کرد که یک قایق متعلق به ایران‌، در حال جداسازی یک مین دریایی از یک نفتکش است. ارتش آمریکا، در حالی اصابت مین را در تانکر ژاپنی مطرح کرده که رئیس شرکت مالک این تانکر،‌این ادعا را رد کرده و گفته است خدمه تانکر، برخورد 2 شیءپرنده به تانکر را گزارش کرده‌اند. بر این اساس،‌احتمال می‌رود این تانکر با 2 پهپاد مورد اصابت قرار گرفته باشد. آمریکا، در حالی بر دست‌داشتن ایران در این حملات تأکید دارد که وزارت امور خارجه ایران، این حملات را محکوم کرده و آنها را مشکوک خوانده است. ترامپ در گفت‌وگو با فاکس نیوز مدعی شده است که هدف دولتش از اعمال سیاست فشار حداکثری بر ایران، بازگرداندن ایران به میز مذاکره است؛ «ما می‌خواهیم که آنها، ‌هر موقع که خودشان آماده هستند به میز مذاکره بازگردند. ما هیچ عجله‌ای نداریم.» این بخش از صحبت‌های ترامپ، عملا تکرار موضع‌گیری او در توییتی است که یک روز قبل از آن و در واکنش به سفر آبه شینزو به تهران منتشر کرده بود. ترامپ در توییتر ضمن تشکر از نخست‌وزیر ژاپن برای سفر به ایران نوشته بود: «شخصا فکر می‌کنم خیلی زود است که درباره توافق فکر کنیم. آنها هنوز (برای توافق) ‌آماده نیستند، ما هم آماده نیستیم.»

تکرار ادعای پمپئو
صحبت‌های ترامپ، در ادامه اتهام‌زنی‌های مایک پمپئو به شمار می‌رود. پمپئو پنجشنبه بعد از انتشار خبرهای مربوط به حمله به 2 نفتکش در دریای عمان، بدون ارائه هیچ مدرک و سندی، ‌ایران را متهم کرد که این حملات را انجام داده است. اتهام‌زنی پمپئو چنان بی‌اساس بود که حتی شبکه رادیوی ملی آمریکا هم، به غیرمستند بودن آن اشاره کرد. علاوه بر این، بسیاری از فعالان سیاسی و رسانه‌ای در توییتر، با همین رویکرد از اتهام‌زنی‌های بدون سند پمپئو انتقاد کرده و خواستار تحقیقات بین‌المللی در این‌باره شده‌اند. پمپئو در حالی بلافاصله بعد از حمله به این 2 نفتکش، ایران را متهم کرد که پیش‌تر هم در جریان حمله به 4 نفتکش در بندر فجیره، انگشت اتهام به سوی ایران نشانه رفته بود اما تحقیقات انجام شده در این رابطه، نتوانست این ادعا را ثابت کند. در آن مورد، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا ایران را به دخالت در حملات فجیره متهم کرده بود.

تنش‌زدایی نظامیان
رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه آمریکا در حالی به‌دست داشتن ایران در حمله به 2 نفتکش ژاپنی و نروژی در دریای عمان اصرار دارند که فرماندهی نظامی آمریکا در منطقه، با احتیاط در این‌باره موضع‌گیری کرده و صراحتا درباره افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا هشدار داده است. سنتکام (فرماندهی مرکزی نظامی آمریکا) در بیانیه‌ای که درباره این حملات منتشر کرده، هیچ اشاره‌ای به نقش ایران در این‌باره نکرده و در پایان هشدار داده که یک تقابل جدید در منطقه، به نفع هیچ‌کس نیست. در بیانیه سنتکام آمده است: «ما هیچ علاقه‌ای به درگیر شدن در یک درگیری جدید در خاورمیانه نداریم. ما از منافع خودمان دفاع خواهیم کرد اما جنگ با ایران نه بخشی از منافع استراتژیک ما و نه بخشی از منافع جامعه جهانی است.»

همراهی انگلیس، مخالفت آلمان
ادعای صریح آمریکا درباره نقش داشتن ایران در این حملات، حامیان چندانی هم در دنیا ندارد و عموما با دیده احتیاط نگریسته می‌شود. نخستین کشوری که از موضع آمریکا در این‌باره حمایت کرد، بریتانیا بود؛ جرمی هانت، وزیر خارجه این کشور بعد از صحبت‌های پمپئو، اعلام کرد که موضع اولیه کشورش، همراهی با متحد آن یعنی آمریکاست. وزیر خارجه آلمان اما ادعای آمریکا را برای اثبات اتهام علیه ایران ناکافی دانست. با این حال، چین از همه طرف‌ها خواست که از خود خویشتنداری نشان بدهند. اتحادیه اروپا هم دیروز اعلام کرد که در حال جمع‌آوری اطلاعات در این‌باره است و خواستار خویشتنداری حداکثری تمامی طرف‌ها شد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه روسیه هم خواستار توقف اتهام‌زنی‌ها شد و درباره استفاده از این رویداد برای وارد کردن فشار بیشتر به ایران هشدار داد.




بن رودز
دستیار سابق باراک اوباما

شرایط فعلی، چیزی است که نیاز به یک تحقیقات بین‌المللی دارد تا مشخص شود دقیقا چه اتفاقی افتاده است. ممکن است تنش‌ها به‌شدت زیاد شود.






علی واعظ
مدیر بخش ایران در گروه بین‌المللی بحران

به‌نظر می‌آید طرف‌هایی که بیشترین سود را از بازگشت ایران و آمریکا به مسیر برخورد و خنثی‌شدن تلاش‌های آبه می‌برند متحدان منطقه‌ای آمریکا و همکاران جان بولتون هستند .





ایلان گلدنبرگ
کارشناس مسائل بین‌الملل

تنش‌ها به‌شدت افزایش یافته‌اند اما من فکر نمی‌کنم که در آستانه جنگ باشیم .





عباس کاظم
مدیر بخش عراق در شورای آتلانتیک

برخی چنان مشتاق جنگ بین ایران و آمریکا هستند که حاضرند به هر دو طرف پول بدهند تا با هم مبارزه کنند. اما آنها نمی‌دانند که قرار نیست بلیت مسابقه بوکس بخرند. در این مبارزه، همه در وسط رینگ هستند. هیچ‌کس تماشاگر نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید