• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59266
+
-

دستیابی محققان محلاتی به فرایند تکثیر گیاهان زینتی

رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: محققان این پژوهشکده ملی برای نخستین بار به فرایند تکثیر گیاهان زینتی آبزی به روش کشت‌بافت دست یافتند.

«محمد رضا شفیعی» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: 4 پروتکل تکثیر گیاهان زینتی آبزی توسط محققان محلاتی به دست آمده و تجاری‌سازی همزمان آن نیز توسط پژوهشکده در کشور شروع شده است.

وی اظهار کرد: نتایج این دستاورد در اختیار بخش خصوصی برای تأمین نیاز داخلی و صادرات قرار گرفته است.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاه زینتی ادامه داد: با تولید این گیاهان زینتی آبزی بسیاری از گونه‌ها را می‌توان به عنوان گیاهان آبزی آکواریومی کشت داد و در اختیار بخش خصوصی صادر‌کننده قرار داد و در این زمینه گام بعدی پژوهشکده شروع برنامه‌های به‌نژادی گیاهان زینتی آبزی و معرفی گونه‌های جدید است.

شفیعی گفت: این صنعت درآمدزایی و ارزش افزوده مطلوبی دارد و با امکانات محدود می‌توان تولید ثروت کرد که با توجه به صادرات بیش از ۹۰ درصد ماهی‌های زینتی از محلات درخواست صادرات گیاهان زینتی آبزی نیز بالاست.

پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش‌های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط‌های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 75 راه‌اندازی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید