• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59265
+
-

تصفیه‌خانه ازنا شهریورماه افتتاح می‌شود

مسئولان می‌گویند این تصفیه‌خانه سالانه ۶ میلیون متر مکعب تولید آب خواهد داشت

پیگیری
تصفیه‌خانه ازنا شهریورماه افتتاح می‌شود

فاطمه حافظی|ازنا- خبرنگار


نبود تصفیه‌خانه یکی از معضلاتی است که به شیوه‌های مختلف سلامت شهروندان را تهدید می‌کند. از سوی دیگر، رها شدن فاضلاب در رودخانه‌ها و منابع آب، خاک، محیط ‌زیست و محصولات کشاورزی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این مساله به تهدیدی برای سلامت شهروندان تبدیل می‌شود.

در کل لرستان، تنها 2 تصفیه‌خانه در شهرستان‌های خرم‌آباد و پلدختر فعالند و تصفیه‌خانه الیگودرز نیز کامل فعال نیست و تنها بخشی از آن فعالیت می‌کند. بقیه شهرستان‌های استان هم یا تصفیه‌خانه ندارند یا در گیر و دار و بلاتکلیفی برای به سرانجام رساندن ساخت آن هستند.احداث تصفیه‌خانه در شهرستان ازنا یکی از مصوبات سفر اول دولت نهم به استان بود که متاسفانه در همان زمان نیز بلافاصله کار اجرایی آن آغاز نشد. به دلیل وجود مشکلات زیاد و تلاش برای رفع آنها، بالاخره بعد از 4 سال عملیات اجرایی آن قوت گرفت و آغاز شد.

مشکلات این طرح به آن زمان ختم نشد و باز هم حین اجرا مشکلاتی به وجود آمد تا این‌که بالاخره اکنون قرار شده است که در هفته دولت سال جاری (شهریورماه) یعنی دقیقا 12 سال بعد از سفر اول دولت نهم به استان افتتاح شود و به داد مردم ازنا برسد.


تبعات نبود تصفیه‌خانه در شهرهای استان

یک کارشناس محیط‌ زیست می‌گوید: یکی از چالش‌ها و مشکلاتی که در حوزه محیط‌ زیست وجود دارد، نبود تصفیه‌خانه است؛ موضوعی که با سلامت شهروندان و همچنین سایر گونه‌های میحط زیست ارتباط مستقیم دارد.«فرشاد امرایی» می‌افزاید: لرستان در زمره استان‌هایی است که از وسط شهرهای آن رودخانه عبور می‌کند و همین امر باعث می‌شود مشکلات مربوط به نبود تصفیه‌خانه در این استان نسبت به سایر استان‌ها چندین برابر باشد.

وی ادامه می‌دهد: بخشی از پساب فاضلاب شهری وارد اراضی کشاورزی می‌شود که علاوه بر سلامت کارگرانی که در این اراضی به کار مشغولند، سلامت سایر شهروندان را هم به عنوان مصرف‌کنندگان محصولات آنها تهدید می‌کند.امرایی اظهار می‌کند: وجود این شرایط به شیوع بیماری‌های واگیردار منجر می‌شود.


طرح اقتصاد مقاومتی ازنا 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این مورد می‌گوید: یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی که در لرستان کلید خورد، تصفیه‌خانه ازنا بود که متاسفانه به دلیل نبود اعتبار یا عدم تخصیص کامل آن طی سال‌ها، در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسید.«رضا میرزایی» می‌افزاید: در حال حاضر آب شرب ازنا از طریق چند چاه عمیق و خط انتقال کمندان تامین می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: با پیگیری‌های مستمر در سطح وزارتخانه، اعتبار لازم برای اتمام این طرح تخصیص پیدا کرده است و درصدد هستیم به زودی آن را افتتاح و بهره‌برداری
 کنیم.


تولید 6 میلیون مترمکعبی تصفیه‌خانه

نماینده دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در این زمینه به همشهری می‌گوید: تصفیه‌خانه آب شرب ازنا از مطالبات مردم این شهرستان است و باید با تزریق اعتبارات و اهتمام ویژه دولت پروژه آن تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.«مجید کیان‌پور» می‌افزاید: این طرح از مصوبات سفر اول دولت نهم به لرستان بود و کلنگ احداث آن با هدف انتقال آب تصفیه‌شده با کیفیت استاندارد و به منظور تامین آب آشامیدنی در سال ۸۶ به زمین زده و عملیات اجرایی آن سال 90 آغاز شد.وی ادامه می‌دهد: قرار است این تصفیه‌خانه سالانه ۶ میلیون متر مکعب آب سالم تولید کند. 


پروژه‌ای که مشمول مرور زمان شد

کیان‌پور بیان می‌کند: تصفیه‌خانه ازنا طی سال‌های گذشته جزو طرح‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی بود و به همین دلیل تصور می‌شد زودتر از اینها به اتمام و بهره‌برداری
 برسد.وی می‌افزاید: اما متاسفانه طی این سال‌ها، به دلیل مشکلات زیاد از جمله نبود اعتبار یا عدم تحقق کامل آن در موعد مقرر نتوانست به بهره‌برداری برسد. اکنون، با گذشت 12 سال از شروع عملیات اجرایی پروژه، ممکن است تاسیساتی که در آن به کار رفته، مستهلک و غیرقابل استفاده شد.

نماینده دورود و ازنا بیان می‌کند: به همین دلیل پیگیری‌ها در سطح وزارتخانه شدت و سرعت بیشتری پیدا کرد تا این‌که بالاخره بودجه لازم برای اتمام این طرح به آن تزریق شد.کیان‌پور می‌افزاید: البته یکی از موضوعات این است که طی این سال‌ها اعتباری هم که به این پروژه تزریق شده به صورت کامل برای پروژه هزینه نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید