• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59230
+
-

نیروگاه‌های خورشیدی؛ ظرفیتی برای اشتغال

اخبار استان
نیروگاه‌های خورشیدی؛ ظرفیتی برای اشتغال

استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی برای تامین برق با توجه به فرصت‌های اشتغال زیادی که ایجاد می‌کند ظرفیتی مطلوب برای درآمدزایی است. کارشناسان حوزه برق و انرژی می‌گویند: سازگاری با طبیعت، نداشتن آلودگی‌های‌ زیست محیطی، استهلاک کم، عمر زیاد و رایگان و در دسترس بودن از جمله مزایای سرمایه‌گذاری تولید برق با نیروگاه‌های خورشیدی است.

به گزارش ایرنا، نیروگاه برق خورشیدی همان‌طور که از نامش پیدا است، انرژی خورشید را به انرژی برق تبدیل می‌کند. به گفته کارشناسان، در بخش عمده‌ای از مناطق ایران سالیانه ۳۰۰ روز آفتابی وجود دارد که این امر شرایط را برای تولید برق با نیروگاه‌های خورشیدی فراهم کرده است.

 این صاحب‌نظران معتقدند که این صنعت پاک جایگزین قابل‌اطمینانی برای سوخت‌های فسیلی و گره‌گشای بسیاری از چالش‌های منابع حیاتی و زیست‌محیطی در آینده خواهد بود. 

در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور ساخت ۲۶ هزار مگاوات نیروگاه جدید برنامه‌ریزی شده است که ۱۶ هزار مگاوات آن با تبدیل نیروگاه‌های گازی موجود به سیکل ترکیبی، 3هزار مگاوات آن با ساخت نیروگاه‌های تولید پراکنده، و 5 هزار مگاوات دیگر آن با ساخت نیروگاه‌های تجدید‌پذیر بادی (خورشیدی) تأمین
 می‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: این استان با توجه به اقلیم، شرایط طبیعی لازم برای سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های خورشیدی را دارد. 

«داوود راهزادی» با اشاره به این‌که دولت وزارت نیرو را مکلف کرده است که بخشی از انرژی مورد نیاز کشور را از طریق انرژی خورشیدی تأمین کند اظهار کرد: آماده حمایت از سرمایه‌گذاران مشتاق در این حوزه هستیم. 

وی ابراز کرد: برق زیرساخت همه فعالیت‌های تولیدی است. به همین دلیل، تأمین انرژی برق افزون بر تولید و اشتغال به رونق تولید در دیگر بخش‌ها کمک می‌کند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری در دست ساخت بودن طرح‌های بزرگ کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد و نیاز به تولید برق تصریح کرد: توجه به تولید برق با انرژی خورشیدی ضروری است. 

راهزادی گفت: پارسال برای نخستین بار ۲۳۰ هزار کیلووات ساعت انرژی از نیروگاه‌های خورشیدی با مشارکت بخش خصوصی در استان تولید شد.وی افزود: هم‌اکنون ۱۶ نیروگاه خورشیدی در مناطق مختلف استان فعالیت دارد. 

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از مجموع ۱۶ نیروگاه خورشیدی این استان ۱۰ نیروگاه در یاسوج، 4نیروگاه در لیکک و ۲ نیروگاه هم در شهرستان گچساران مستقر هستند. 
راهزادی عنوان کرد: ظرفیت تولید این نیروگاه‌ها ۲۳۸ کیلووات است و تمامی این نیروگاه‌ها توسط بخش خصوصی احداث و راه‌اندازی شده است. وی یادآور شد: یک میلیارد و ۸۸۰میلیون ریال به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیروگاه‌های خورشیدی در استان پرداخت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید