• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 25 خرداد 1398
کد مطلب : 59192
+
-

ساخت‌وساز شهری در تربت جام روی دور تند

مدیریت شهری ٣٠٠ میلیارد ریال از هزینه شهرداری را به سرمایه تبدیل کرد

شهری
ساخت‌وساز شهری در تربت جام روی دور تند

فرزاد رشتی | خراسان رضوی ـ خبرنگار:


یکی از دغدغه‌های مردم شهرها حوزه مدیریت شهری است که نیازمند توجه و تلاش مدیران و تصمیم‌گیران این حوزه است تا شهروندان با آرامش خاطر در محیطی زیبا و دلنشین از امکانات شهری استفاده کنند. شهرداری و شورای اسلامی شهر تربت جام روند عمران شهری را در این شهر سرعت داده‌اند و پروژه‌های مهمی را برای تبدیل تربت جام به شهری زیبا به سرانجام رسانده‌اند. 


حق‌ مطالبه‌گری برای شهروندان

رئیس کمیسیون توسعه، عمران، خدمات شهری و فضای سبز و سخنگوی شورای اسلامی شهر تربت‌ جام به همشهری می‌گوید: مردم باید به‌صورت شفاف از نحوه عملکرد شورای شهر مطلع باشند، چون مردم به آنها رأی اعتماد داده‌اند و اکنون حق مطالبه‌گری و اظهارنظر دارند و می‌توانند عملکرد این تشکل مردمی را پیگیری کنند. 

«احمد شرفخانی» بیان می‌کند: در این مدت کارهای بزرگی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی، عمرانی، خدماتی و فضای سبز شهری صورت گرفته است. در حوزه فرهنگی، نصب تندیس شهدا در شهر، مشارکت در برگزاری یادواره‌های بزرگ مردمی همچون کربلای ۴ و ۵، خدمت‌رسانی به کاروان‌های زیارتی امام رضا (ع)، مشارکت و کمک به موکب اربعین حسینی شهرستان تربت ‌جام مستقر در کشور عراق، مسابقه بزرگ گام دوم انقلاب، تقدیر از برگزیدگان و نخبگان کنکور سراسری سال ۱۳۹۷، برنامه‌ریزی برگزاری کنگره نکوداشت نماینده و معلم شهید علی‌اکبر دهقان در ۵ تیرماه از آن جمله است. 

به گفته او، تهیه و تنظیم کتاب جامعه‌شناسی برای اولین بار با مشارکت ده‌ها نویسنده، برگزاری مراسم جزءخوانی قرآن کریم ویژه ماه مبارک رمضان با همکاری مصلای الغدیر، برپایی جشن‌های تابستانه در بوستان‌های فرهنگ و هنر و پارک گل‌ها، فضاسازی شهر در مناسبت‌های ملی و مذهبی، راه‌اندازی خانه فرهنگ در خیابان المهدی (عج)، برپایی نمایشگاه و مسابقه عکس به مناسبت‌های مختلف، مشارکت در برگزاری مسابقات و جشنواره‌های فرهنگی و هنری شهرستان، برگزاری جشن‌های دینی، برگزاری برنامه‌های بانشاط در بوستان‌های شهر، برپایی ایستگاه کودک تا پایان تابستان 98، نصب پرچم بزرگ جمهوری اسلامی ایران در ورودی شهر، برگزاری جشن‌ها و بازی‌های آیینی و استفاده از گروه‌های هنری مختلف در برگزاری جشن بزرگ وحدت از دیگر برنامه‌ها و اقدامات است. 

سخنگوی شورای اسلامی شهر تربت ‌جام با بیان این‌که احیا و تکمیل بوستان‌ها یکی از اولویت‌های این دوره از شورا بوده است، می‌افزاید: در این مدت 2 پارک بزرگ وحدت و فرهنگ و هنر به‌صورت زیبا و کاربردی ساخته شد. پارک وحدت در انتهای خیابان میرقوام‌الدین با 3 نوع کاربری طراحی ‌شده است. کاربری‌های این پارک عبارت است از ساماندهی جمعه‌بازار، استفاده جوانان و خانواده‌ها در اوقات فراغت و نیز اسکان ۱۵۰۰ خانواده در مواقع اضطراری. 

احداث بوستان فرهنگ و هنر در ورودی شهر از دیگر اقدامات است که به‌عنوان پیشانی شهر با نام فرهنگ و هنر معرفی شد. در تابستان گذشته هر هفته جشن‌های جذاب تابستانه در این بوستان برگزار شد و خانواده‌ها چنان استقبال گرمی داشتند که تاکنون سابقه نداشته است. 

شرفخانی مشکل شیب‌بندی خیابان‌ها و کنترل آب‌های سطحی را از بزرگ‌ترین مشکلات این شهر اعلام می‌کند و می‌گوید: همیشه در این شهر با جاری شدن نزولات آسمانی، آبگرفتگی و آب‌افتادگی در واحدهای مسکونی اتفاق می‌افتد. در این زمینه از روز اول شروع به کار شورا، کلیه مناطق حادثه‌خیز و مشکل‌دار شهر شناسایی شد و با اولویت‌بندی نقاط پرخطر، پروژه‌های کنترل آب‌های سطحی آغاز به کار کرد و همچنان این پروژه‌ها یکی پس از دیگری در حال اجرا شدن است. با ساخت کانال‌های عرضی و طولی ابتدای خیابان اقبال لاهوری، بهسازی پیاده‌رو خیابان المهدی و خیابان شهید بهشتی، ساخت کانال عرضی خیابان‌های ابوذر، شهید غلام‌زاده و هفت‌تیر مشکل چندین ساله آبگرفتگی این معابر حل ‌شده است. 

مشکل آبگرفتگی خیابان اقبال لاهوری و میدان قدس کمتر از ۱۸ ساعت با بلوک‌های بزرگی که با رایزنی جناب مهندس حسینی شهردار تربت‌جام از استان گلستان خریداری شد، حل شده است. وی با اشاره به این‌که پروژه دروازه زیارت سالیان سال بلاتکلیف بوده است، توضیح می‌دهد: در دوره پنجم شورای اسلامی شهر، بدهی‌های قبلی دروازه زیارت تسویه شده است. اکنون پروژه آغاز شده و پل ارتباطی بین 2 بوستان شورا و مشاهیر و همچنین یک مجموعه دیدنی است که در آن رستوران سنتی و کافی‌شاپ نیز تعبیه شده است. به زودی از این پروژه رونمایی می‌شود. 

عضو شورای اسلامی شهر تربت‌ جام حل مشکل راه دسترسی به مسکن مهر را از برنامه‌های اولویت‌دار شورا معرفی می‌کند و می‌افزاید: امسال با بازگشایی بلوار خاتم‌الشعرا عبدالرحمن جامی، ۱۵۰۰ خانواده به مسکن مهر دسترسی راحت‌تری خواهند داشت. 


آغاز ساخت پارک مشاهیر 

شرفخانی از طراحی و آغاز پروژه پارک مشاهیر از میدان نماز که در ورودی شهر واقع ‌شده است تا دروازه زیارت خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: تندیس همه علما و سرداران شهید منطقه جام در پارک مشاهیر نصب می‌شود و با ساخت آب‌نماها و سالن آمفی‌تئاتر روباز در این پارک چشم‌انداز زیبایی را در آینده شاهد خواهیم بود. 

ساخت مسیر تندرستی در حاشیه بلوار خلیج ‌فارس باعث استقبال گسترده شهروندان شده و این امکان را فراهم آورده است که آنان در ساعات پایانی روز پیاده‌روی کنند. اخیراً نیمکت‌های استراحت نیز در این مسیر نصب‌ شده است. همچنین در خیابان استقلال (منطقه مستضعفین) کانالی بود که از سالیان دور باعث گله‌مندی ساکنان شده بود که با یک اقدام جهادی شهرداری در مدت 20 روز توسط پیمانکار پوشیده و مشکل 40 ساله آن منطقه حل شد. 


300 میلیارد ریال به نفع شهرداری 

شهردار تربت جام هم از مهم‌ترین اقداماتش می‌گوید، از پرونده‌ای که ورود صحیح به آن باری ٣٠٠ میلیارد ریالی را از دوش شهرداری برداشت. به گفته «سیدعلی حسینی»، در این پرونده فردی مدعی بود که شهرداری تربت‌ جام 120 هزار مترمربع از زمین‌هایش را تصرف کرده است و در این زمینه دادخواستی به دستگاه قضایی داده بود. پس از تعیین وقت رسیدگی، به طرفین توصیه‌ شد به ‌جای مسیر قضایی از مسیرهای توافقی به راه‌حل برسند. طرفین پس از بررسی‌ها به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای رسیده بودند که در آن شهرداری ملزم به پرداخت ٣٠٠ میلیارد ریال به‌ طرف دیگر شده بود. برای محکم‌کاری در این پرونده، این تفاهم‌نامه را در دستگاه قضایی به ‌صورت «گزارش اصلاحی» هم تنظیم کرده بودند. 

او اظهار می‌کند: در ابتدای کار با بررسی این پرونده متوجه شدیم حتی برخی از تعهدات طرف مقابل در گزارش اصلاحی نیامده است در حالی ‌که گزارش اصلاحی باید مطابق تفاهم‌نامه باشد. همچنین قیمت کارشناسی زمین‌ها هم بالا گفته‌ شده بود. با مشورت‌های حقوقی گرفته‌شده و اقداماتی که انجام دادیم توانستیم گزارش اصلاحی را باطل کنیم که یکی از نادرترین اقدامات قضایی بود. 

شهردار تربت جام در تشریح دیگر پرونده حقوقی شهرداری می‌افزاید: همچنین در پرونده‌ای دیگر شهرداری محکوم ‌شده بود تا ساختمانی جدید برای فرمانداری شهرستان بسازد. شروع این پرونده به سال 91 مربوط می‌شود که فرماندار وقت درخواست تخریب منبع آبی را می‌دهد که مقابل فرمانداری وجود داشت، اما مردم به دلیل آن‌که این منبع آب قدیمی بوده و با آن خاطراتی داشته‌اند با تجمع در مقابل فرمانداری مانع این کار می‌شوند. شورای شهر با توجه به این‌که زمین ساختمان فعلی فرمانداری متعلق به شهرداری است به این مساله وارد می‌شود و مقرر می‌کند شهرداری ساختمانی را که در حال ساخت داشته تکمیل کند و به فرمانداری تحویل دهد و ساختمان فعلی فرمانداری به شهرداری تحویل داده شود. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید