• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5908
+
-

توسعه حمل‌ونقل عمومی تنها راه نجات تهران

واکنش عضو شورای شهر به پرداخت پول به مردم بابت استفاده نکردن از خودروی شخصی

مقامات شهرداری چین در اقدامی عجیب تصمیم گرفته‌اند به افرادی که خودروی شخصی خود را در پارکینگ می‌گذارند، پول پرداخت کنند تا آنها تشویق به استفاده از حمل‌ونقل عمومی شوند.

اینطور که فارس به نقل از رسانه‌های چین اعلام کرده این اقدام به‌دلیل کاهش تراکم ترافیک و آلودگی هوا صورت گرفته بنابراین اشخاصی که خودروهایشان را از پارکینگ خانه خارج نکنند، دولت به ازای هر روز مبلغی به آنها می‌پردازد.

این موضوع را با مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در میان گذاشته و پرسیدیم که آیا شورای شهر تهران هم غیر از راه‌های تنبیهی و سلبی و اجبار مردم به استفاده نکردن از وسایل نقلیه شخصی، طرحی تشویقی مشابه آنچه در کشور چین به اجرا درآمده را در دستور کار دارد؟ او از یک راه‌حل ساده برای مدیریت ترافیک و تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی سخن گفت که در همه کشورهای توسعه یافته نیز به اثبات رسیده است.

به گفته فراهانی، در این کشورها سرانه استفاده از خودروی شخصی غالبا بالاتر از ایران است. او به‌عنوان مثال از شهر استانبول نام برد که سرانه استفاده از خودرو در آن 1.6برابر تهران است یعنی 60درصد بالاتر! اما جالب اینجاست که مردم از حمل‌ونقل عمومی به جای خودروی شخصی استفاده می‌کنند. فراهانی درتوضیح این مسئله گفت: «وسیله نقلیه عمومی اعم از مترو، اتوبوس، ال آر تی و تراموا در فاصله 500متری محل کار و سکونت هر شهروند استانبولی قرار دارد و مردم خیلی راحت و بدون ازدحام یا تحت فشار بودن از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند، بنابراین راهی جز توسعه حمل‌ونقل عمومی و ایجاد هزینه بالا برای سفر با خودروی شخصی نیست.

ساکنان استانبول بایستی پول کلان بابت پارک حاشیه‌ای یا برای استفاده از بزرگراه‌ها و پل‌ها بدهند ضمن اینکه قیمت بنزین لیتری 3 تا 4دلار است یعنی هر لیتر بنزین 10 تا 20هزار تومان برای آنها تمام می‌شود. در چنین شرایطی عقل حکم می‌کند که جز در سفرهای برون‌شهری و یا موارد اضطراری از وسیله نقلیه شخصی استفاده نکنند.»

از نظر این عضو شورای شهر تهران در شرایطی که حمل‌ونقل عمومی ما توسعه نیافته و هزینه کافی برای ساخت مترو و توسعه اتوبوس صورت نگرفته و در کنار آن استفاده از وسیله نقلیه شخصی هم ارزان تمام می‌شود نتیجه همین می‌شود که 90درصد خودروهای سطح شهر تک‌سرنشین شوند؛ اتفاقی که درهیچ کجای دنیا سابقه ندارد.

تشویق به گفته فراهانی یعنی اینکه وسیله نقلیه عمومی به‌صورت گسترده و ارزان در اختیار مردم باشد و تا زمانی که توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی به اندازه کافی صورت نگرفته باید از وضع عوارض جدید نظیر عوارض تردد در بزرگراه‌ها، پل‌ها یا تونل‌های شهری برای خودروهای شخصی خودداری کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید