• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 12 بهمن 1396
کد مطلب : 5903
+
-

نجفی: شهرداری هرچه در قدرتش بود، انجام داد

گفت‌وگو با شهردار تهران در بازدید سرزده از روند پاکسازی برف در مناطق مختلف تهران

گزارش
نجفی: شهرداری هرچه در قدرتش بود، انجام داد

   عباس ثابتی راد| خبرنگار:  شهردار تهران روز گذشته در بازدیدی سرزده به مناطق مختلف تهران رفت و بر روند پاکسازی شهر از برف سنگین ابتدای هفته نظارت کرد.

محمدعلی نجفی که روزهای پرکاری را پشت سر می‌گذارد، در جمع خبرنگارهایی که او را در این بازدید همراهی می‌کردند، درباره فعالیت‌های چند روز اخیر شهرداری تهران حرف زد. او به خبرنگار همشهری گفت: «درباره برف سنگینی که در تهران بارید از چند جهت شرایط استثنایی وجود داشت.

نکته اول اینکه کمتر سابقه داشت تمام 22منطقه تهران با این شدت درگیر برف باشد. اغلب بعضی مناطق شمال، شمال غربی و غربی تهران به‌شدت درگیر برف می‌شدند و بارش برف در مناطق جنوبی و جنوب شرقی کمتر بود. این بار اما بارش برف در منطقه 20و شهرری بسیار زیاد بود و حتی بیشتر از منطقه یک در این منطقه جنوبی شهر بارش داشتیم. مسئله دوم سرمای بعد از برف بود که کار پاکسازی معابر را دشوار کرد.

معمولا روزهای بعد از بارش برف هوا گرم‌تر می‌شد و این اتفاق به برف‌روبی کمک می‌کرد. امسال پس از بارش برف سنگین در تهران، هوا به‌شدت سرد بود و این روزها و شب‌ها در واقع سردترین روزها و شب‌های سال بودند. به‌این‌ترتیب شهر دچار یخ‌زدگی شد و روند انجام کارها را کندتر و دشوارتر کرد.» شهردار تهران در یکی از همین سردترین شب‌های سال درباره مشکل دیگری هم صحبت کرد که باعث دشواری عملیات پاکسازی تهران از برف شد.

او گفت: «علاوه بر بارش سنگین برف و سردتر شدن هوا پس‌از بارش، مشکل دیگر بند آمدن بعضی ورودی‌ها به تهران بود. این موضوع هم برای مردم مشکل ایجاد کرد و هم روند جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر دچار اختلال شد. کامیون‌های جمع‌آوری زباله نتوانستند به کوچه‌ها بروند و از طرفی در مسیر تخلیه زباله‌ها با مشکل مواجه شدند. ما این مشکل‌ها را در مسیر کهریزک و آراد‌کوه داشتیم. کامیون‌های جمع‌آوری زباله باید در این مسیرها برای تخلیه زباله حرکت می‌کردند و بعد برای جمع‌آوری سایر زباله‌ها بازمی گشتند که متأسفانه با مشکلات بسیاری در مسیرهای مسدود مواجه شدند و روند جمع‌آوری زباله‌ها با اختلال همراه بود.»

محمدعلی نجفی در ادامه حرف‌هایش به برداشت خودش از عملکرد شهرداری در روزهای برفی تهران اشاره کرد و گفت: «شهرداری تهران از همان روز اول بدون وقفه کارش را ادامه داده و همچنان هم مشغول فعالیت است. هم‌اکنون هم مشکل جمع‌آوری زباله‌ها و هم مشکل تردد در بسیاری از کوچه‌های فرعی تقریبا حل شده، امیدوارم در روزهای آینده تمام مشکلات را برطرف کنیم.»

 شهردار تهران همچنین درباره نمره‌دهی بعضی از مسئولان به عملکرد شهرداری تهران در روزهای برفی  هم توضیح داد: «من نمره 18به شهرداری را از زبان معاون استاندار شنیدم و همان را هم تکرار کردم. البته گفتم شهرداری به‌خودش نمره نمی‌دهد و این نمره را مردم باید بدهند. درباره نمره 20استاندار تهران هم از  ایشان تشکر می‌کنیم، به هرحال نظر لطف‌شان است. در کل اینطور فکر می‌کنم که شهرداری هرچه در قدرتش بود انجام داد. البته از نظر تعداد نیروی انسانی، امکانات و تجهیزات قطعا ضعف‌هایی وجود دارد و نمی‌شود در فرصت کوتاه و آن هم در چنین برف سنگینی تمام مشکلات را بلافاصله برطرف کرد.» 

موضوع دیگر مشکلاتی بود که برای بارش سنگین برف برای فرودگاه‌ها به‌وجود آورد. محمدعلی نجفی درباره این موضوع گفت: «به فرودگاه مهرآباد برای پاکسازی کمک کردیم. البته در این زمینه ما براساس درخواست استانداری یا وزارت راه و شهر‌سازی‌ اقدام کردیم. درباره فرودگاه امام اما درخواستی نشد و من در جریان آخرین وضعیت این فرودگاه نیستم. همانطور که اشاره کردم، در مورد مهرآباد و جاده‌های بیرون شهر در حدی که کمک خواسته شد و  باتوجه به امکانات‌مان، کمک کردیم. نظرم این است همه در دولت مسئولیم در جهت جلب رضایت مردم تلاش کنیم.»

شهردار تهران این گفت‌وگوی کوتاه را با توضیح درباره درخواست کمک از مردم در پاکسازی شهر به پایان رساند. او گفت: «روز اول بود که از مردم خواهش کردیم به پاکسازی شهر کمک کنند و این موضوع عجیبی نیست. در خیلی از شهرهای دنیا مردم حتی به لحاظ قانونی مسئولیت دارند. آنها موظف هستند در پاکسازی منازل خودشان و محدوده نزدیک به محل سکونت‌شان به عملیات برف‌روبی کمک کنند. البته ما از نظر قانونی بحث نداریم و موضوع بیشتر از نظر مشارکت و مسئولیت‌پذیری مطرح شد.

هم ارگان‌های دولتی و شهرداری و هم مردم در قبال یکدیگر مسئول هستند. امیدواریم در مراحل بعدی – چون اینطور که اطلاع داده‌اند هفته آینده هم برف داریم – مردم کمک کنند تا روند پاکسازی معابر و مسائلی مثل تکاندن درخت به شکل بهتر و با سرعت بیشتری انجام شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید