• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58960
+
-

51 میلیارد تومان اعتبار تا حیات دوباره «آناهیتا»

میراث
51 میلیارد تومان اعتبار تا حیات دوباره «آناهیتا»

 مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا گفت: طبق طرح جامع مطالعاتی که برای معبد آناهیتا تا سال 1400 تعریف کرده‌ایم، به 51 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم تا این بنای ارزشمند تاریخی را به سرانجامی برسانیم.  به گزارش ایسنا «مرتضی گراوند» بااشاره به اهمیت تاریخی و فرهنگی معبد آناهیتا گفت: این اثر باستانی منحصربه‌فردترین بنای سنگی ایران پس از تخت جمشید است و اهمیت بسیار بالایی دارد، اما تاکنون بنا به دلایلی نقشه راه و طرح جامعی برای ساماندهی آن تدوین نشده است. 

وی افزود: حساسیت و اختلاف نظری که باستان‌شناسان در خصوص تاریخچه و بازه زمانی ساخت بنا دارند و نیز نداشتن برنامه و هدف مشخص برای ساماندهی آن از مهم‌ترین دلایل تدوین نشدن نقشه راه برای این بنای ارزشمند است. 
مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا در ادامه افزود: کاوش‌های باستان‌شناسی، تملک زمین‌های پیرامون اثر، انجام پایش‌های سالانه، اقدامات مرمتی در مجموعه به‌ویژه در ضلع شرقی، ساماندهی سنگ‌های فروریخته داخل محوطه بنا و احیای قبرستان مربوط به عهد اشکانی در ضلع شرقی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در طرح جامع مطالعاتی برای ساماندهی این معبد در نظر گرفته‌ایم تا حیاتی دوباره به آن ببخشیم. 

گراوند در خصوص تملک زمین‌های پیرامون بنا عنوان کرد: بخشی از زمین‌های پیرامون بنای معبد جزو عرصه و حریم نیز محسوب می‌شوند و متعلق به اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هستند که رایزنی‌هایی را به منظور تملک آنها آغاز کرده‌ایم. البته این اداره کل قول داده که این زمین‌ها را به ما واگذار کند. وی در ادامه از توقف فعالیت‌های مرمتی در این بنا طی سال‌های گذشته یاد کرد و گفت: در سنوات قبل بخشی از عرض دیواره سازه مرمت شد، اما متأسفانه بعدها دچار رانش شد، لذا این احتمال به وجود آمد که اگر بخش‌های دیگر نیز مرمت شوند، چنین سرنوشتی پیدا می‌کنند، برای همین دیگر مرمتی انجام نگرفت. 

این مسئول تصریح کرد: از زمانی که فعالیت‌های ساماندهی و مرمتی در معبد آناهیتا متوقف شد، این مجموعه نیز رو به افول نهاد. البته هر سال با اعتبارات کم کارهای جزئی در بنا انجام می‌شد که چشمگیر نبود. معبد آناهیتا از جمله آثار تاریخی مربوط به دوره اشکانیان و ساسانیان در دل شهر کنگاور است که دارای 6/4 هکتار وسعت و در ارتفاع 32 متری زمین مشرف به دشت کنگاور بنا شده است. این بنا دومین بنای بزرگ سنگی تاریخی ایران پس از تخت جمشید است. ‌

این خبر را به اشتراک بگذارید