• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58877
+
-

زنگ خطر بحران آب در مه‌ولات

فرماندار مه‌ولات گفت: متاسفانه بحران آب زنگ خطری است که در این شهرستان شنیده نمی‌شود و کسی آن را جدی نمی‌گیرد. به گزارش ایسنا «مسعود رنجبر» اظهار کرد: سال‌هاست کمبود آب شرب و کشاورزی به یکی از مشکلات مهم و اساسی تبدیل شده و مردم این منطقه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. 

 وی عنوان کرد: براساس آمارهای منتشر شده از بیلان آبی شهرستان شاهد کاهش شدید سفره‎های آب زیرزمینی هستیم. فرماندار مه‌ولات بیان کرد: برای مهار بحران در شهرستان 2 اقدام اساسی انجام شده که مدیریت و کاهش برداشت از منابع آبی و بهینه‌سازی مصرف آب از آن جمله است. 

رنجبر افزود: با فرهنگ‌سازی‌ و اقدامات انجام شده در سال‌های اخیر کشاورزان فهیم شهرستان اقدام به خاموشی داوطلبانه چاه‌ها کرده‌اند. وی بیان کرد: بر اساس سیاست‌های دولت مبنی بر توزیع عادلانه آب، خاموشی چاه‌ها بر اساس پروانه آنها انجام می‌شود.

فرماندار مه‌ولات گفت: در راستای ارتقای راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری از آب حدود ۵ هزار هکتار از باغ‌های شهرستان به سیستم آبیاری نوین تجهیز شده است، همچنین لوله‌گذاری برای اکثر چاه‌های کشاورزی، اجرای آبیاری نوین و احداث استخر ذخیره آب از دیگر اقدامات انجام شده در راستای ارتقای راندمان آبیاری و افزایش بهره‌وری بوده است. 

 وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید برای اجرای طرح‌های نوین آبیاری اعتبارات بلاعوض و تسهیلات خوبی اختصاص یافته به طوری که اکنون به ازای هر هکتار ۱۳۵ میلیون ریال تخصیص پیدا می‌کند. 

رنجبر گفت: به رغم خشکسالی‌های چند دهه گذشته و 3 برابر شدن میزان بارندگی‌های سال جاری به نسبت سال قبل و همچنین وقوع 2 مرحله سیلاب، هنوز شهرستان از لحاظ منابع آبی وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد و بهبود و کنترل شرایط مستلزم همکاری مردم شهرستان به‌ویژه کشاورزان است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :