• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58871
+
-

ساخت بزرگ‌ترین بازارچه صنایع‌دستی شمال در آق‌قلا

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گلستان با اشاره به ساخت ۶ بازارچه دائمی صنایع‌دستی در استان از دست ساخت بودن بزرگ‌ترین ‌بازارچه دائمی صنایع‌دستی شمال کشور در آق‌قلا خبر داد. 

به‌گزارش تسنیم، «ابراهیم کریمی» در همایش روز جهانی صنایع‌دستی اظهار کرد: یکی از مشکلات در حوزه صنایع‌دستی ‌کیفیت نداشتن تولیدات برای بازار فروش بود. برای ارتقای کیفیت‌ 10 مرکز تخصصی در رشته‌های مختلف به‌ویژه رشته‌های منسوخ‌ شده راه‌اندازی شده یا در حال بازگشایی است.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز تخصصی صنایع‌دستی در گنبدکاووس گفت: تلاش ما این است تا این مراکز را در همه شهرهای استان راه‌اندازی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بیان ‌کرد: ارتقای کیفیت تولیدات‌ در صادرات استان‌ نیز تاثیرگذار است. در حال حاضر رشته‌های حصیربافی و نمدمالی که‌ جزو رشته‌های منسوخ شده بودند، به برند صادراتی استان تبدیل شده‌اند.

این مسئول نبود بازارچه دائمی فروش صنایع‌دستی را یکی از مشکلات تولیدکنندگان استان برشمرد و ادامه‌ داد: در این دوره سعی کردیم بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی را در مناطق مختلف ایجاد کنیم که عملیات ساخت این بازارچه‌ها در شهرستان‌های کردکوی، مینودشت، گالیکش، علی‌آباد کتول، آزادشهر و آق‌قلا در حال انجام است.

کریمی گفت: بزرگ‌ترین ‌بازارچه دائمی صنایع‌دستی شمال کشور در شهرستان آق‌قلا در حال ساخت است. در گنبدکاووس نیز مکانی از سوی شهرداری برای ایجاد این بازارچه ‌پیشنهاد شده که از نظر اقتصادی برای هنرمندان توجیه ندارد.

وی بیان کرد: بسته‌بندی صنایع‌دستی نیز در سال‌های اخیر مورد توجه ‌قرار گرفته‌ است و امروز به جایی رسیده‌ایم که تولیدات این بخش بدون بسته‌بندی عرضه نمی‌شود.مدیرکل میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری گلستان وجود پایانه تخصصی صنایع‌دستی در استان را از ضرورت‌ها دانست و افزود: هنوز در گلستان پایانه تخصصی صنایع‌دستی وجود ندارد.

 با توجه به استقرار گمرک‌ در اینچه‌برون، وجود پایانه‌ در رشد صادرات صنایع‌دستی تاثیر بسزایی ‌دارد.کریمی اضافه کرد: سال گذشته 4 میلیون دلار صنایع‌دستی از گلستان صادر شد؛ این در حالی است که بخش قابل توجهی از تولیدات صنایع‌دستی استان از گمرک‌های سایر استان‌ها صادر می‌شود.

وی حضور هنرمندان گلستانی در نمایشگاه‌های خارجی را از برنامه‌های جدی اداره کل برشمرد و گفت: بسیاری از هنرمندان‌ استان به‌ویژه شهرستان گنبدکاووس توانایی فروش تولیدات خود را به سبب کیفیت بالا در نمایشگاه‌های خارجی دارند.

 امسال از 4 ‌تیر به ‌مدت یک‌ هفته با حمایت‌ مالی اداره کل میراث فرهنگی و اتاق بازرگانی، هنرمندان‌ استان در نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی قزاقستان حضور پیدا می‌کنند.رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گنبدکاووس هم اظهار کرد: صادرات چمدانی صنایع‌دستی شهرستان گنبدکاووس 597 میلیون تومان در سال گذشته بود که عمده این صادرات در حوزه فرش و تولیدات چرم بوده است.«مریم آق‌آتابای» افزود: در حال حاضر 12 فروشگاه در شهرستان برای عرضه تولیدات صنایع‌دستی فعال است و 3 فروشگاه دیگر نیز به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید