• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58865
+
-

کمیاب‌ترین گل جهان شکفت

خبر
کمیاب‌ترین گل جهان شکفت

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست رودبار از شکفتن سوسن چلچراغ در داماش خبر داد.

به گزارش ایسنا، «رامین حسین زاده» با بیان این‌که سوسن چلچراغ یکی از نادرترین گل‌های جهان است که اکنون غنچه‌های آن در داماش و ونستان رودسر شکوفا شده است، گفت: سوسن چلچراغ در حدود یک هکتار از زمین‌های کوهستانی و حفاظت شده منطقه ییلاقی داماش عمارلوی رودبار می‌روید و زمان گلدهی آن ۲ تا ۳ هفته است.

وی با اشاره به زمان جشنواره سوسن چلچراغ که ۳۰ خرداد در منطقه داماش عمارلو برگزار می‌شود، افزود: بازدید از این گل زیبا فقط در این روز برای گردشگران امکان‌پذیر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: محیط‌بانان به صورت شبانه‌روزی از این گونه گیاهی کمیاب و ارزشمند حراست می‌کنند.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست رودبار با بیان این‌که آفت گل سوسن چلچراغ نوعی حشره شبیه کفشدوزک است، گفت: محیط‌بانان همه روزه به صورت بیولوژیک و دستی این حشره‌ها را جمع کرده و به مناطق دوردست منتقل می‌کنند.

وی افزود: در حالی که تا چند سال پیش داماش در رودبار و لنکران در جمهوری آذربایجان تنها رویشگاه‌های سوسن چلچراغ در جهان بودند، اما رویش این گل 3 سال پیش در منطقه کوهستانی ونستان رحیم رودسر گزارش شد.
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست رودسر گفت: رویش سوسن چلچراغ به صورت پراکنده در حدود ۵ هکتار از این منطقه ییلاقی مشاهده می‌شود.

 سال۱۳۵۴ لدبوری، گیاه‌شناس فرانسوی سوسن چلچراغ را در طبیعت داماش گیلان کشف کرد. این گل در سال ۱۳۵۵ به شماره ۷۱ در فهرست آثار طبیعی و ملی به ثبت رسید.

سوسن چلچراغ گلی به رنگ روشن است که ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی‌متر قد دارد و نام علمی آن لیلیوم لدبوری است.

 بی‌شک در این روزها آن هم پس از شکفتن سوسن چلچراغ در داماش گردشگران زیادی به این منطقه سفر خواهند کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید