• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 22 خرداد 1398
کد مطلب : 58817
+
-

صادرات؛ عامل گرانی سیب زمینی

صادرات؛ عامل گرانی سیب زمینی

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار همدان با بیان این‌که هیچ‌گونه گرانفروشی و تخلفی در فروش سیب‌زمینی رخ نداده است، گفت: صادرات بی‌رویه و مدیریت‌نشده عامل گرانی این ماده غذایی است. 

محمد فامیل متقی در گفت‌وگو با ایرنا اظهار کرد: سیب‌زمینی در حال حاضر با قیمت ۶۰ تا ۷۰ هزار ریال در همدان به فروش می‌رسد. در فروش این محصول هیچ گرانفروشی و یا تخلفی در صنوف همدان رخ نداده است. وی توضیح داد: وجود واسطه‌ها هم در افزایش قیمت بی‌تأثیر نیست، اما بزرگ‌ترین عامل گرانی این محصول صادرات بی‌رویه و مدیریت‌نشده است. 

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار همدان محصولات دیگری همچون زردآلو، هلو و طالبی را نام برد که با قیمت بالا وارد بازار شد و به مرور با افزایش تقاضا و همچنین به دلیل فراهم نبودن زمینه صادرات قیمت این محصولات کاهش یافت. 

فامیل متقی افزود: کمبود سیب‌زمینی در داخل موجب گرانی این ماده غذایی و در نتیجه نارضایتی مصرف‌کنندگان شده و از طرفی به دلیل کاهش توان خرید مردم ضرر و زیان فروشندگان را هم در پی داشته است. 

وی یادآور شد: کشت سیب‌زمینی همدان در نیمه دوم سال برداشت می‌شود و هم‌اکنون نیاز استان همدان از شهرهای گرگان، طارم و اردبیل تأمین می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار همدان با تأکید بر این‌که ما مخالف صادرات نیستیم، گفت: باید پس از برآورد میزان مصرف مردم، مازاد این محصول صادر شود اما این روند رعایت نمی‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید